Gula/röda Hantelciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Gula/röda Hantelciklider?

    Satt o slökollade på lite gamla trådar om hantelciklider och hittade
    en tråd från 2004 där någon hade besökt Akvarieleasing och hittad mycket snygga gul/röda hantelciklider som då inte var till salu för det skulle odlas på dessa. När jag var in på en snabbtitt på leasing förra lördagen så såg jag en snygg gul/röd hantel i ett kar.Vet någon om det är av egen odling, allså
    av leasing ??. Har även sett gula hantlar från en större grossist som inte var riktigt gula/röda utan mer blekgula.
    Vet någon hur läget i Sverige är vad gäller snygga gula/röda hantlar ?
    Är det bara leasing som har sådana eller finns de på fler platser ?.
    Har även för mig att Kjell på zoopet har lite bilder från Asien på hantlar
    från en utställning, minns en rätt cool marmorerad fisk som vinnaare.
    Detta leder ju till frågan om hur många färgvaranter det finns på odlade hantlar ?, någon som kan reda ut detta?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    De odlar inte själva, men de finns på listorna med jämna mellanrum. De brukar gå att få tag på på olika håll. Ofta tom på blocket.

    Jag vet dock inte hur odlingsvarianterna ser ut och vilka det finns, men intressant fråga.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Hittade lite bilder på något som måste vara Hantelciklidernas svar på "fire fish"

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jo och jag har förstått att för dessa och albino och gula så gäller inte könsbestämningen som på andra hantlar. Dvs att hanen har slingrande markeringar på gällocket vilket honorna saknar. Hos dessa har alla dessa markeringar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Lite info om genetiken. När jag sökt lite så verkar det främst vara 2 odlade färgvarianter som finns.
          Gold och red-spotted. Möjligen också albino.
          Here I’ll examine the genetics behind the false severum cichlid (Heros efasciatus). This fish is available in a number of colour morphs, with the most common being the wild-type green, red-sh…
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Magdalena
            Användare
            • mars 2011
            • 15

            #6
            Oj! Vad vackra de var! Hurdana är hantelcikliderna till lynnet? Jag planerar nytt akvarium och söker ciklider som kan gå med scalarer.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              De är väldigt lugna men vid de första lekarna rejält revirhävdande. De vill leka undanskymt och på lutande väggar gärna under en gren eller liknande. Har man ett sådant område kan man krympa det stegvis till ett litet område och efter några lekar stannar de helt där under leken och mellan lekarna helt fredliga. Scalarer? Kännsinte helt rätt. Jag har dem med Geophagus oranhe head tapajos och det fungerar utmärkt, men geophagusarna är snabba.

              Se lite här, första leken på mina hantlar.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #8
                mycket kul film med perfekt musikval!!! görhäftigt!
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Kul att du tycker, det dryga året gammal. Det är den mest sedda av mina youtubes, men jag har en om fluval fx5 flöde som vinner mark också. Tydligen många som gillar att titta på det
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...