Odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Odling

    Nu är min lilla odlingslokal nästan helt färdig. Akvarierna är på plats, el är framdraget till vart och ett, pumparna är redo att slås på osv... Det känns lite som en drömsituation eftersom det enda som saknas är fisk. Jag tänker börja med att stoppa i lite av varje i karen tills jag ser vad som verkar vara roligast och fungera bäst. Det kommer att bli både dvärgciklider och jordätare, snäcklekare och Tropheus, Mbunas och Aulonocaror.....kul, kul..

    Jag vet ju att det finns några garvade odlare här på forumet så nu undrar jag vad ni har kommit fram till vad det gäller att blanda arter av Malawi haplisar eller Mbunas när man inte måste göra det? Jag har fått lite olika tips om det nämligen. En odlare sade till mig att det finns ingen anledning att ha tex. C.moorii och Ahli i vars ett kar. De stör inte varandra särskilt mycket utan man får ungefär lika mycket ut av dem om man låter dem gå ihop. Är det i rent odlingssyfte alltid att föredra en art per kar?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Inte för att jag är någon garvad odlare precis, men jag tycker dessa kombinationer fungerar helt perfekt och är dessutom en fröjd att se. Ahli och golden samt C. moorii och frontosor. Att det odlingssynpunkt skulle innebära några nackdelar är ju svårt att tänka sig förutom att samtliga yngel i dessa kombinationer lever farligt om man inte låter honorna spotta i separata burkar.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    Arbetssätt...