Vilken natt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    Vilken natt!

    Har ett gäng på 10 ( nyss var de 11 ) små scalarer som under natten varit med om en hel del! När jag tittar till dem imorse ser jag att den minsta av de vita scalarerna, svag från start och kroppen stor som en 50:öring vilken fick följa med de andra eftersom att det endast fanns dessa kvar, är död och ligger söndertrasad utan ögon på den största roten. Min gissning är att malen eller min lilla black ghost har haft kalas, dock högst högst troligen efter den lilles död. Denne stod hela dagen igår uppe i ett hörn vid ytan och åt inget, har inte heller ätit mycket alls under den vecka som jag haft den hemma.
    Ser också till min förskräckelse att den största marmorscalaren ( ca 6 - 7 cm i diameter i kroppen) har ryggfenan delad i fyra olika delar, den är dock precis lika rovig och pigg vid frukost som alltid och visar inga andra yttre eller beteendemässiga tecken på problem. Sedan ser jag också att en av de små svarta scalarerna har en abnormt uppsvullen buk och att det ser ut som att den blivit biten som ett hål rakt igenom ryggfenan. Den lille står mot botten och andas snabbt och vill inte äta.
    Har gjort ett vattenbyte på 100 liter (har 540 totalt) och varit inne till djuraffären med vatten som enligt tester visade på "perfekt" både på vattenprovet jag plockade ut före och efter det att jag bytt. (ville se om det var något fel på vattnet som fisken dog i jämfört med det efter bytet). Har även sett att de gäspar och kliar sig ibland, kanske två eller tre gånger på alla tio under en kväll (4 timmar). Alla andas dock fint med båda gälarna och äter bra, bajsar bra och rör sig fint.
    Min fråga är nu, vad gör jag med den svarta med uppsvullen buk? vill verkligen inte få en epidemi i burken. Och kan den stora scalarens trasiga ryggfena bero på annat än bråk? Tacksam för alla tips!
    MVH
    /Malin
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Bilder hade hjälpt. Jag skulle föreslå täta vattenbyten samt ett par matskedar salt per 100 liter (obs salta i relation till vattnet du tar ut).

    Rent generellt låter det som slagsmål och individuella problem (andas fint, bajsar och rör sig som de ska).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Scrap
      Användare
      • mars 2011
      • 34

      #3
      Jag har försökt att fotografera men det är svårt med en svart scalare när autofokus vill fokusera på den ljusare bakgrunden >< Jag har nu plockat bort den lille svullna och stoppat den i en hink med en stor växt och akvarievatten då de andra började gadda ihop sig och verkligen bita i den. Kändes för hjärtskärande att se den bli behandlad så även om det är så de ju gör mot sjuka fiskar.. Frågan är hur övriga fiskar reagerar på salt? Har en acanthicus adonis, en black ghost, fem siamensis och två sewellia lineolata. Är nog mest orolig för sewelliorna. Vad tror ni om detta?
      MVH

      Kommentar

      • Scrap
        Användare
        • mars 2011
        • 34

        #4
        Här är det bästa jag lyckats åstadkomma i bild-väg, hoppas det kan hjälpa något. Man ser hålet i fenan samt att magen är svullen.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag är osäker särskilt när det gäller Black Ghost = låt bli.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Scrap
            Användare
            • mars 2011
            • 34

            #6
            Okej, jag provar helt enkelt att avvakta och se om det förvärras. På djuraffären anser de att jag bör avliva den lille svarta om den inte blir bättre. Har förhoppningsvis tillgång till att låna ett kar på 60 liter imorgon som eventuellt kan få agera karantänkar. Tror ni att jag kan hålla den vid liv tills dess i hinken? Och tror ni att det ens är någon idé? Den har inte stått med nosen varken lutande uppåt eller nedåt så det borde ju inte vara förstoppning? Kan det vara invärtes parasiter? Bakterier?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Scrap
              Okej, jag provar helt enkelt att avvakta och se om det förvärras. På djuraffären anser de att jag bör avliva den lille svarta om den inte blir bättre. Har förhoppningsvis tillgång till att låna ett kar på 60 liter imorgon som eventuellt kan få agera karantänkar. Tror ni att jag kan hålla den vid liv tills dess i hinken? Och tror ni att det ens är någon idé? Den har inte stått med nosen varken lutande uppåt eller nedåt så det borde ju inte vara förstoppning? Kan det vara invärtes parasiter? Bakterier?
              Den skulle klara sig i en plastpåse tills imorgon så nog överlever den i en hink.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • GöranE
                Användare
                • februari 2009
                • 334

