S. Vortens?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    S. Vortens?

    Som några av er säkert vet har jag problem med mina nyinköpta scalarer. Efter flera vattenbyten verkar de nu har slutat klia sig men problem kvarstår dock med att några individer bajsar vita trådar. En utav dessa har det nu börjat bli väldigt svårt att få att ta mat. Efter inrådan om UV-ljus har jag läst om detta men vad jag förstår är det endast effektivt på skadedjur som ibland hoppar av och svävar fritt och i det här fallet så vet jag ju inte vad det är för något.
    Har dock varit inne och läst på diskusforum (hoppas kunna stoppa i några sådana så snart problemen slutar på de jag har hemma nu) och där stötte jag på en artikel om S. vortens. Beskrivningen passar perfekt in på hur de drabbade scalarerna beter sig! Så min fråga är nu om detta kan drabba även scalare? Och hur är det med medicinering här? Kan jag ta ut de individer som är drabbade eller måste jag hälla i det i det stora karet? Undrar då åter igen vad som händer med övriga invånare i burken? Särskilt black ghost som jag vet har en tendens att dö av vissa mediciner (mot vita prick) och som alltid är med och äter med scalarerna - är det någon risk för samma sak här? Kan jag då ta ut spöket och ha denne i en annan burk under medicineringen?

    Beskrivningen har jag tagit från diskusforums kunskapsbas - användaren som skrivit den heter där "Matte".

    "Kännetecken för S.vortens
    Kännetecknande för S.vortens när den drabbar våra fiskar är följande.
    Första tecken är Lång avföring som övergår i något som kunde likna råa korvar på rad. Denna avföring övergår i regel över till ett tomt skal eller korvskinn som hänger bakom fisken. Detta skal kan framträda som vitt eller delvis vitt och slemmigt.
    I detta stadie kan fisken fortfarande verka pigg och frisk. Dvs äta normalt och inte visa några yttre tecken på att den är sjuk.

    Nästa brukar vara att Fisken står och hänger i hörnen på Akvariet, kommer ut för att äta men äter inte lika glupskt och med god aptit som den brukar., fisken äter men spottar ut maten.
    I detta skede brukar fisken även verka lite mörkare än vanligt samt att ögonen inte är lika klara och röda som hos en frisk Discus. Till slut kommer fisken att hänga allt mera i hörnen av akvariet och visa allt mindre intresse för mat. Fisken kan komma ut vid matning men simmar mest runt utan att äta.

    1. Lång avföring
    2. Tom ljus, vit, delvis vit med mörka inslag, ofta flytande avföring
    3. Mörk diskus som står och trycker i hörnen
    4. Visar inget intresse för mat.

    Matvägran
    Fisken äter inte och tappar vikt. Om detta får pågå, kan man se tecken som insjunken mage och taniga pannor. Fisken mörknar allt mera och dess immunförsvar bryts ner. Risken för att fisken skall insjukna i andra sjukdomar ökar pga immunförsvaret försämras. Flagellaterna har vid det här stadiet angripit matsmältningsorganen, lever, mjälten. Man har även hittat S.vortens i blodomloppet.


    1. Fisken tappar vikt
    2. Mörk fisk med klibbande fenor
    3. Tanig panna
    4. Insjunken mage
    5. Mörka dimmiga ögon

    Behandling och dosering
    S.vortens behandlas med Metronidazol.

    I Foder
    Dosering i mjuk mat. Tex Oxmix, Fiskmix eller annan mjuk mat.
    1,5 gram Metronidazol per 100gram mat.
    Denna matmix matas 3ggr per dag, som ENDA foder tills avföringen är MFK.. Mörk, Fast, Kort. Längden på avföringen skall vara som ett grötriskorn.

    Krossa tabletterna i en mortel och blanda i maten.
    Sätt maten i en Zip påse och platta ut maten till en tjocklek av ca 5- 10mm
    Förvara i Frysen

    I Akvarievatten för matvägrande fisk

    500mg Metronidazol per 40L Vatten.
    För att behandlingen skall vara effektiv måste metronidazolen doseras om var 8:e timme samt ett vattenbyte på 40% göras

    Exempel

    40% vattenbyte och 500mg/40L vatten. Efter 8 timmar 40% vattenbyte samt omdosering av 500mg metronidazol. Samma sak upprepas var 8:e timme tills fisken äter..

