Skygga fiskar! hjälp !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maestro

    Skygga fiskar! hjälp !

    Hej !

    Skulle behöva lite råd igen, Mina fiskar är så skygga på dagtid när de är dagsljus så när man går förbi akvariet så simmar alla som galningar och gömmer sig och vissa fiskar som inte hittar någon grotta blir så rädda så dom ”tuppar av” och kvicknar till efter några minuter. På kvällarna är allt frid och fröjd och de är som vanligt. Varför är de såhär? Kommer dom att vänja sig vid dags ljus och skuggor? De är liksom inget alternativ att mörklägga hela vardagsrummet dygnet runt.

    Tacksam för alla råd !

    Mvh Mattias
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Halloj!

    jag har märkt lite av samma fenomen hos mina fiskar. När det kommer ljus från sidan och man kommer i närheten och skuggar ljuset så blir de väldigt rädda. Om det är mörkt bakom en när man närmar sig så blir de bara glada och vill ha mat. Kan ju vara att detta är en ljussituation de är ovana vid, men om de vänjer sig vågar jag inte säga. Jag försöker låta bli att gå i närheten av akvariet när det är ljus från sidan, och smyga så mycket det går längs sidan så jag inte ska jaga upp dem för mycket.

    /Mikael
    /Mikael

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Har haft samma problem jag...Tror att det beror på att det speglar sig i glaset alltså ifall det står mitt emot fönstret och är det så för dig med så kan du juh försöka med en invändig bakgrund..

      /HeNke Óò

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        jag har invändig bakgrund, och det hjälper inte mig i alla fall : )

        /Mikael
        /Mikael

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Jag har också liknande problem. Det tycks bero på några olika faktorer:

          - Fiskarna, Vildfångade fiskar är självklart mer lättskrämda. Men även F1 och fiskar som inte avlars så många generationer verkar vara mer lättskrämda? De skrämmer dessutom varandra. En rädd fisk kan få hela akvariet på flykt samtidigt som en trygg fisk kan locka framm alla.

          -Golvet, Ett svagt golv ger vibrationer som skrämmer fiskarna.

          -ljus, Belysning Bakom en själv så att man kastar skuggor in i akvariet skrämmer fiskarna.

          För att fiskarna ska bli tryggare föreslår jag att du om möjligt flyttar akvariet till en ljusmässigt bättre placering och skärmar av sidorutorna.

          Mvh

          olof

          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:
            Mina fiskar är så skygga på dagtid
            Du säger inte vad du har för fisk, men ett klassiskt knep för att få skygga fiskar mindre skygga är att släppa i ett stim aktiva simmare, typ tetror, barber, danier... Kanske beror detta på att stimfiskarna minglar runt vad som än händer, och när de andra fiskarna ser att stimfiskarna inte grips av panik, så blir de också lugnare. Vilka stimfiskar som är lämpliga beror förstås på vad du nu har för fisk.

            Har man bara få fiskar och en av dem är skygg, så jagar de upp varandra till hysteri när de ser att räddharen flyr.


            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Jag provade knepet med ett stimm aktiva stimmfiskar... Resultat: de trycker bakom en rot och de andra fiskarna är fortfarande lika rädda.

              Mvh

              olof


              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Valet av plats för mitt kar blev helt enkelt enkelriktat så att säga - det fanns egentligen bara en vettig plats att välja i förhållande till det övriga möblemanget. Inte ens en ommöblering löste problemet. Den plats som återstod blev ändå den samma.

                Ja vadå? Jo karet står på ett ställe där givetvis alla i familjen oundvikligen måste gå förbi ett antal gånger om dagen. Som grädden på moset kommer mycket infallande ljus in (inte direkt soljus som tur är) där det står, med ett fönster på väggen mittemot som skapar hotfulla silhuetter av motljuset när man rör sig.

                Den första månaden så var fiskarna knappt framme dagtid (med folk i huset) och väl framme så försvann dom blixtsnabbt så fort någon kom i närheten. Men så fort ljuset utanför dämpades så höll dom sig framme oavsett hur mycket man rörde sig i närheten. Ja då reagerade dom snarare tvärt om - så fort dom såg någon så störade dom ivrigt fram till rutan MAAAT...

