Dödsfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Dödsfall

    Har haft lite otur (tror jag), Jag var bortrest en vecka (6,5 dagar) och hade ingen som kunde komma förbi och mata. Jag tänkte att det borde de väl klara de är välgödda som det är.

    När jag kommer tillbaka (i förrgår) såg allt till synes ok ut. Jag hade lite annat att stöka med så jag räknade inte in alla, men generellt såg allt bra ut.

    Min son matade och han matade rejält. Själv blev jag lite nervös av det och hade tänkt mata som vanligt och inte kompensera för uteblivna dagar. Det åts upp snabbt dock.

    Igår hittade jag en Geophagus Pellegrini död på botten. Inga konstigheter på honom annars.

    Idag kollade jag lite noggrannare i akvarierna och kunde inte hitta 2 av mina Aequidens Diadema. Jag letade på och vid vattenbytet kände jag ikring i akvariet och hittade dem i en filtermodul. En var död och mjuk (rutten) Den andra levde men var tvungen att avlivas. Ingen aning om vad som var galet med dem. Dystert så det räcker.

    Ingen av de döda var magra. Pellegrinin går inte i samma akvarium som Diademan.


    Kan de ha svält ihjäl? Kan de ha ätit för häftigt och korkat igen av det? En diadema tycks ha död för ett tag sedan och möjligen hade hanen jagat upp henne i modulen där hon dött. Den andre som jag avlivade var just hannen, kan han ha följt efter och fastnat? Nu har jag bara en hona kvar...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Tråkigt att höra DRE!
    Verkar konstigt, tror inte dom kan ha svultit ihjäl på 6 dagar iaf.
    CA

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Tråkigt att höra..
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • GöranE
        Användare
        • februari 2009
        • 334

        #4
        Ursprungligen postat av DRE
        Kan de ha svält ihjäl? Kan de ha ätit för häftigt och korkat igen av det? En diadema tycks ha död för ett tag sedan och möjligen hade hanen jagat upp henne i modulen där hon dött. Den andre som jag avlivade var just hannen, kan han ha följt efter och fastnat? Nu har jag bara en hona kvar...
        Tråkigt att höra David!
        Friska fiskar klarar sig gott och väl i två veckor utan mat.
        Större risk med det senare isåfall, att dom föråt sig om dom fick väldigt mycket att äta på en gång.
        Jordätare är det som gäller..

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag tror knappast att de svultit ihjäl. Jag har varit borta ett par veckor utan problem. Det som kan hända är småfiskar blir uppätna vilket man ska tänka på. Maten håller nere en hel del födobeteenden.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Nej, jag tror inte heller på svält alla är lika runda om magen som innan, men konstigt. Jag hade förstått om det var diadema honorna som gått åt då hannen är rätt tuff, men i ett 936 liters har de en del yta att simma undan på. Nu tömde jag ur karet ordentligt och limmade på ett bättre plastnät över insuget undet BTN modulen så de inte ska simma dit igen åtminstone. Ska se om jag hittar några nya diademas, jag hade verkligen sett fram emot lekar där och uppvuxna fiskar av sp Janero Herrera som det var, vildfångade dessutom. Det finns några kvar på lagret tror jag...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Syrebrist..pump som inte går som den ska? Värme...värmare som gått sönder eller som avger för hög värme?

              Olika arter reagerar olika på diverse faktorer, men det vet du säkert sedan tidigare.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Inga pumpproblem mig veterligen, jämn och bra temp. I ena akvariet har jat ett eheim 2280 med inbyggd värmare och digital mätare. Den ligger konstant på 27. Vet ej hur tillförlitlig den är.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • chippog
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 251

                  #9
                  det är ju typiskt! sånt händer när en är bortrest... inte att de skulle in där å lekt? vad som kan vara en fälla i karet visar sig ibland först efter nåt har hänt. allt väl med att komma igen, dre!
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Övermatning skulle jag gissa på.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Tja det suger i alla fall. Jag ska se till att öka matningen gradvis nästa gång.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        tråkig höra av det för Dre..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Tack för uppmuntrande ord! Jag får ta nya tag!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...