    Under pågående behandlig försöker man erbjuda fiskarna mat enligt receptet ovan. Samtliga matrester avlägsnas genast efter matning. När fiskarna äter avslutar man behandlingen i vatten och matar med Metronidazol i mat 3ggr per dag som enda foder tills avföringen är MFK… Mörk Fast Kort"
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    #2
    Har lyckats ta en halvtaskig bild på hur avföringen ser ut, förhoppningsvis kan det kanske hjälpa en diagnos.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Bra inlägg, dock har jag ingen aning vad det kan vara. En sak som fick mig att fundera var den skillnaden jag än mer tydligt ser på mina fiskar som dog en efter en efter att jag använde vattenberedningasmedlet Happy Life jämfört med annat vattenberedningsmedel. Jag har helt klart lek nu på mina Guianacara från att de knappt åt.

      Om fisken får så bra vatten som möjligt kan de självläka och hantera sjukdomar bättre. Men vad jag förstått så kämpar du med detta på bästa sätt också.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Scrap
        Användare
        • mars 2011
        • 34

        #4
        Ja, det jag gör är att jag fyller upp 7 st 10-litershinkar som får stå över natten med Sera Aquatan i badrummet med golvvärme (fyller i kallvatten från kran från början). De sista 30 litrarna häller jag i kallt från kran och häller i aquatan direkt i karet efter det. Har då även i gödning till växterna som fiskarna ska tåla. Just nu blommar en av förgrundsväxterna vilket väl torde tyda på bra förhållanden? Byter 100 liter två gånger i veckan (alltså 200 liter på en vecka) av totalt 540. Har för mig att jag läst att ghosten är känslig för allt för stora vattenbyten och det blir så tungt att kånka på 400 kg fram och tillbaka till badrummet på samma dag så jag nöjer mig med 200 i taget. Fiskarna verkar inte särskilt stressade eller oroliga över att jag är i och grejar heller, efter att ha lärt sig att bli handmatade har jag en liten armé med hungriga odjur som biter mig i födelsemärkena och hårstråna på armarna när jag är i och slamsuger, blev biten i nagelbanden av black ghosten senast och städad i handflatan av en av mina siamensis ><

        Kommentar

        • Scrap
          Användare
          • mars 2011
          • 34

          #5
          Något jag funderat över är att om det finns någon duktig akvarist i Örebro-området som tror sig kunna komma med några goda råd så är denne hemskt välkommen hem för att titta på hur de beter sig och testa vatten och greja. Bjuder såklart på fika

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Fundera på att testa Hapy life eller easy life. Jag vet för lite hur vattenberedningsmedel fungerar, men tänker mig att det är ämnen som reagerar med olika metaller klor och annat så större partiklar bildas som sedan är en förening som är ofarlig för fiskarna och eventuellt sjunker eller sugs in i filtren. En tanke då är att eventuellt så reagerar beredningsmedlet även med delar eller all den gödning du fyller på med. Kanske skulle du vänta med att lägag i gödning till dagen efter beredningsmedlet för att inte ta ut verkar av gödningen, vet inte om det stämmer dock.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Spironucleus vortens (Diplomonadida) går på skalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10715818 och tydligen även id http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12043961

              En annan art i släktet går på lake http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9794636 och ytterligare andra på röding och lax http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14598991
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Scrap
                Användare
                • mars 2011
                • 34

                #8
                Nu har jag just köpt 2 liter Sera aquatan så det var ju dumt >< Ska kolla upp happy life's produkter dock. Ska också testa att följa ditt råd med att ha i gödningen en dag senare och se om det kan ha någon effekt. Funderar också på hur jag ska göra med nitrivec, hade de första två veckorna i det en gång i veckan men efter inrådan från djuraffären som jag haft mest kontakt med vid uppstarten så behöver jag bara ha det efter mycket stora vattenbyten så det har jag slutat med. Var det kanske dumt? Ska jag börja igen?

