Helkarsbild-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Ursprungligen postat av Triumph
    [ATTACH=CONFIG]48178[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48179[/ATTACH]
    720 liter syd- och mellanamerika. Nyuppsatt och på tillmognad
    Snyggt. Blir sedan ännu bättre efter viss mognad och lite alger.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      Ursprungligen postat av DaRe
      Coolt med lerkärlen det var en häftig historia. Hur fick du tag på dem?
      De har hängt med sedan slutet av 1990-talet. Gick förbi en blomsterhandel som skulle lägga ner och såg dessa ligga där. Köpte alla de hade för några tior styck.
      Och historien skapades i mitt huvud. När jag haft dem i sydamerikakar ser jag en kantrad kanot i Amazonas...
      När de blir helt täckta av alger är de kanon. För troffarnas skull har jag tagit hål i botten, då de ogärna går in i slutna rum, som malawimbuna.
      Det är oerhört praktiskt också när jag vill fånga fisk. De flyr ju gärna in i en kruka, så det är bara att täppa till med håven och lyfta upp.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        Ursprungligen postat av maltandis
        Snyggt Pabbe
        Tackar.
        Helt riktigt, Chimban är från Castewik. Är dina också därifrån?

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          Ursprungligen postat av Erik W
          Riktigt läckra kar Pabbe! Vad kör du för belysning?
          Tack.
          I stora karet ligger en 200 cm ramp (karet är 250 cm). Rampen har fyra rör. Aquastar och grolux. På bilden tror jag att ett aquastar och ett grolux är tänt.

          I 375 karet ett philips aqurelle och ett aquaglo. Endast aquaglo tänt på bild. Rampen ligger långt fram på karet.

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            Ursprungligen postat av Pabbe
            [ATTACH=CONFIG]48176[/ATTACH]
            Bebos av 50 st Tropheus sp. "red" Chimba, 5-6 cm,och 12 st små hästnosar.

            Lerkärlen härrör från en kanot som kantrade utanför utanför Zambia i närheten av Chimba. De hade legat på botten i hundratals år,när de hittades av dykare på jakt efter Tropheus...
            Otroligt snyggt Pabbe! Är det ditt gamla CA kar från köket? Är lite nyfiken på vilka lysrör du har till karet..

            edit: ser nu att du postade svaret samtidigt klockan 09:45, samma tid jag ställde frågan lol!
            Senast redigerad av Kawasa; 02 oktober 2013, 10:30.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • januari 2013
              • 318

              Jag vet inte, håller just på att testa. Hittills är de snälla som lamm, men de har ju inte börjat leka än. Synd att du bor en bit bort, annars kunde du tagit några av mej. (Svar Triumph)
              Senast redigerad av Marcus Karlsten; 02 oktober 2013, 17:10.
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                Ursprungligen postat av Pabbe
                Tackar.
                Helt riktigt, Chimban är från Castewik. Är dina också därifrån?
                Ja, jag har 32 småttingar som kommer från Castewik. Är hästnosarna från honom oxå, så är det Eretmodus marksmithi Kigoma.
                Senast redigerad av maltandis; 02 oktober 2013, 21:31.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  [ATTACH=CONFIG]48176[/ATTACH]
                  Bebos av 50 st Tropheus sp. "red" Chimba, 5-6 cm,och 12 st små hästnosar.

                  Lerkärlen härrör från en kanot som kantrade utanför utanför Zambia i närheten av Chimba. De hade legat på botten i hundratals år,när de hittades av dykare på jakt efter Tropheus...
                  Ofta gillar jag ju inte krimskrams i karet, men när det dels har en historia och dels blir så här enhetligt, ja då får det fan 10 av 10 i betyg!

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    Ursprungligen postat av johho
                    Ofta gillar jag ju inte krimskrams i karet, men när det dels har en historia och dels blir så här enhetligt, ja då får det fan 10 av 10 i betyg!
                    wow, bugar.
                    Ja, jag är heller inte mycket för krimskrams i form av saker som är tillverkade för ändamålet, som små skepp eller dödskallar eller konstgjorda stockar.
                    Dessa kärl däremot skulle faktiskt kunna ligga på botten av en sjö, och överallt ligger väl liknade rester från svunnen tid. Det brukar ju bli populära tillhåll för fiskar, som liksom tar över det människor slarvat med. Sen gillar jag att sitta och få ihop tänkbara scener framför karet.
                    Vem blir inte fascinerad av undervattensfilm från gamla vrak som tagits över av alla möjliga arter?
                    Enhetlighet tycker jag är det viktigaste i en inredning. Få formen att se "naturligt" nerkastad ut och sedan med tiden en mogen look.
                    Om några månader hoppas jag att samtliga kärl och stenar har en skön algmatta. Funderar på att lägga lite pengar på ett par av de större Rockzolidstenarna som finns att köpa och lägga baktill under modulerna som sitter där nu. Tycker annars att de ser ut att sväva lite fritt i rymden liksom mot den svarta bakgrunden.
                    Med detta resonemang kan man i och för sig tänka sig vad som helst i ett akvarium, som fiskarna tål. Såg någonstans en gång ett kar fyllt med massor av röda tegelstenar som såg ut att vara nedstjälpta av en olyckshändelse. De hade nog legat länge, för de var överväxta med centimeterlång algmatta som böljade. Där fanns en enhet i rektangulär form och ut och in kilade kolonier av Prinsessan av Burundi.

                    Kommentar

                    • stepside88
                      Användare
                      • augusti 2011
                      • 32

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00284.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,0 KB
ID: 687929
                      Hängt på den här siten ett par år och tänkte att det kanske va dax att dela med mig av mitt kar :-)

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Ursprungligen postat av stepside88
                        [ATTACH=CONFIG]49126[/ATTACH]
                        Hängt på den här siten ett par år och tänkte att det kanske va dax att dela med mig av mitt kar :-)
                        Mycket snyggt och fridfullt. Vilka arter har du?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Uffe Lindström
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 285

                          Snyggt!
                          www.youtube.com/user/Uffelimpan

                          Kommentar

                          • olaw
                            NCS Medlem
                            • juli 2006
                            • 470

                            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 480,3 KB
ID: 687933
                            Sydamerika 240

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Här är en variant:
                              Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Kawasa
                                Användare
                                • september 2012
                                • 840

                                Snyggt kar där Ola! Jag ser blå ciklider och en stor choklad ciklid

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Ha svampbomb tycker jag och barnen är hur kul som helst
                                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...