Helkarsbild-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    Ursprungligen postat av jigsaw
    Här är några bilder på mitt nya kar.Det tog ett tag men nu är det på plats.
    Innan jag la ner lianen i karet var vattnet kristallklart som på sista bilden. vet ej om jag ska ta upp den igen, nu ser man ju knappt fisken.

    Inredningsmässigt så är karet klart snyggare med lianen på plats, men jag förstår att grumligheten är irriterande.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • jigsaw
      Användare
      • oktober 2007
      • 134

      ja,jag hade tänkt ha fler sådana i men det var f-n vad de färgar vattnet.Detta har kommit på bara ett par dagar så det går fort.Fiskarna verkar gilla det, har blivit lugnare.
      Det som är mest imponerande är att det tog cirka 4 dar sen stod där ett par och vaktade ägg.Malarna käkade upp dem men ändå.
      CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Jag röstar på att ha kvar lianen och gärna lite mer sådant i! Men det är bara jag det!
        De slutar färga vattnet efter ett tag, kan dröja olika länge men det kommer garanterat slute med tiden.

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          Ursprungligen postat av Big_Sal
          Jag röstar på att ha kvar lianen och gärna lite mer sådant i! Men det är bara jag det!
          De slutar färga vattnet efter ett tag, kan dröja olika länge men det kommer garanterat slute med tiden.
          Jag lägger också min röst på fler lianer! Vattnet klarnar så småningom. Det är lugnt.

          //Kaj

          Kommentar

          • Tisse89
            Användare
            • januari 2011
            • 330

            Halvkass bild!

            Mitt CA/SA


            MVH Christofer
            CA

            Parachromis loisellei
            Cryptoheros sajica
            Hypsophrys nicaraguensis

            SA

            Pterophyllum altum

            < 2124L >

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Snyggt med växternas placering och att du hållt dig till en variant.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Tisse89
                Användare
                • januari 2011
                • 330

                Ursprungligen postat av DaRe
                Snyggt med växternas placering och att du hållt dig till en variant.
                Tack!

                sitter dock en liten anubias bland stenarna


                Mvh Christofer
                CA

                Parachromis loisellei
                Cryptoheros sajica
                Hypsophrys nicaraguensis

                SA

                Pterophyllum altum

                < 2124L >

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  Ursprungligen postat av Tisse89
                  Mitt CA/SA


                  MVH Christofer
                  Först av allt: Det ser ut att vara riktigt fina exemplar av såväl guldsöm som nicaraguen!
                  Snygg bakgrund och jag håller även med DaRe om växterna. Däremot skulle jag rekommendera lite mer "oordnad" placering av stenarna. Det skulle ge akvariet mer liv, enligt mitt sätt att se det alltså. Bottenmaterialet, är det vit singel av ngt slag? Skulle även byta det mot t ex engelsk Sjösten eller rådasand för att få det naturligare. Själv har jag krossad vit flinta i mitt Malawi och den ska bort så småningom när jag gör ett större ingrepp där nästa gång.
                  Nu utgår jag ifrån att målet med all inredning är att få det helt naturtroget och så behöver det naturligtvis inte vara, men det är så lite till som krävs för att ditt kar ska få riktigt högt betyg i den naturtrogna klassen så jag tog mig friheten att gå in lite på detaljer. Hoppas du inte misstycker.
                  //Kaj

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    Ursprungligen postat av jigsaw
                    Här är några bilder på mitt nya kar.Det tog ett tag men nu är det på plats.
                    Innan jag la ner lianen i karet var vattnet kristallklart som på sista bilden. vet ej om jag ska ta upp den igen, nu ser man ju knappt fisken.
                    Behåll dem, absolut. Färgen försvinner, det kan dröja nån vecka, kanske tom nån månad. Men lianen var riktigt nice och det såg mer fylligare ut med den i.

                    Har själv ett akvarium som precis blivit av med sitt färgade vatten, det tog 2 månader.

                    Kommentar

                    • Tisse89
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 330

                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Först av allt: Det ser ut att vara riktigt fina exemplar av såväl guldsöm som nicaraguen!
                      Snygg bakgrund och jag håller även med DaRe om växterna. Däremot skulle jag rekommendera lite mer "oordnad" placering av stenarna. Det skulle ge akvariet mer liv, enligt mitt sätt att se det alltså. Bottenmaterialet, är det vit singel av ngt slag? Skulle även byta det mot t ex engelsk Sjösten eller rådasand för att få det naturligare. Själv har jag krossad vit flinta i mitt Malawi och den ska bort så småningom när jag gör ett större ingrepp där nästa gång.
                      Nu utgår jag ifrån att målet med all inredning är att få det helt naturtroget och så behöver det naturligtvis inte vara, men det är så lite till som krävs för att ditt kar ska få riktigt högt betyg i den naturtrogna klassen så jag tog mig friheten att gå in lite på detaljer. Hoppas du inte misstycker.
                      //Kaj
                      Hej! Tack för tipsen!
                      Stenarna ligger som de gör för att bygga grottor, Rivu honan behöver ställen att gömma sig på för hennes partner är rätt elak! Ska skaffa en hona till för att se om det blir bättre. Gruset är helvitt, har slängt i lite råda men det har grävts bort, så det ligger under allt, ska eventuellt köpa mer grus, blanda upp det vita med "naturtroget". Blir kanske bättre om jag bygger ihop stengrottorna till en stor? Jag tycker om när folk har egna åsikter!

