Jordätartråden 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sa-aqua
    Användare
    • mars 2008
    • 135

    F1orna är finare än föräldrarna va i den storleken

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      Ursprungligen postat av Kiwii
      Okej det ska dom få För övrigt hur nöjd som helst! dom var verkligen över mina förväntningar.
      Dom dissade räkmixen totalt..
      Nykläckt artemia bör det vara, räkmix är till föräldrarna! Drog upp en kull på 50G surinamensis av munuvande ras (sedan Robin påpekat att de inte var Tapajos Orange Heads) i vintras. De växte så de knakade på artemian och jag valde ut fem st som snart är mogna att gå tillbaka till föräldrakaret.

      Kommentar

      • SuperAquaMan
        Användare
        • september 2010
        • 56

        Hur är det med stora geophagus och ha tetror? Jag funderar på att skaffa ca 400 tetror att ha i när jag sålt mina VF diskusar och bara ha det och Geophagus proximus som huvudfiskar.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          En tetra kan nog slinka ned. Jag har haft dolkstickstetror med mina tapajos och där har det inte varit några problem, men så är ju dolkstickorna stora.

          Jag upplever dock inte mina tapajos som särskilt rovgiriga, men det kan ju variera.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Micke_720
            Användare
            • november 2003
            • 368

            När jag hade dem åt de tetror. Men det gick bra med den lite större sorten typ sorgmantel
            ett alt. Kan vara stora dolkstygnstetror men sikta på lite storlek på dem.

            Mvh
            Micke

            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
            Hur är det med stora geophagus och ha tetror? Jag funderar på att skaffa ca 400 tetror att ha i när jag sålt mina VF diskusar och bara ha det och Geophagus proximus som huvudfiskar.

            Kommentar

            • Kiwii
              Användare
              • juni 2011
              • 20

              Ursprungligen postat av sa-aqua
              F1orna är finare än föräldrarna va i den storleken
              Jag tycker verkligen dom är underbara. vem behöver tv igentligen ?
              efter ingen kvällsmat igår så var dom allt på rödamyggen & granulatet som dom ska
              och när jag kom hem idag så var det rom och på bakgrunden i ena hörnet. Och inga kommer ens i närheten av den. då får dom en känga som heter duga! Kul efter så kort tid här

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ursprungligen postat av PelleH
                Undrar helt enkelt vad detta är för jordätare =)
                På en vet jag att det är Tapajos Orange Head men vad är den andra fisken för något? En som inte bara färgat ut eller?
                Kan det vara Geophagus proximus du fått tag på?

                Kolla Uffes som jag tycker liknar en del:
                Jag såg en tråd om afrikaner med samma tema och tänkte att det kunde vara skoj att uppdateras lite och få höra vad det går för CA/SA firrar hos folk nu för tiden. Ingen fisk är för märklig eller omärklig för att nämnas här. Lista på! :) (lägg gärna till spontana små kommentarer om fiskarna ni listar, om ni känner för det)
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • elinjani
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 45

                  Skulle jag kunna ha någon jordätare i ett 420 liters 1,6 meter? Hur många i så fall och vilken sort? Kan man kombinera med andra fiskar? Måste man ha växter?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Du kan ju ha Guianacaras av alla de sorter
                    Du skulle kunna ha en mindre grupp av Geophagus sp. "orange head tapajós" säg 4st
                    Eller denna som inte så många här har:
                    Geophagus steindachneri

                    Faktum är att de flesta Jordätare går att ha även om jag tycker du bör hålla dig till de mindre arterna

                    Växter går lika bra utan. De kan eventuellt vara lite trixigt om du vill ha växter då de flyttar en del sand och vissa växter kan flyta iväg då och då.

                    Går utmärkt att blanda med andra. Tetror bör vara högryggade.

                    Jag har Corydoras malar och dolkstickstetror utan några problem
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 334

                      Mina tapajosar åt små tetror på löpande band(koppar, neon,) har dock haft citron, sorgmantel, Serpa, dolkstick utan några problem. Corydorisarna får oxå vara i fred..
                      Om dom får mat är do mdock inte lika benägna att jaga. Risken blir dock mycket större om du åker bort några dagar..
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        Användare
                        • april 2010
                        • 306

                        Hade egentligen tänkt ta lite bilder på alla L-malar men tröttnade rätt fort då de inte ville visa upp sig. Det ville däremot mina jordätare så plåtade dem istället. Kanske sista gången jag lägger upp bilder på dem då jag ev. kommer lägga ut dem till försäljning i augusti. På bilderna min Tapajos orange head hane samt Satanoperca leucosticta .

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Riktigt fina, varför sälja? Byta inriktning?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            Användare
                            • april 2010
                            • 306

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Riktigt fina, varför sälja? Byta inriktning?
                            Nja byta inriktning är jag inte beredd att göra... Gjorde mig av med några tapajos och strax efter det åkte de på någon skit ,(första allvarliga sjukdomen jag varit med om), så nu är det bara en ensam hane kvar. Istället för att köpa in en ny grupp tänkte jag byta art. Har 3 fina Leucosticta som faktiskt börjar visa lektendenser nu efter 2 år drygt. Men de är stora och större blir de (har inte riktigt bestämt mig angående leucostictorna).

                            Är på g att beställa ett helglas 720. Min tanke är att ha en grupp biotodoma och låta dem vara kungar i karet. Ha dem tillsammans med bolivianska fjärilar, kanske någon apisto, ett stim tetror sen alla mina L-malar (L-134, L-128, L-200, L-066, L-177, L-411). Kommer antagligen krävas nattlampa för att få yngel men det får gå...

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Låter riktigt smart! Blir intresasnt att se hur det utvecklas!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • PelleH
                                Användare
                                • april 2011
                                • 35

                                Jag sitter och funderar än.
                                Kan det vara dessa jag har fått i min ägo?
                                Akvarieteknik tar tillbaka dom om jag vill.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...