Brunalger....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Brunalger....

    I mitt 450L troffeakvarium som startades i sep så har brunalgerna sakta men säkert ökat i mängd. Mina vita hålstenar är sedan en tid rejält bruna o fula. slimlinen(grå) börjar blir lite för brun enligt mig själv. Även rutorna beläggs ofta och när jag gör rent tar det inte många dagar innan dom är bruna igen.

    Har 31st 7-9cm troffar + 1 ancistrus mal som innevånare i akvariet. Inga växter, inga rötter.

    Har sökt på forumet och läst en del om brunalger innan jag skriver detta inlägg då jag inte får något grepp på vad jag gör fel? Akvariet borde vara inkört då det varit igång minst 6 månader. Jag kör dubbla ytterfilter+ deltec 20w uvc(6tim dygn) och en streamer på 5000L/H. Har två st 40w PowerGlo rör med reflektorer, vit sand o vita stenar(bruna nuförtiden) Lystiden är nog ca 7-8 timmar dag då jag ej använder timer o knäpper på runt 15 tiden o låter det lysa till 22-23 tiden på kvällen. Byter ca 50% vatten/veckan

    Kan tillägga att jag även får lite gröna prickalger som siter som berget på framrutan, och lite sådana på den vita sanden...

    Har jag fel lysrör eller för kort belysningstid per dygn? Tacksam för råd då jag gärna ser gröna alger på bakgrund och stenar, men inte bruna alger
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Kasta i en 3-4 hungriga små Ancistrusar!
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • h0llowman
      Användare
      • april 2010
      • 106

      #3
      köp en gibbiceps istället den äter 100gånger mer brunalger en 3-4 anistrusar.. men svaret påp ditt problem vet jag tyvärr inte har en kompis som haft samma problem i sitt troffekar i 1 år nu brunalgerna har blivit mindre för han men han får lov att vända på sitt grus vid varje vattenbyte för at det ska se fräsht ut (han har vit grus) intressat att höra lite om just detta ämne ...
      Senast redigerad av h0llowman; 05 mars 2011, 12:01.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Tar inte troffarna det Astatotilapia calliptera rensar bättre än en gibbiceps.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...