                #8
                Cikliderna klarar väldigt mycket salt. Har du bara ciklider i baljan kan du ha i så mycket som 2-3dl salt / 100liter. Saltet skall vara jodfritt. Tror att valig havssalt är det bästa. Har jag använt med framgång när mina fiskar blir sjuka.

                Malarna, skaldjur,växter och andra fiskar kan vara känsliga. Några matskedar /100l funkar säkert för dom oxå.

                Ursprungligen postat av Scrap
                Jag har försökt att fotografera men det är svårt med en svart scalare när autofokus vill fokusera på den ljusare bakgrunden >< Jag har nu plockat bort den lille svullna och stoppat den i en hink med en stor växt och akvarievatten då de andra började gadda ihop sig och verkligen bita i den. Kändes för hjärtskärande att se den bli behandlad så även om det är så de ju gör mot sjuka fiskar.. Frågan är hur övriga fiskar reagerar på salt? Har en acanthicus adonis, en black ghost, fem siamensis och två sewellia lineolata. Är nog mest orolig för sewelliorna. Vad tror ni om detta?
                MVH
                Jordätare är det som gäller..

                Kommentar

                • Scrap
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 34

                  #9
                  Här ser man fenan som är delad på marmorscalaren, lite suddigt men syns dock. Vad tror ni om detta? Den var hel och fin igår kväll, likaså ingen svullnad på den lilla svarta. Tittar alltid på dem innan släckning så att de ser fina ut.

                  Kommentar

                  • Scrap
                    Användare
                    • mars 2011
                    • 34

                    #10
                    Jo visst kan jag ju testa, men adonisen som jag köpt för 1000 kronor och dessutom får mycket svårt att få tag på igen vill jag helst inte experimentera med för mycket..:/ Sedan har jag ett mycket härligt och handtamt spöke som jag gärna är rädd om dessutom. Vet ni om det finns någonstans man kan hitta information om vilka fiskar som tål vilka mängder salt?
                    MVH

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 334

                      #11
                      Då skulle jag inte chansa..Lyft över den sjuka fisken i ett eget kar och salta på... Håll sedan uppsikt över dom andra ifall dom oxå visar symptom.
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • Scrap
                        Användare
                        • mars 2011
                        • 34

                        #12
                        Tack Göran, då får det bli så. Vad tror du om marmorscalarens ryggfena? Kan den ha blivit så pga något annat än slagsmål?

                        Kommentar

                        • Scrap
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 34

                          #13
                          Imorse när jag vaknade låg den lille svarta död under växten i hinken, buken hade börjat bli vitaktig. På djuraffären där den köptes in säger de att det ser ut som den kan ha haft njurproblem och fått vattenfylld buk. Jag är rädd att det kan vara bukvattensot jag fått in men ännu så länge så är övriga lika pigga som vanligt. Hur lång tid kan det ta innan nästa drabbas om det nu är bukvattensot? Vad innebär det mer konkret förutom tappad matlust och svullen buk? Har även haft i dubbel dos vattenberedningsmedel (aquatan) som enligt djuraffären skulle hjälpa till att tjocka på den skyddande slemhinnan på fiskarna så att de förhoppnignsvis skall sluta klia. Tror ni att de kan hjälpa? Bör jag upprepa detta?
                          MVH

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Jag tycker inte att det ser ut som om något är fel på din marmorskalar. Håll dem under rejäl uppsikt. Något var ju uppenbart fel på den svarta.

                            Epidemisk bukvattensot drabbar främst afrikanska ciklider.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...