                Kommentar

                • Scrap
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 34

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Spironucleus vortens (Diplomonadida) går på skalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10715818 och tydligen även id http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12043961

                  En annan art i släktet går på lake http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9794636 och ytterligare andra på röding och lax http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14598991
                  Med andra ord så har jag precis rätt temp och PH för att de dj*vlarna ska klara sig fint (25 - 26 grader och ph mellan 6,5 och 7,5). Tack för hjälpen Ola! Har du någon erfarenhet av behandling av dessa? Går det att flytta scalarerna och medicinera bara dem eller blir det nödvändigt att ha det i stora sällskapskaret? Hur blir det då med spöket och malarna?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Scrap
                    Med andra ord så har jag precis rätt temp och PH för att de dj*vlarna ska klara sig fint (25 - 26 grader och ph mellan 6,5 och 7,5). Tack för hjälpen Ola! Har du någon erfarenhet av behandling av dessa? Går det att flytta scalarerna och medicinera bara dem eller blir det nödvändigt att ha det i stora sällskapskaret? Hur blir det då med spöket och malarna?
                    Nej. Enda gången jag effektivt behandlat hål-i-huvudet använde jag octozin i kombination med fishtamin (fiskvitamin)
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Scrap
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 34

                      #11
                      Okej, då får jag tacka så hemskt mycket för hjälpen såhär långt och hoppas att jag antingen hittar någon annan som provat eller att jag lyckas bestämma mig för rätt lösning själv!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Nu kan jag ha fel, men som jag förstått det finns dessa organismer jämt. Därför är det osäkert om de är symptom eller orsak. Därför behandlar man med vitaminer som då skulle gå på orsaken samt mediciner som skulle gå på symptomen.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Scrap
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 34

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Nu kan jag ha fel, men som jag förstått det finns dessa organismer jämt. Därför är det osäkert om de är symptom eller orsak. Därför behandlar man med vitaminer som då skulle gå på orsaken samt mediciner som skulle gå på symptomen.
                          Jo, så har även jag förstått det. Att det inte är någon fara så länge de är få eller inte drabbar en svag individ. Jag är ganska säker på att det var tufft för scalarerna att flyttas in i ett nytt vatten som till råga på allt var nystartat. Sedan fick jag in mer av det med de sista tre vita jag köpte som skitit vitt hela tiden och nu har det börjat påverka även de första jag köpte som hade fin avföring till att börja med. Det är min teori såhär långt. Möjligen kanske black ghosten hade med sig en del då den är viltfångad men den ska det ju inte kunna angripa. Jag vet inte vad det är för skillnad på medicinen som nämns i artikeln och den du nämner men att pumpa i dem lite vitaminer nu när de inte fått ordentligt med näring på ett tag låter ju inte helt fel. Hade du några malar i karet du medicinerade i?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Scrap
                            Jo, så har även jag förstått det. Att det inte är någon fara så länge de är få eller inte drabbar en svag individ. Jag är ganska säker på att det var tufft för scalarerna att flyttas in i ett nytt vatten som till råga på allt var nystartat. Sedan fick jag in mer av det med de sista tre vita jag köpte som skitit vitt hela tiden och nu har det börjat påverka även de första jag köpte som hade fin avföring till att börja med. Det är min teori såhär långt. Möjligen kanske black ghosten hade med sig en del då den är viltfångad men den ska det ju inte kunna angripa. Jag vet inte vad det är för skillnad på medicinen som nämns i artikeln och den du nämner men att pumpa i dem lite vitaminer nu när de inte fått ordentligt med näring på ett tag låter ju inte helt fel. Hade du några malar i karet du medicinerade i?
                            Vändmalar dvs. afrikanska Synodontis. Jag kan ha haft Ancistrus också, men jag tror inte det.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Scrap
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 34

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Vändmalar dvs. afrikanska Synodontis. Jag kan ha haft Ancistrus också, men jag tror inte det.
                              Hur tuff är den medicin du använde? Blev du tvungen att starta om karet efteråt? Och vad hade det för effekter på växter och rötter etc? Tror du att det kan vara en dum idé att plocka ut adonisen och ghosten under medicineringen och stoppa tillbaka dem igen efter att resterna verkar vara borta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...