                      MVH Christofer
                      CA

                      Parachromis loisellei
                      Cryptoheros sajica
                      Hypsophrys nicaraguensis

                      SA

                      Pterophyllum altum

                      < 2124L >

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Ursprungligen postat av Tisse89
                        Hej! Tack för tipsen!
                        Stenarna ligger som de gör för att bygga grottor, Rivu honan behöver ställen att gömma sig på för hennes partner är rätt elak! Ska skaffa en hona till för att se om det blir bättre. Gruset är helvitt, har slängt i lite råda men det har grävts bort, så det ligger under allt, ska eventuellt köpa mer grus, blanda upp det vita med "naturtroget". Blir kanske bättre om jag bygger ihop stengrottorna till en stor? Jag tycker om när folk har egna åsikter!

                        MVH Christofer
                        Ok, ja det är klart att det är viktigt med gömställen.
                        När det gäller åsikter så håller jag med dig, det är uppfriskande med åsikter men sen kan man framföra dem på olika sätt och mer eller mindre lämpliga tillfällen. Och det är ju också ganska avgörande vad syftet med att framföra sina åsikter är.
                        Ett forum bygger ju ganska mycket på att folk framför sina åsikter.
                        När det gäller det vita gruset har jag alltså krossad vit flinta i mitt malawi. När jag la i det tyckte jag att det var klockrent, vackert och gjorde karet ljusare osv. När jag lagt upp första bilden blev valet av vitt bottenmaterial ifrågasatt av en forumsmedlem och helt plötsligt såg jag det på ett annat sätt. Jag som värdesatte att ett kar skulle se så naturligt ut som möjligt hade slängt i helt fel bottenmaterial... Och när jag nu under sommaren ska byta ut besättningen kommer jag också att byta ut bottenmaterialet mot rådasand eller något liknande.

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 231

                          Den här "helkarstråden" är en av mina favoriter på forumet. Här får man verkligen se en ofantlig mängd olika kar och inredningar - i alla de former och stilar, och otroligt vackra och inspirerande!
                          Jo, jag har bidragit med några bilder innan i tråden... (kanske för många...?), mestadels på kar i en lite "lagom" storlek, runt 540- till 960-liter.
                          Som ny här på forumet drar jag mig för att ösa på med bilder och filmer, det känns som att det kan bli, och upplevas, som lite "för mycket" - men jag tycker själv att det är så jädra kul att kolla på just bilder och filmer på andras kar att jag ibland tappar omdömet och själv rullar på...
                          Nåväl - det är ofta lite större kar som visas, men jag tänkte att man kanske kunde få läska lite med en 50x50x50 centimeterskub..?
                          Jag har ett projekt i planeringsskede (kanske det kan bli en tråd om detta längre fram?) - ett kar som blir av lite större snitt, och till följd av detta står ett antal kar tomma, bland annat den här kuben på 125-liter.
                          Det är ett gammalt räk-kar som jag klätt med BTN-slimline på tre av karet sidor.

                          Jag kom, i förra veckan, över en liten grupp vildfångade Dicrossus filamentosus , 2+3 - och tyckte dessa var så granna att jag beslutade att dra igång en burk (kuben) på stående fot för att hysa dessa.

                          Efter ciklidbeteende, är inredning min stora vurm - och förhoppningsvis kan man/vi diskutera olika typer av inredning i kommande trådar - och jag skyndade hem och snabbinredde ett hyfsat ok kar till den lilla gruppen D. filamentosus... Det tog någon timme och sedan hämtade jag hem dom.
                          Här är några bilder, och en film, på speciellt de två hanarna, en dryg timme efter de hade kommit i baljan.










                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Ja, vad ska man säga

                            Uppenbart att man inte behöver hålla tillbaka med inredning i form av rötter och dylikt, det ger verkligen ett spännande utseende och ett ofantligt mer intressant kar att studera jämfört med ett kalare och tommare kar.

                            Högsta betyg. Grymt läckert.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • gullefjun
                              Användare
                              • juni 2012
                              • 101

                              Tummen upp.
                              Inger

                              Kommentar

                              • Carliz
                                Användare
                                • maj 2012
                                • 233

                                snyggt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...