Earth Hour 26.3.2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Earth Hour 26.3.2011

    NCS stöder också i år initiativet Earth Hour för klimatet. Lördagen 26 mars kl 2030 släcker miljoner människor runt jorden för att visa sitt stöd för klimatet.

    NCS var med första gången år 2009.
    Senast redigerad av Joakim Draktoft; 03 mars 2011, 13:27.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    #2
    Det här året skall jag nog kolla almanackan först....förra året så släckte vi ner precis all el i hela huset, förutom kyl/frys och fjärrvärmen......tände stearinljus och spydde galla över resten av "miljösvinen" på gatan som inte brydde sig ett dugg om jordens ändliga resurser och fortlevnad!!

    Detta sysselsatte vi oss med ända fram till att vi insåg att vi var en dag för tidiga....då blåste vi ut ljusen och låtsades att ingen var hemma.....
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • hollowman
      Användare
      • februari 2006
      • 199

      #3
      HA HA klockrent olaJ!!!!!!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ha ha

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          Användare
          • september 2010
          • 56

          #5
          Då kankse jag har hunnit få mina 4 150cm LED T8 rör jag beställt! Allt för miljön!

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #6
            Jaha? Stödjer vi E85 också?
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              "Earth Hour" är lika bra för miljön som "Pappersinsamling"* !

              * Frakta runt en massa gammalt papper på lastbilar som spyr ut fosil CO² och 10³ andra skadliga ämnen för att sedan använda en massa energi för att behandla det med enorma mängder kemikalier för att göra grått toapapper som endast orsakar rövklia... istället för att använda nya snabbväxande granar för att skapa nytt fint papper till bråkdelen av miljökostnaden när man räknar in det faktum att de träden gör ett nettouttag av CO² från atmosfären förutsatt att man gräver ner slutprodukten efter användning med andra sopor och inte bränner upp det för att få mysig fjärrfärme**

              ** (= ± 0 i CO²).
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • SuperAquaMan
                Användare
                • september 2010
                • 56

                #8
                E85 / sockerrörsodling och sojaodling är två riktigt stora miljöbovar. vad det nu har med earth hour att göra för det driver ju inte elkraftverk med något av det.

                Konstigt argument om varför pappersinsamling skulle vara dåligt.
                jag hörde senast på radion i förrgår att man måste köra tillbaka aska ut i skogen för att alla näringsämnen försvinner när man hugger ner skog och sly som inte får ruttna som en naturlig process. Pappersbruk som måste tillverka nytt papper drar en ohygglig massa elekticitet. Sen vet jag inte vad skogsmaskiner och timmerbilar går på för bränsle? kanelbullar och god vilja kanske...
                Senast redigerad av SuperAquaMan; 03 mars 2011, 23:12.

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                  /../Konstigt argument om varför pappersinsamling skulle vara dåligt. /../
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • SuperAquaMan
                    Användare
                    • september 2010
                    • 56

                    #10
                    Jo jag har sett det. Har kollat alla deras avsnitt, alla säsonger då jag är ett stort fan. Tyvärr så är dom inget faktalexikon men gör bra underhållning.

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • december 2009
                      • 557

                      #11
                      Här ska inte en lampa släckas. Jag ska tända varenda lampa i huset den dagen. Al Gore och dom gröna kommunisterna kan fara åt Gehenna!
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Dom gröna kommunisterna, den vart ju riktigt kul
                        Tillhör du dom där det står Drill på halmhatten

                        Nä skämt å sido här släcker vi ner rubbet tar fram ljus och spelar någe familjespel. Ungarna har redan plockat fram de spel som gäller, en kul grej som ja hoppas att vi har som tradition lång tid frammåt.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          En inte lika kul sak är att under 2010 alltså på ett år så eldade vi människor upp lika solenergi som det tog 300 miljoner år för jorden att tillverka.
                          Så att med tanke på att att det behövs fotosyntes för att samla solenergi i form av olja o kol så blir det inte mycke över till våra barn att elda upp. Detta eftersom liv inte funniits så himla många miljader år här på jorden.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Kommunistargumentet funkar inte så bra i Sverige. Det behövs ingen världsomspännande konspiration som inbegriper den fria världens alla universitet och oberoende forskningsråd, hundratals vetenskapliga tidningar och forskare som skrivit tusentals artiklar för att höja skatten - den kan man höja ändå.

                            Sedan är det ju dumt att släppa ut en massa koldioxid inte enbart pga. att den gör att temperaturen på jorden är högre än den annars skulle vara (Nu menar jag den "naturliga" nivån, utan koldioxiden hade vi alla frusit ihjäl), ökad koldioxiden sänker även pH i haven. Här finns en lättillgänglig text http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidification

                            (och nej, jag är inte klimatforskare, och ja, jag har länge varit övertygad om att vi riskerar förändringar i jordens klimat om vi fortsätter med utsläppen - och jag har de senaste åren blivit övertygad om att jordens klimat faktiskt har ändrats pga. höjd koldioxidhalt - men jag kan förstås inte vara lika övertygad som när det gäller andra grejer som jag verkligen kan t ex. inom en del biologi)
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 04 mars 2011, 17:36.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #15
                              Gräv ner "returpappret" och planera nya snabbväxande granar (eller sk "energiskog för den delen) = ett nettouttag av Co² från atmosfären. I praktiken så går 90% av allt "returpapper" som samlas in idag till förbränning (och blir mysig fjärrvärme)... se fakta (!), var kritiska och var ärliga mot er själva och inte minst "miljön"!

                              Ps: Kolla gärna upp (noggrant) vad som egentligen händer med alla McDonalds-sopor som ni så pliktskyldiga "sorterar" (och lär era stakars barn att detta är "rätt") på deras sk "Restauranter"... efter att ni fodrat dom med lyxtransfetter.

                              Världen är inte svart/vitt (helt sant!!).... vakna upp och se alla de underbara färgerna!! ..gör RÄTT och sluta apa efter alla som påstår sig vara så otroligt (skenheliga) politiskt korrekta!

                              Egentligt så är det väldigt enkelt... se hela bilden, var förnuftig och förbruka så lite fosilt kol som möjligt! Vattenkraft är kanon (Heja Norge!), Kärnkraft är dagens lösning och Toyota Prio är en miljöbov!!
                              Senast redigerad av Bjorn; 06 mars 2011, 00:50. Anledning: Typo
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...