Lämpliga malar till ett CA kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thompa
    Användare
    • april 2010
    • 158

    Lämpliga malar till ett CA kar?

    Anledningen till min fråga är att jag har just nu en gibbiceps runt 20cm som har börjat bete sig väldigt aggresivt mot mina ciklider.
    Är det bara min mal som gått o blivit tokig eller? Han har fått rätt mkt stryk av mitt Salvini par, kanske han tar ut sina aggresioner på resten av invånarna? hursomhellst, vad håller ni för malar med era CA om ni har några?
    720liter CA
    Herichthys cyanoguttatus,
    Parachromis loisellei

    375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

    250liter CA
    cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
    Thorichthys meekii yngel
    Herichthys Carpinte ungdjur
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Ancistrus malar har jag alltid haft i mina CA-kar och det fungerar utmärkt, bara dom har storleken så dom inte blir mat!
    Dom är duktiga på att äta brunalger samt överblivna matrester.
    CA

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag har 2 vanliga ancistrus och 3st L114 på 5cm. Inga problem med dessa, men de är ju små ännu. Lite skraj att det ska bli romslakt när de växer upp.

      Jag läste om en kille som hade ett fullvuxet lekpar citrinellus med en L91. Och trots försök från citronerna kunde de inte freda sin rom. Malen bara slank in direkt efter de lagt rom och smaskade i sig allt. Reagerade knappt på attackerna från cikliderna.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Thommy
        Användare
        • februari 2011
        • 84

        #4
        jag har en stor segelf pleckto,bland mina hästnosar han bryr sig inte om dom som tur var.förmodligen så har din fått lite stryk eller känner sig jagad då kan dom no bli griniga.kan han gömma sig ordentligt.

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Håller med Robin. De större malarterna blir tillslut för tuffa för cikliderna.

          Kommentar

          • Thompa
            Användare
            • april 2010
            • 158

            #6
            Ok, tack för alla svar.. får ta o byta in den rackarn mot nå mindre sort, synd dock för jag tycker gibbiceps är riktigt fina
            720liter CA
            Herichthys cyanoguttatus,
            Parachromis loisellei

            375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

            250liter CA
            cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
            Thorichthys meekii yngel
            Herichthys Carpinte ungdjur

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Det beror vad du e ute efter för malar jag har stora rovmalar tillsammans med mina ca, sorubim lima samt Leiarius marmoratus som nästan är dubbelt så stora som cikliderna. Fungerar fint, här är det tvärt om det är cikliderna som ger malarna tjyvnyp.

              Kommentar

              • Thompa
                Användare
                • april 2010
                • 158

                #8
                Min gibbiceps jagar runt mina dempseys o tillochmed en 18cm v.maculicauda, dock så har min salvini hanne gett han några stora hack i fenorna, men dom läker förvånansvärt snabbt, nu när jag tänker på det har jag inte sett yngel från mina salvini på nästan ett halvår nu, kanske malen som ätit upp rommen för dom..
                720liter CA
                Herichthys cyanoguttatus,
                Parachromis loisellei

                375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                250liter CA
                cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                Thorichthys meekii yngel
                Herichthys Carpinte ungdjur

                Kommentar

                • Thompa
                  Användare
                  • april 2010
                  • 158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Det beror vad du e ute efter för malar jag har stora rovmalar tillsammans med mina ca, sorubim lima samt Leiarius marmoratus som nästan är dubbelt så stora som cikliderna. Fungerar fint, här är det tvärt om det är cikliderna som ger malarna tjyvnyp.
                  bara nått som håller rent och inte stör cikliderna, troligast blir det några ancistrus
                  720liter CA
                  Herichthys cyanoguttatus,
                  Parachromis loisellei

                  375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                  250liter CA
                  cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                  Thorichthys meekii yngel
                  Herichthys Carpinte ungdjur

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Jag har 2 vanliga ancistrus och 3st L114 på 5cm. Inga problem med dessa, men de är ju små ännu. Lite skraj att det ska bli romslakt när de växer upp.

                    Jag läste om en kille som hade ett fullvuxet lekpar citrinellus med en L91. Och trots försök från citronerna kunde de inte freda sin rom. Malen bara slank in direkt efter de lagt rom och smaskade i sig allt. Reagerade knappt på attackerna från cikliderna.
                    L114 funkar bra när dom är mindre, jag har en grupp om 2+3 som förövrigt verkar ha lekt en gång Dom tar ner stora ciklider på jorden rätt fort, mina är nu mellan 17-28cm.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ger de sig på stora ciklider? Jag håller ögonen på dem så får vi se om de ska flytta, jag har ett par tankar där de skulle passa!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #12
                        Skulle gissa att de flesta malarna klarar sig bra bara dom inte passar in i munnen på cikliden. Deras benpansar är ju rätt så omfattande oftast så förutom lite trasiga fenor så ta vad du gillar helt enkelt (har själv ett gäng golden nuggets med mina kanske 7 gånger så stora ciklider och det funkar fint).
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Skulle gissa att de flesta malarna klarar sig bra bara dom inte passar in i munnen på cikliden. Deras benpansar är ju rätt så omfattande oftast så förutom lite trasiga fenor så ta vad du gillar helt enkelt (har själv ett gäng golden nuggets med mina kanske 7 gånger så stora ciklider och det funkar fint).
                          Ja om man inte har dovii hehe mitt gammla par tog kål på 3st ancistrus på ca 15cm.
                          Hanen bet itu dom på mitten! såg når han tog en och då var han inte större än 25cm.
                          Men annars har jag aldrig haft problem med att vare sig cikliderna har skadat malarna eller malarna skadat eller ätit upp rom!
                          CA

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Ger de sig på stora ciklider? Jag håller ögonen på dem så får vi se om de ska flytta, jag har ett par tankar där de skulle passa!
                            Jaa om cikliderna försöker "flytta" på dom som dom gör ibland då kan det gå hett till
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...