Kött från varmblodiga djur ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Kött från varmblodiga djur ???

    Ja alla vet ju att många discusägare matar med oxhjärta. Om jag förstått saken rätt så är hög temp, ca 30 grader en förutsättning för att fisken skall kunna tillgodogöra sig fodret. Men har även läst att killis som inte hålls vid 30
    blir snabbt i lekkondition mha av oxhjärta. En del menar att kött från varmblodiga djur är onaturligt men uppenbarligen så både växer och lever discus bra med oxhjärta. Själv har jag i min ungdom använt kokt ägggula till guramiyngel med gott resultat ( de blev vuxna och levde länge hos mig).
    Fundera på om inte kycklinglever vore ett kanonfoder ( lägre smältpunkt än rent varmblodigt kött). Ja vad tror ni om detta ??
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    #2
    Låter ju helt klart intressant,oxhjärta har man ju alltid haft.när jag hade diskus så gav ja nästan bara det så går det med annat så vore det bra kan ja tänka.men om lever e nice vet ja inte direkt,däremot kokt ägg funkar alltid

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Funderar lite över åsikten att smältpunkten för kött från varmblodiga djur ligger för högt för fiskar. Ormar äter ju ( en del i vart fall) bara varmblodiga djur så hur går det isåfall ihop ???

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Funderar lite över åsikten att smältpunkten för kött från varmblodiga djur ligger för högt för fiskar. Ormar äter ju ( en del i vart fall) bara varmblodiga djur så hur går det isåfall ihop ???
        De är ju anpassade till det.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          De är ju anpassade till det.
          Det finns ju t.ex populationer av pirayor som lever hela sitt liv under hägerkolonier som är dess huvudsakliga näring. Iallafall om man får tro National geografic.
          Så om man nu matar en fisk som har grundförutsättningar att tillgodogöra sig ett brett spectra av foder, typ massor med oxmix anpassar sig inte den till det då?
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • december 2005
            • 418

            #6
            Fiskar kan digera (smälta) protein från varm- och kallblodiga djur. Det där är ett olyckligt rykte som spridits inom akvaristiken. Jag har skrivit mer om det här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60235, i en tidigare tråd som du startade Håkan.

            Mvh
            Markus

            Kommentar

            • Aqua_Max
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 108

              #7
              Matning med råa bitar av magert griskött. (Raw lean pork.)

              ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Markus_A
                Fiskar kan digera (smälta) protein från varm- och kallblodiga djur. Det där är ett olyckligt rykte som spridits inom akvaristiken. Jag har skrivit mer om det här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60235, i en tidigare tråd som du startade Håkan.

                Mvh
                Markus
                Detta är inte mitt område men det är väl fett det ryktas främst om inte protein (som du dessutom tar upp) vilket är orsaken till att just hjärta används och att det mesta slängs - allt fett ska skäras bort. Det har rapporterats så pass mycket problem med oxhjärta så man bör ju fundera på orsaken, men en alternativ förklaring måste förstås vara att det är för kraftig mat.

                Det jag menade med mitt inlägg är att om en firre äter däggdjursfett i naturen (under evolutionär tid) lär den ju vara anpassad till det. Nu är vi på min planhalva sas. Kai, där det finns pirajor som ofta tar däggdjur gäller detta även firrarna runtomkring. Det slabbas en del och stora mängder annan fisk äter "smulorna". Kanske kan den även anpassas fysiologiskt (i de här fallen bilda vettiga enzymer under livstiden) vad vet jag.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 05 mars 2011, 09:45.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag kan meddela at jag en gång dök i en insjö i norra Sverige och där hade en ko drunknat några veckor eller så tidigare. Aldrig har jag sett så många aborrar, öringar, rödingar, sikar! och harrar! Alla kalasade på kossan. Vidrigt att se men intressant samtidigt. Kanske mest förvånande att se harrar och sikar i den röran.
                  Vattnet var ganska kallt, 17 grader eller så.

