Theraps Irregularis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Theraps Irregularis

    Någon med erfarenhet av denna? Ska vara hygglig mot sina medfiskar och snygg på bilder. Något att satsa på kanske?

    Hur viktigt är det att det strömmar i akvariet, ingen lek annars eller?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Ska vara rätt känsliga, och dom är strömlevande så det är ju nog ett plus om dom går i ett kar med mycket strömm!
    CA

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Kul att fler är intresserade av dessa reophiliska arter! Jag håller i skrivandets stund idag äntligen få hem mitt 450-literskar som är tänkt att bli en strömbiotop för någon Theraps. Jag ska lägga upp en tråd här på¨bygget senare! Kommer att köra cirka 10 000l/h men det är nog i minsta laget för att få kallas strömbiotop.

      Ireregularis är helt klart den färggrannaste av therapsen och har säkert mycket intressant beteende. Jag skulle slå till direkt men mitt stora problem nu är som vanligt att jag bor på den plats i sverige som måste få in minst ciklider per capita. Och jag tror inte dom skulle klara en resa först till Stockholm från Tyskland och sen en bilfärd på 8 timmar upp till Umeå..

      Det jag läst mig till är att den är rellativt fredlig, gillar strömmande vatten och simutrymme i vatten med högt ph. Theraps ska även vilja ha väldigt rent vatten och vara lite känsligt för nitrit etc. . Vissa hävdar även att man ska hellst undvika rötter som kan lösas upp snabbt i vattnet pga. utsläpp av bakterier, fast jag tror att redmoore etc. skulle funka fint!
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #4
        Jag har haft Theraps lentiginosus och dem ville ha rent och strömmande vatten, så frekventa vattenbyten rekommenderas. De har ett aktivt beteende då de ständigt flyttar och vänder på stenar i sökandet efter föda.

        Theraps är tyvärr sällsynta inom zoo-handeln.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          Jag har haft Theraps lentiginosus och dem ville ha rent och strömmande vatten, så frekventa vattenbyten rekommenderas. De har ett aktivt beteende då de ständigt flyttar och vänder på stenar i sökandet efter föda.

          Theraps är tyvärr sällsynta inom zoo-handeln.
          Som Ove skriver så är det vattenbyten offta som gäller o dom gillar syrerikt vatten.
          Jag har både Lentiginosus och Irregularis, som små är dom relativt lika varandra, men Irregularisen får ju en gulare färg som större. Roliga och ständigt matsökande under sand o sten, dom kan dock vara rätt stökiga mot varandra.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Såg att den går att beställa nu och fick lite funderingar. Jag tror nog jag avvaktar ett tag. Jag har inget akvarium jag kan göra strömt men tanken lockar och kanske någon annan gång.

            Rivulatus, kan du inte be en butik i Umeå ta hem dessa om du är sugen på dem.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Såg att den går att beställa nu och fick lite funderingar. Jag tror nog jag avvaktar ett tag. Jag har inget akvarium jag kan göra strömt men tanken lockar och kanske någon annan gång.

              Rivulatus, kan du inte be en butik i Umeå ta hem dessa om du är sugen på dem.
              Vi har djurmagasinet...
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Rivulatus
                Vi har djurmagasinet...
                Jepp bara o beställa
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Jepp bara o beställa
                  Hehe.. Djurmagasinet.. Man jublar högt varje gång nått udda ens dyker upp här. Utbudet som finns är akvarieteknik och imazoo... jippie! Sorry för off topic
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...