Lysrör för alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia L
    Användare
    • april 2002
    • 83

    Lysrör för alger

    Jag har en ramp med plats för 4 rör till mitt 540 liters akvarium. Jag skulle vilja få MYCKET alger till mina hästnosar.
    Vilka rör kan ni rekommendera är den bästa kombinationen för algtillväxt.
    Det är lättare att släcka något rör om det skulle bli för mycket, vilket jag tror inte är möjligt, än att byta rör.

    Mia
    Mia L
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    4 st aqua star tända 16 timmar om dygnet.

    Hälsningar-Stefan L.

    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Jag skulle också vilja ha mer alger, och jag har funderat på att förlänga belysninstiden från 10 till 13 timmar. Det kanske kan gynna algerna?

      Anders L
      [url="http://w1.181.telia.com/~u18107659/Akvariesidan.htm"]
      Anders L

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:
        Jag har en ramp med plats för 4 rör till mitt 540 liters akvarium. Jag skulle vilja få MYCKET alger till mina hästnosar.
        Vilka rör kan ni rekommendera är den bästa kombinationen för algtillväxt.
        Eftersom du vill ha maximal algtillväxt vill du inte ha rör med hög ljustemperatur, och därför rekommenderar jag 4st Philips TLD 940 rör - de har solskensgult ljus men ändå väldigt bra färgåtergivning... De kostar en spottstyver och kommer tillochmed att se bra ut.

        Alger kan växa dygnet runt, så ju fler timmar per dygn du har lyset på, desto gladare blir algerna.

        Kolla om du inte kan få solljus på akvariet också. Du kan ju även fundera på att tillsätta lite vanlig krukväxtnäring.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Snacka om motsatta problem Om ni matar lite mer än nödvändigt växer algerna som raketer. Direkt solljus verkar i mitt fall endast ge ytterst "korta" grönalger som sitter stenhårt på både glas och bakgrund, så de har ju inte fiskarna någon större glädje av.



          mvh

          Tony Lejvell
          Tony Englund

          Kommentar

          Arbetssätt...