Jag hade tänkt ha lecablock ( murblock ) under ett 540, räcker det med block i vardera änden eller ska man ha mitt under med ?
lecablock
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ska du ha en skiva på blocken? Hur tjock i så fall? Är det ett aluram eller helglasat?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
-
Kommentar
-
Om det är massivt trä räcker säkert ett par cm. Sen beror det ju på vilken dimension lecablocken har. Denbredare varianten är väl att föredra.Kommentar
-
Kommentar
-
Ok. 3x19 på höjden då, förmodar jag? När jag kört lecablock brukar jag även lägga tunn frigolit mellan varje block. Tycker det jämnar ut ojämnheter och sen gillar jag inte när lecablocken ska skava direkt mot varandra. De är ju ändå lite prösa och små bitar brukar kunna lossna.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
En aluminiumram är självbärande. Inget stöd behövs utom i gavlarna. På ciklider.se (oj, skrev jag verkligen det?) kan du se en GDS-ställning i trä som bara stöttar i gavlarna. Det gäller förstås att skruva fast gavlarna i väggen eller använda krysstag (gärna bägge). Men nu var det ju leca det gällde...Kommentar
-
Ett tips, som jag har sett att en del har som kör med leca, är att lägga skivor mellan lecablocken så får du hyllor under akvariet.
Lägg liggunderlag mellan lecablocken istället för frigolit. Det är svårt att få tag på den tunna frigoliten. Tunnaste jag har hittat är 1 cm tjock och det är lite väl mycket tycker jag.
Skivan under akvariet bör vara behandlad så den tål lite vattenspill för det blir det alltid hur man än gör och det är inte bra om den börjar svälla!Kommentar
Kommentar