hämta sten i stenbrott!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollowman
    Användare
    • februari 2006
    • 199

    hämta sten i stenbrott!!!!

    hej !!
    tänkte höra hur det är att ta sten i naturen med tankte på metaller och så ??????
    har ett 612 liter akvarium som är inrett med aqua terra grå granit moduler och vill ha tag i lite liknade sten att komplitera med ( har nu lite skiffer och vita kalkstenar men tycker att det är lite för mycket kontrast mellan modulena och stenen )

    så jag tänkte åka till ett stenbrott/grustag och fråga om dom har typ sprängsten av granit och kanske i grå nyans vad tror ni om det ????

    hur rädd ska man vara att stenen inehåller metaller och så vill ju inte att mina troffar dör på kuppen ....
    mvh peter
    Senast redigerad av hollowman; 14 mars 2011, 14:59.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Rostiga stenar kanske man ska undvika men annars tror jag inte att det är någon större fara. Jag har plockat sten i naturen och har aldrig haft några problem. Jag har bara spolat av dom med varmvatten, kanske borstat lite med diskborste men inget annat.

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Var försiktig så att du inte får rester av laddningen med dig,kanske inte så lämpligt.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Finns det metaller i stenen då bygger man ett stålverk inte ett stenbrott.

        Jag har aldrig haft problem med självplock, en avsköljning under kran sen brukar dom åka i akvariet. Men ser det ut som rost, att dom färgar av sig om man gnider mot dom då brukar dom få ligga kvar i naturen.

        Men sprängsten kan inte dom vara himla vassa? i och försig snyggt det med. Men samtidigt bor du i Dalarna och där finns det säkert en massa koppar i markerna, har du inte några akvaristkompisar i närområdet att rådfråga?
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • hollowman
          Användare
          • februari 2006
          • 199

          #5
          Ursprungligen postat av tege
          Finns det metaller i stenen då bygger man ett stålverk inte ett stenbrott.

          Men samtidigt bor du i Dalarna och där finns det säkert en massa koppar i markerna, har du inte några akvaristkompisar i närområdet att rådfråga?
          haha sant det där med metaller och stålverk stenbrott kanske är fel av mig att skriva grustag är väl det jag menar =?.... dåligt med akvarister iallafall här i leksand ...

          vart så osäker när jag alldrig har tagit sten i naturen hur det funkar och så ... där av detta lilla inlägg i forumet ..
          /// peter

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            För många år sedan när jag höll på med Malawi hämtade jag sten från det enorma stenbrott som vi har i kommunen, men man fick vara försiktig så att man inte tog fel / Ann-Mari

            Kommentar

            • hollowman
              Användare
              • februari 2006
              • 199

              #7
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              För många år sedan när jag höll på med Malawi hämtade jag sten från det enorma stenbrott som vi har i kommunen, men man fick vara försiktig så att man inte tog fel / Ann-Mari

              vad menar du ta fel???

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Vad jag har hört, men det är bara vad jag hört, bör man inte ta sten som har grön färg på sig fråga mig nte varför det har jag hört / Ann-Mari

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Jag antar att den du fick det rådet av syftar på ärgad koppar (?) men att det skulle finnas så mycket koppar i stenen så den faktiskt blir grön på vissa ställen låter inte troligt tycker inte jag men jag kan ha fel.

                  Hur som helst så har även jag alltid plockat sten från naturen och aldrig haft problem. Men som de andra har sagt så står jag över dem med rost på, sköljer av dem innan jag slänger i dem bara.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag har plockat de flesta stenar från min tomt eller en del från fjällen i Jämtland. Någon från havet utanför Trondheim också. Inga problem som kan noteras.

                    Sprängsten får ju rätt vassa kanter som jag själv skulle undvika. Om jag har en sten som har en vass del så filar jag ned den delen mot en annan sten så att den inte är fullt lika vass innan jag sätter i ett akvarium.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mumin
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 69

                      #11
                      Vad finns det för stora stenbrott i Botkyrka, annmari? Grustag finns det, men stenbrott har jag missat.

                      De enda ställen som jag inte skulle plocka stenar från är slagghögar runt gruvor, örtrika platser i fjällen och röd skiffer. Där finns det stor risk/chans att det kan finnas mineraler som eventuellt kan fällas ut i akvariet. Skiffern kan innehålla olja som löser ut.
                      Sten som luktar illa när man slår på den med en geologhammare (stinkstone) kan man hitta i de västgötska bergen som Kinnekulle och Billingen. Den innehåller också olja.

                      Att plocka stenar i 'skogen' torde vara tämligen riskfritt, sannolikheten att man ska råka hitta nåt olämpligt är nog ytterst minimal.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Man kanske ska döda en skröna
                        det finns inga farliga stenar (utom om man får dom i huvudet)
                        -------------------------------------
                        Var försiktig så att du inte får rester av laddningen med dig,kanske inte så lämpligt.
                        mvh Mats
                        -------------------------------------------
                        stenar kanske kan vara farliga om man pudrar gift
                        annars är naturen ganska snäll
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 4122

                          #13
                          Målarfärg på är dåligt. Jag har ofrivilligt provat.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Jag kan ha tagit fel men det liger vid Uttran / Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Tony Tiger
                              Användare
                              • december 2009
                              • 182

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Man kanske ska döda en skröna
                              det finns inga farliga stenar (utom om man får dom i huvudet)
                              -------------------------------------
                              Var försiktig så att du inte får rester av laddningen med dig,kanske inte så lämpligt.
                              mvh Mats
                              -------------------------------------------
                              stenar kanske kan vara farliga om man pudrar gift
                              annars är naturen ganska snäll
                              Undrar?! Kan man döda den skrönan även vad gäller sand?? Har fått 30-40kg med assnygg sand ifrån Dalälven tror jag, riktigt fin guldigt brun färg med något lite "gnisstrande" i vilket fick mej att direkt avvakta med tanke på snacket om metaller och akvarier.

                              Snälla säg att de bara är o koka skiten o dunka i en burk

                              (ursäkta om jag flikar in lite i tråden)
                              1000l CA..... i trappen!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...