Problem med läckande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bernthsson
    Användare
    • mars 2011
    • 6

    Problem med läckande akvarium

    Köpte ett begagnat akvarium för drygt två månaders sen har och har börjat märka att det läcker lite lite gran bara inte mycket bara så att det blir lite små pölar på golvet, hur ska man göra med det?? det är ett helglas akvarium och jag hittar inte vart det läcker utan bara att det är lite lite blött.

    Och sen har jag bara det akvariumet så har inget jag kan flytta över fiskarna i heller...

    Tar tacksamt emot tips!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av bernthsson
    Köpte ett begagnat akvarium för drygt två månaders sen har och har börjat märka att det läcker lite lite gran bara inte mycket bara så att det blir lite små pölar på golvet, hur ska man göra med det?? det är ett helglas akvarium och jag hittar inte vart det läcker utan bara att det är lite lite blött.

    Och sen har jag bara det akvariumet så har inget jag kan flytta över fiskarna i heller...

    Tar tacksamt emot tips!
    Om akvariet läcker så är det fara för ditt akvarium och dina fiskar för akvariet riskerar att släppa i fogarna. Det lär knappast sluta läcka...snarare så kommer det att öka.

    Alternativ 1: Mitt tips är att du skaffar en tunna/balja av lite större mått där du lägger fiskarna tillsammans med en powerhead för cirkulation. Ingen matning alls.
    Bevara sanden intakt i hinkar. Bevara filtermassa intakt i påsar som du trycker ut luft ur så det blir nästintill vakumförpackat.

    Rengör akvariet, skär bort överflöde av silikon, ta aceton utan olja och rengör vid hörn och silikonfogar. Silikona om akvariet invändigt och gör det noggrannt. När du silikonat färdigt så ställer du ned en hink med vatten i akvariet och täcker akvariets öppna del med svart plastpåse som du tejpar fast. Vattnet i hinken snabbar på silikonets härdningsprocess.

    När silikonfogarna känns spänstiga och torra så testkör du akvariet utan inredning så att du ser att det inte läcker mer. Om det är tätt så fyller du i med den inredning du hade tidigare och även med filtermassa. Låt karet gå nån dag utan fiskar. Om allt är som det ska så kan fiskarna introduceras igen.

    Alternativ 2: Köp nytt akvarium.

    Kommentar

    • Aqua_Max
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 108

      #3
      Är du helt säker på att akvariet läcker? Det kanske är någon annan orsak till vattnet på golvet, t.ex. om fiskarna eller någon vattenpump eller luftubblor från en luftpump skvätter/stänker ut vatten ur akvariet?
      Senast redigerad av Aqua_Max; 14 mars 2011, 23:52.
      ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vad tråkigt, tur du frågar här och får så bra svar!

        För att se om det läcker så ta toalettpapper och stryk det längs alla hörn för att se om det blir fuktigt. (om du inte redan har hittat läckan vill säga).

        Annars hade Stefan utomordentliga tips! En fråga kan han inte bara silikona om den fog som läcker?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Lika bra att göra det ordentligt om man ändå ska tömma akvariumet. Det skulle ju kunna vara så att det bara läcker i den övre delen av akvariet och att det skulle räcka att bara silicona om där. Jag skulle nog inte chansa ändå, är det dåligt på ett ställe kan det vara svårt att avgöra hur resten ser ut om man inte har stor erfarenhet.

          Känner du ingen i närheten som kan ta dina fiskar under tiden du löser ditt problem?

          Det absolut smidigaste sättet är ju att köpa en ny burk och flytta över allt i, sen om du vill limma om den gamla. Burkar kan man ändå aldrig få för mycket av .

          Kommentar

          Arbetssätt...