300 spänn på Blocket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    #76
    Såhär är det statusen på mangrove filtret....Uppepå utloppet/vattenfallet bygga en krukhållare, mata med pump /grovfiltrerat typ 600L med orenat vatten + duscha med delflöde från UVC...typ 200L....Ja kolla på bilden...Ibland säger en bild inte mer än 100ord...
    -------------------
    Mats

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #77
      Ursprungligen postat av Suma
      Bra gissat, och jag skulle ha gjort det då,men fel, fel, fel.Det här är en tråkig men lärorik historia om hur akvariet hamnade såhär i framstupa sidoläge.Jag kan berätta nu när allt är över. Det var en sent en kväll när jag kom hem till den nyanskaffade orengjorda behållaren. I ett anfall av oförklarlig energi startade jag en rengöringsprocess i skymningens sken under mottot: Bättre sent än aldrig....
      Men ack vad fel det kan bli.Vips slank det in lite sandkorn och insidan på frontrutan var randig som en zebra...Vad göra med detta lågbudget arbete..
      Lite google sen var det på spår igen, Glasrubbing såklart. Sonax polermedel+special polerskiva beställdes på Mekonomen.Efter 2 timmars arbetspass i 3 dagar så gav vinkelväxeln på borrmaskinen upp.Inga problem, en riktig polermaskin har man ja alltid önskat sig, köptes omg in på Hornbach. Nu så skulle det väll bli resultat.Hmmm 5 dagar x 2 timmar senare, en lördagmorgon förresten, gav jag upp, tog fram rakbladet och skar ut frontrutan...Beställde en ny hos Majornas glas och limmade in....klart på en kvart.... så kan det gå...

      Här är omrörarna inköpta på Aquaticnet.de Räcker nog med Oceanrunnern spara Wavemakern till ett kommande project...tror jag.
      Varför ge upp om man kan sluta.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #78
        Mangrove gillar om du har ders rötter hanger och besprutas med fin vatten spray underfrån (turbo-ebb o flood). Detta gäller även alla andra växter - du får enorm syre och vatten mix som maximerar näringsuptaget ifran vattnet. Rötterna bör hängas i mörker. Jordgubbs plantor ar grymma pa detta samt tomat plantor. Du kan äta sallad medans du kollar vatten temp eller kollar fisk.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #79
          Ursprungligen postat av Norrland
          Mangrove gillar om du har ders rötter hanger och besprutas med fin vatten spray underfrån (turbo-ebb o flood). Detta gäller även alla andra växter - du får enorm syre och vatten mix som maximerar näringsuptaget ifran vattnet. Rötterna bör hängas i mörker. Jordgubbs plantor ar grymma pa detta samt tomat plantor. Du kan äta sallad medans du kollar vatten temp eller kollar fisk.

          Hmm rötterna i mörker...bra, hadde inte tänkt på det...men ska nog gå att fixa.
          Blir nog typ nät krukor stående i bottenborrad behållare...ska nog kolla om jag har akrylat hemma så det räcker..vill hålla vikten nere.Blir tot ca 100cm högt...
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • Norrland
            Användare
            • december 2009
            • 557

            #80
            Ursprungligen postat av Suma
            Hmm rötterna i mörker...bra, hadde inte tänkt på det...men ska nog gå att fixa.
            Blir nog typ nät krukor stående i bottenborrad behållare...ska nog kolla om jag har akrylat hemma så det räcker..vill hålla vikten nere.Blir tot ca 100cm högt...
            Javist. Kollade du Hydrophonics lösningar? Där ligger lösningarna för minimalt vattenbyte åt dina fiskar.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • januari 2011
              • 606

              #81
              Ursprungligen postat av Norrland
              Javist. Kollade du Hydrophonics lösningar? Där ligger lösningarna för minimalt vattenbyte åt dina fiskar.
              Ja kollade in det, är semi-oregelbunden-aktiv-försterbrädesodlare,men har aldrig kört något hydrosystem...såhär ser det ut i Tuve-fönster.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #82
                Och var bor du Suma?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Tulle89
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 239

                  #83
                  Ursprungligen postat av Suma
                  Godmorgon Tulle

