Svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jörgen Magnusson
    Användare
    • augusti 2010
    • 16

    Svamp?

    Tycker jag har letat igenom de mesta platser om sjukdomar men hittar inga av mina fiskars symtom.

    symtom: huden har bleknat något på vissa ställen och i dessa områden kan jag hitta mörka prickar. Jag såg små hudförändringar på min Pseudotropheus saulosi. Trodde det var något tillfälligt, men efter ett par dagar såg jag att dessa symtom spridit sig och att området runt gälarna och munnen blivit större, symtomen alltså.

    Köpte en Gibbis ett par dagar innan symtomen bröt ut. Denna verkar fått fenröta så fort den kom i, men detta verkar vara på väg över.

    Jag har gjort ett extra vattenbyte och haft i 6 matskedar salt/100l. För att öka på saltnivån en aning. Brukar ha 2msk i övriga fall. Det är i övrigt ett Malawikar.

    Det jag kommit fram till är att det kan vara en svampattack. Någon som håller med? Frågan är då när det rör sig om mer än 5 fiskar som jag misstänker är drabbade. Bör jag behandla samtliga fiskar på plats i karet, eller börja förflytta dem till ett mindre kar där jag behandlar dem i medans jag totalstädar huvudkaret?

    Några idéer?
    /Jörgen Magnusson
    -------------------------
    * E-post * Hemsida * Boka tid *
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Har du några bilder?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Salta upp till ca 0.3 % viktprocent till att börja med.

      Kommentar

      Arbetssätt...