                Fisken kan omöjligt fatta hur deras akvarievärld är funtad och allt som syns och rör sig befinner sig i deras ögon i deras omgivning. Akvarieglaset uppfattas knappast som en gräns för deras omgivning (åtminstonde inte som en trygg och säker sådan), utan på dagtid när rummet är tydligt upplyst så ger det antagligen en effekt av en stor öppen och farlig yta som hör ihop med deras. Rör det sig dessutom stora varelser och hotfulla silhuetter på denna yta så är det än mer en orsak att sticka och gömma sig - "rovdjuren" är ju hos dom.

                Jag var rädd för att det skulle förbli så här. Men nu efter tre månader så har dom börjat vänja sig alltmer och är framme lika mycket dagtid som kvällstid. Förr så tryckte dom en lång stund efter att ha blivit skrämda innan dom vågade sig fram igen. Dom flyr inte panikslaget längre vid oväntade rörelser och ofta så stannar dom upp i flykten - beredda men inte bortskrämda. Skulle dom mot förmodan bli så rädda att alla gömmer sig så kommer dom snart fram en och en om jag står kvar en stund och dom simmar snart fram till rutan - "Titta matgubben".

                Om du har karet på ett ställe som ger den här, för fisken kusliga omgivning, dagtid, så tycker jag inte att du ska undvika att röra dig i rummet. För då kommer dom kanske aldrig att vänja sig. Även om det rör sig om en överlevnadsinstinkt hos fisken så är den träningsbar. Upptäcker dom att det aldrig händer nåt farligt, så kommer flyktinstinkten att dämpas. Inte försvinna, men panikflykterna och reaktionen att sitta och trycka i en håla kommer att försvinna.

                Hemma hos mig så är det fritt fram att röra sig som man behöver i närheten av karet, ingen skyddad verkstad för fiskarnas skull (till en viss gräns förståss). Dom vänjer sig att se det som händer därutanför som en naturlig och ofarlig aktivtet med tiden. Det är ungefär som att socialträna en hundvalp. Om den aldrig utsätts för denna stimulans kommer den bli skygg och uppfatta många situationer som hotfulla. Fiskar fungerar ungefär på ett liknande sätt tror jag. Det gäller dock att utöva sån här stimulans på en vettig nivå - alltså ingen headbanging framför karet

                Pröva med att hålla upp med utfodringen för att få dom riktigt hungriga. Mata dom när rummet upplevs som mest hotfullt - hunger övervinner oftast rädslan. Då tillför du en positiv stimulans i tillvänjningen. Rör dig med lugna rörelser under utfodringen och håll dig helt still emellanåt om dom gömmer sig för att ge dom en chans att våga trotsa sin rädsla.

                Att sätta in ett fiskstimm funkar mycket bra och ger signaler om att det är ofarligt därute. Men det kan bli tvärtom som nämnts. För om fiskstimmet gömmer sig förstärks bilden av att det är farligt. Om det går och om du vill så är faktiskt slöjstjärtar ypperliga trygghetstränare - dom är för dumma för att bli rädda (ursäkta utdömmandet, har inget personligt emot dom). Du kan ju ge bort dom när träningen är över.

                I mitt lilla sällskapskar som jag har så tror jag inte att fiskarna skulle reagera ens om det trillade ner på golvet. Invånarna där har utsatts för mycket liv och rörelse under lång tid och dom stortrivs.

                Smike

                Kommentar

                • maestro

                  #9
                  Smike, de du beskriver är precis lika hos mig ( i en lägenhet på 3 rum finns de bara ett ställe att få in ett 510 liters kar). Jag gjorde två saker som ja tror båda bidrog till att fiskarna nu är helt omvända och totalt harmoniska. Ena kortsidan är alldeles vid dörren där man går in och ut i vardags rummet så den täckte jag med ett tygstycke vilket gör att människor inte syns förens dom är framför akvariet. De andra jag gjorde var att mitt PH värde låg långt under 7 så jag ökade de till närmare 8 i PH med bikarbonat vid vattenbyte (bytte vatten lika regelbundet tidigare men använde inte bikarbonat). Personligen så tror jag att PH värdet var de som gjorde störst förändring fiskarna vart helt omvända efter vatten bytet med bikarbonat. En annan sak är att efter jag gjort detta så ser jag min mal varje dag och innan hade jag inte sett den sen jag köpte karet för 3 månader sedan. Som sagt så är mitt kar MYCKET bättre nu med dessa insatser och jag är en erfarenhet rikare.

                  Mvh Mattias

                  Kommentar

                  Arbetssätt...