                  Självklart behöver du inte känna dig jättedum, det finns ett ordstäv: De enda människor som kan kallas dumma är de som kallar andra dumma....E.g är det precis som du säger en OHS OverHeadSump..men sump blir ju fel när själva ordet Sump betyder något som är nedfällt..Hursomhelst,filtersystem matat meden 1000L resun King2 => öppet Shower filter med biobollar ca3L => Bioblock ca 10L => matta 20PPI => ? TBD => ? TBD => matta10PPI => klarvatten + ? => utlopp blir i form av nått vattenfall bla bla bla...... Det som också ska in är UV-C 11 eller 18W /pump...värme + kylfläkt + mangrove / belysning.Yes, The Torture Never Stops...
                  Det har du alledeles rätt i Suma! Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum hehe

                  Och jag som tyckte att mitt ytterfilter var avancerat Mäktat imponerad varjefall och din uppfinningsrikedom är ju magnifik! Ska bli enormt kul och se det färdiga resultatet, fördmodligen det renaste akvarievattnet på ciklid.org
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                  Kommentar

                  • Suma
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 606

                    #84
                    Ursprungligen postat av Tulle89
                    Det har du alledeles rätt i Suma! Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum hehe

                    Och jag som tyckte att mitt ytterfilter var avancerat Mäktat imponerad varjefall och din uppfinningsrikedom är ju magnifik! Ska bli enormt kul och se det färdiga resultatet, fördmodligen det renaste akvarievattnet på ciklid.org
                    Nja Förmodligen den största vattenskadan i Bostadsbolagets historia...Varför inte,Vi föds i smärta, dör i ensamhet.Däremellan får man var nöjd om man har en jämn avföring.
                    -------------------
                    Mats

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 606

                      #85
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Och var bor du Suma?
                      Jag sover i den lilla röda krukan till höger i bild...
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        #86
                        Ursprungligen postat av Suma
                        Ja kollade in det, är semi-oregelbunden-aktiv-försterbrädesodlare,men har aldrig kört något hydrosystem...såhär ser det ut i Tuve-fönster.
                        Så där ser min balkong ut fast med ett antal orchideer.
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • Suma
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 606

                          #87
                          Ursprungligen postat av Norrland
                          Så där ser min balkong ut fast med ett antal orchideer.
                          Har aldrig någon lycka med orchideer.. Tror att det är tomtens fel. Mest kaktusar och succulenter som har uppnått någon ålder, lite taskigt med vattningen under alla år med oregelbundna tjänsteförrättningar. Får nog vänta 2-3 veckor innan det är dax att ställa ut lite växter på balkongen....Hmm kanske skulle få plats med en gren + några Tillandsia i mangrovefilter-låddan?
                          -------------------
                          Mats

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #88
                            Du ska absolut fundera pa att prova denna filur Pistia Stratiotes. Det är en av de absolut bästa närings ätarna i flyt väg. Men den kraver ganska stark belysning. Dessutom sa måste du balancera näring, ljus, temp. Den ar ganska primitiv och branner ut sig själv ifall du låter den vara. Den fungerar som en amerikan pa McDonald's.
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • Suma
                              Användare
                              • januari 2011
                              • 606

                              #89
                              Ursprungligen postat av Norrland
                              Du ska absolut fundera pa att prova denna filur Pistia Stratiotes. Det är en av de absolut bästa närings ätarna i flyt väg. Men den kraver ganska stark belysning. Dessutom sa måste du balancera näring, ljus, temp. Den ar ganska primitiv och branner ut sig själv ifall du låter den vara. Den fungerar som en amerikan pa McDonald's.

                              Ja har funderat på att ha flytväxter...Pistian eller vattenhyasint skulle väll också passa,kommer så pass högt upp att man kommer mer eller mindere att se dem från undersidan... men de har ju väldigt, väldigt fina rötter.
                              -------------------
                              Mats

                              Kommentar

                              • Norrland
                                Användare
                                • december 2009
                                • 557

                                #90
                                En del kor enkelt med en pump som drar in vatten fran akvariet till en vatten tunna som star vid sidan om akvariet med stark lampa och sedan har dessa som develop jatte rotter - kor du da aven syresten fran botten av tunnan sa jaklar får du ett kanon biofilter/plant filter.

                                Medlem "Bossep" (Bosse) är en höjdare på detta område. Han rensar hela vattendrag med liknande metoder.

                                Algea scrubber ar en annan metod som många pysslar med. Ganska kul variant pa minimisera alger i sjalva akvariet med att skapa en ypperlig biotop for alger utanfor akvariet.
                                Senast redigerad av Norrland; 26 april 2011, 08:07.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...