Bra foderautomat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

Bra foderautomat

Semestern närmar sig (kanske lite optimistisk) men funderar på att skaffa några foderautomater till sommaren.

Är det någon som använder sig av detta. Både flingfoder och pellets är intressant. Vilket fabrikat är bäst?
    Frontosamarkus
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Barracudan
    Semestern närmar sig (kanske lite optimistisk) men funderar på att skaffa några foderautomater till sommaren.

Är det någon som använder sig av detta. Både flingfoder och pellets är intressant. Vilket fabrikat är bäst?
    Jag tycker Renas är bäst går via trafo samt stor behållare
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Barracudan
      Användare
      • April 2005
      • 453

Ok, ska kolla den, kanske dum fråga, men vad menas med "går via trafo" ?
      Frontosamarkus

Kommentar

• nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

Trafo=transformator. Kul (nåja) att inse att detta med trafo är en generationsfråga. 80-talister o senare vet inte vad en trafo är - kallar det adapter...

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Eller batterieleminator!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Jag köpte från ojzoo som har funkat bra. Eftersom jag matar med NLS så var jag tvungen att hitta en modell som funkar för så pass smått foder. Den jag redan hade hemma (kommer inte ihåg namnet nu) tömde typ halva behållaren även om den var inställd på minsta möjliga matdosering.

Den modellen jag köpte nu kan man ställa in 4 olika matningstillfällen 2 ggr/tillfälle. Mao upp till 8 matningar per dygn. Bra för yngel!

Länk till den jag köpte: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se..../Products/8002

Kommentar

• robin_bockman
              Användare
              • January 2005
              • 90

Är det en eheimkopia?

Kommentar

• zeke66
                Användare
                • May 2006
                • 106

Japp en eheim kopia. Jag föredrar orginalet.
                450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• SuperAquaMan
                  Användare
                  • September 2010
                  • 56

jag kör med en sån här. Den går på 2st AA batterier och matar upp till 4 ggr per dag. Den har funkat umtärkt hittills. http://cgi.ebay.com/Automatic-Aquari...item53e6870333

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Ursprungligen postat av zeke66
                    Japp en eheim kopia. Jag föredrar orginalet.
                    Hade jag bara köpt en kanske jag hade valt eheim. Inte för att jag vet om den funkar bättre, de tillverkas säkert i samma fabrik bara det att det trycks olika namn på dom. Men jag håller med om att det känns tryggare att köpa ett välkänt märke. Men den här gången blev prisskillnaden för stor när jag köpte 4 automater på en gång.

Kommentar

• Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

Just foderautomater... är faktiskt orsaken till att jag efter ca 5 år gav efter för grabbens stora önskemål om ett akvarie... och lot mitt eget (som jag dolt väl för honom) springa iväg totalt. Det första köptes in hösten 2009, och idag har vi hela 9 st här hemma.

När jag åker bort en 2-3 veckor så kör jag med ett gäng Hydors och Eheims som jag sätter fast med kraftigt karborrband, och fyller med "pellets". Till de viktigaste akvarierna (240L och 450L) har jag kört med dubbla.. i fall en av dom skulle lägga av.

Båda versionerna har sina fördelar. Eheim har en stor behållare och perfekt för tex /= 0,5mm till yngelakvarierna då den änten matar i för mycket eller inget alls... vilket Hydors är perfekt till.

Ett tips är att testköra doseringen nogrant + mata totalt pr dygn betydligt mindre änn när man är hemma och har koll, byter vatten mm + se till att det är ljust i akvariet när den kör (och har varit ljust ett tag innan så att fiskarna inte är helt sömndrucka).

Men frågan är hur jag gör med mina två nanoakvarier under sommarsemestern.. hmmm?
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

Arbetssätt...