                  Hur stor skillnaden är det egentligen mellan enzymer som bryter ned animaliskt fett gentemot vegetabiliskt? Man ger ju vegetariska däggdjur animaliskt fett och protein i boskapsindustrin om jag inte är missinformerad (kommer ihåg fel )
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • SuperAquaMan
                    Användare
                    • september 2010
                    • 56

                    #10
                    Jag köpte faktiskt med mig kycklinglever hem förra veckan som ligger i frysen. Tänkte göra en mix med det och se hur det uppskattas. Om någon redan har erfarenheter av det så får man gärna säga till så man inte gör bort sig.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                      Jag köpte faktiskt med mig kycklinglever hem förra veckan som ligger i frysen. Tänkte göra en mix med det och se hur det uppskattas. Om någon redan har erfarenheter av det så får man gärna säga till så man inte gör bort sig.
                      Om temperaturhypotesen (fettet stelnar vid låg temp) stämmer är det ännu sämre då fåglar har högre kroppstemperatur än däggdjur.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Fettet lär väl värmas upp till den temperatur som djuret har i kroppen eller i fiskens fall samma temp som akvariet. I alla situationer rätt höga temperaturer så fettet borde väl inte vara så hemska stelt?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Markus_A
                          Användare
                          • december 2005
                          • 418

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Detta är inte mitt område men det är väl fett det ryktas främst om inte protein (som du dessutom tar upp) vilket är orsaken till att just hjärta används och att det mesta slängs - allt fett ska skäras bort. Det har rapporterats så pass mycket problem med oxhjärta så man bör ju fundera på orsaken, men en alternativ förklaring måste förstås vara att det är för kraftig mat.

                          Det jag menade med mitt inlägg är att om en firre äter däggdjursfett i naturen (under evolutionär tid) lär den ju vara anpassad till det. Nu är vi på min planhalva sas. Kai, där det finns pirajor som ofta tar däggdjur gäller detta även firrarna runtomkring. Det slabbas en del och stora mängder annan fisk äter "smulorna". Kanske kan den även anpassas fysiologiskt (i de här fallen bilda vettiga enzymer under livstiden) vad vet jag.
                          Mig veterligen är fett från mammalier i sig inte skadligt, men de innehåller sällan de essentiella fettsyrorna för fisken, som varierar beroende på art. Alla ryggradsdjur måste äta fleromättade fettsyror (PUFA -polyunsaturated fatty acids), annars slutar det växa och para sig, för att senare bli sjuka och till slut dö. Man brukar kategorisera in de essentiella fettsyrorna i linolnsyra (n-6) och alpha-linolensyra (n-3). Det skulle kunna vara en förklaring till varför vissa reagerar negativt på utfodring med oxhjärta.

                          Vad menar du med att det är för kraftig mat? För mig innebär det att det innehåller fiber, vilket oxhjärta inte gör.

                          Ang. temperatur så har man sett att smältbarheten och upptag av däggdjursfetter ökar något med temperatur (man jämförde 23 och 28 grader). Anledningen till sämre smältbarhet och upptag hos fiskar som lever i kallt vatten är bl.a. fettet stelnar. Man har även sett att lax som utfodras med vissa typ av fetter får sämre rörelser i kallare vatten.

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • december 2005
                            • 418

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Hur stor skillnaden är det egentligen mellan enzymer som bryter ned animaliskt fett gentemot vegetabiliskt? Man ger ju vegetariska däggdjur animaliskt fett och protein i boskapsindustrin om jag inte är missinformerad (kommer ihåg fel )
                            Nedbrytning av föda sker i flera steg med mängder av olika enzymer som verkar på olika metaboliter. Ser fettsyrorna/metaboliterna lika ut är det samma enzymer, det spelar ingen roll vilket ursprung.

                            Nötkreatur får inte längre animaliska biprodukter i Sverige.

                            Kommentar

                            • Markus_A
                              Användare
                              • december 2005
                              • 418

                              #15
                              Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                              Jag köpte faktiskt med mig kycklinglever hem förra veckan som ligger i frysen. Tänkte göra en mix med det och se hur det uppskattas. Om någon redan har erfarenheter av det så får man gärna säga till så man inte gör bort sig.
                              Jag skulle inte basera ett foder enbart på lever! Lever innehåller för höga halter A-vitamin.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...