altum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    altum!

    Hur många pysslar med Altum scalarer skulle va trevligt att få reda på lite mer från er här ang den firren tycker de är grymt vackra ,gärna lite tips trix typ något man ska tänka speciellt på??
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Jag hade Altum fär flera år sen, dom var 10 st och gick i mitt 720 lit, hade ytterfilter ingen sand men en del rötter. Det som var så lustigt med dom var att dom stod under vattenstrålen när jag bytte vatten i akvariet, dom liksom stod där och duschade såg komiskt ut. Altum är enligt mig den finaste av scalarer och när dom sträcker på sig efter en rejäl måltid och vattenbyte så får dom fina färger det är en otrolig glädje och en grupp altum / Ann-Mari

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Problemet är nog att det inte funnits äkta altum i handeln på en herrans massa år (Rio Atapabo). Allt beror så klart sedan på hur man klassificerar altum.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Problemet är nog att det inte funnits äkta altum i handeln på en herrans massa år (Rio Atapabo). Allt beror så klart sedan på hur man klassificerar altum.
        var hos Arnold tittade förra helgen han hade stora fina inte gratis men de är ju inte direkt billiga såg äkta ut imina ögon till form och färg iaf...
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Det är ju just det. Detta är en het fråga på väldens alla forum. Speciellt nu när det börjar dyka upp massor med F2 i både asien och i Tyskland. Idag finns tre skalararter beskrivna. De flesta verkar dock vara ense om att det finns fler. Heiko Bleher beskrev 2009 vad han menade 7 olika. Han menar också att Rio Negro Altum o den altum Pellegrin fann i övre Orinocco 1903 är olika arter.
          Även Edgar Ruiz på The Angelfish Study Group anser samma sak trots att de för ögat kan se nästan identiska ut.
          Det är också tydligen så att den kontorversiella Mr Chavez i Venutuela gjort det nästa omöjligt att fånga dem i övre Orinocco o i gränstrakterna till Columbia håller gerillan till. Så de Vf som kommer ut idag kommer från Rio Iniridae och inte Rio Atapabo. Och dessa lär vara mindre om det nu är samma. I vilket fall som helst är det snygga fiskar med en höjd på fenorna som man inte sett på evigheter som börjat dyka upp.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Vilka kriterier krävs för att dela upp i olika arter jämfört med att se det som varianter av samma art. Guianacaras har väldigt olika färgteckningar inom samma art exempelvis.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #7
              Hittade tillbaka till den här sidan.

              Här finns det sex olika Altum att välja bland.

              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Synd att de inte hade fångsplats eller beskrivning av olikheterna för de olika varianterna A01-A06)
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Micke Jarhl
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2277

                  #9
                  Ao1-A06 är ju altum i mina ögon tror i det flesta åxo!!??
                  Micke Jarhl Med akvarium!

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                    Ao1-A06 är ju altum i mina ögon tror i det flesta åxo!!??
                    E du trött på CA och ska satsa på Altum nu?
                    CA

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #11
                      Ursprungligen postat av RobinH
                      E du trött på CA och ska satsa på Altum nu?
                      Nejdå inte alls Robin..Tänker bara lite framåt de fiskarna jag har nu är så fina och de funkar kanon så de behåller jag länge ska se hur stora de kan bli...
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                        Nejdå inte alls Robin..Tänker bara lite framåt de fiskarna jag har nu är så fina och de funkar kanon så de behåller jag länge ska se hur stora de kan bli...
                        okej.. Tänkte väl det
                        CA

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Vilka kriterier krävs för att dela upp i olika arter jämfört med att se det som varianter av samma art. Guianacaras har väldigt olika färgteckningar inom samma art exempelvis.
                          Det krävs oftast skillnader i DNA numera. Detta betyder inte att färgerna inte kan vara en bra karaktär.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...