Problem med grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deon
    Användare
    • november 2004
    • 28

    Problem med grumligt vatten

    Jag har haft problem med grumligt vatten en månad nu kan inte komma på vad som orsakar detta. Tänkte kolla om jag kan få lite hjälp här. Grejjen är att det är grummligt på morgonen och blir bättre under dagen. framåt kvällen är det helt klart igen. sen samma visa nästa dag igen.

    Akvariet är ett 540 liters med ett ytterfilter och en cirkulationspump bakom BTN bakgrund där det även är byggt ett stort filter bakom bakgrunden. Har CA fiskar 5 st. PH 7,5. inget nämvärt Nitrit. Använder vattenberedningenmedel. Har inga växter. Jag har 5 begangnade små trärötter i.

    Körde karet i 4mån och då fanns inget problem. Bytte sedan sand till biltemas blästersand uppblandat med rådasand. Efter detta kom problemet. Rådasanden var begangnad men jag tvätta sanden. Det är en brunaktig grumlighet och det är precis att man ser igenom karet kortsida till kortsida. Fiskarna är pigga å glada.

    Jag har bytt vatten. rengjort pumpar. Gjorde en nystart på akvariumet för 2 veckor sedan men fortfarande samma problem. Funderade om solen påverkade detta för det lyser in i rummet på morgonen men aldrig rak på akvariumet. Men det är redan grumligt tidigare innan solen gick upp. Misstänkte sanden men sen har jag ett 375L med samma sand i källaren men där finns inte problemet. Funderat på om det är infusorieblomning som har nämnts i tidigare trådar.

    Nästa steg är väll att skaffa ett UV-C filter men tänkte jag får fråga lite experter först

    MVH Dennis
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Biltemas blästersand är klart suspekt - har du läst så att det verkligen är sand (100% kvarts). Tror det är mest metall i deras nya "sand". Kör på Baskarpssand istället - finns på Swedol (75 SEK/25 kg). Det gamla substratet är lätt att suga ut med slang.

    Kommentar

    • deon
      Användare
      • november 2004
      • 28

      #3
      Det står inget om det är 100% kvarts.
      "För cement-fog och putsbruk. sandning, Golfbunkrar akvarier m.m" storlek 0,2-1mm.

      Biltemas blästersand är rätt flitigt använd så det måste vara fler som hade detta problemet i sånna fall..

      Kommentar

      • Thommy
        Användare
        • februari 2011
        • 84

        #4
        Det låter som det är typ brunalger,jag hade detta problem ett tag i mitt saltkar.kan dyka upp även i mina söt i bland,solen tittar in på mina kar . kolla dina värden i akvariet det kanske är för högt

        Kommentar

        • deon
          Användare
          • november 2004
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av Thommy
          Det låter som det är typ brunalger,jag hade detta problem ett tag i mitt saltkar.kan dyka upp även i mina söt i bland,solen tittar in på mina kar . kolla dina värden i akvariet det kanske är för högt
          Vilka värden skall man kolla då. Dom enda testa jag någonsin haft är PH och nitrit. Vad borde jag mer ha i min samlig för att kunna ha bra koll på mina akvarium.?

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Då har du rätt sand - Vad gäller mätning är det väl nitrat som är mest intressant för dig om du tror du har ngn form av övergödning eller filterproblem.

            Kommentar

            • deon
              Användare
              • november 2004
              • 28

              #7
              Jag beställer nitrat mätning och aktivt kol då. så får jag lite bättre koll på värdet. Och köra med aktivt kol i ytterfiltret kan väll inte va till någon nackdel heller. Eller vad tror panelen.?

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #8
                Låter som svävalger. Har haft aktivt kol i filtren mina "smutsiga" yngelkar utan någon som helst effekt, så numera kör jag UV med framgång där också. :-)
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Vilken färg är det på grumligheten? Om den är grönaktig skulle jag säga svävar alger och då är UV-C bra eller gå igenom så du har bra ordning på dina bakterier, gynnar snabbväxande växter tillräckligt samt koll på näringsvärdenivåerna.

                  Edit: (Jag var ju inte färdig): Om det är vitt grummel så kan det vara infusorier och även dessa motverkas av UV-C eller att du har tålamod och låter karet stabilisera sig. Det brukar gå över med tiden.
                  Senast redigerad av DaRe; 23 februari 2011, 13:57.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Dom två gånger jag haft problem med svävalger har jag helt enkelt minskat belysningstiden. Ca: en vecka senare har det varit ok igen.Så vad i belysningen skiljer dina burkar åt? mer än solljuset då.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • hollowman
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 199

                      #11
                      hmm om det skulle vara svävaralger.. skulle det vara tvärs om att det är klart på morgonen och grumligare på kvällen när algerna fått mer ljus och näring av lyset i akvariet under dagen den erfarenheten har då jag ...
                      /// peter

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #12
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Vilken färg är det på grumligheten? Om den är grönaktig skulle jag säga svävar alger och då är UV-C bra eller gå igenom så du har bra ordning på dina bakterier, gynnar snabbväxande växter tillräckligt samt koll på näringsvärdenivåerna.

                        Edit: (Jag var ju inte färdig): Om det är vitt grummel så kan det vara infusorier och även dessa motverkas av UV-C eller att du har tålamod och låter karet stabilisera sig. Det brukar gå över med tiden.
                        Skulle vilja lägga till brunt på svävalgelistan...
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • deon
                          Användare
                          • november 2004
                          • 28

                          #13
                          Grumligheten går lite i det bruna hållet. men nu har det klarnat igen och är fint. Men jag får väll säga att det inte är 100% klart men mycket bättre. Belysningstiden på bägge karen är det samma.
                          Men akvariumet som jag har i källaren (375L) har 2 lysarmaturer som jag inte vet watt talen. Men det är T8 armaturer som är 120cm långa. Det stora akvariumet som problemen är i har ett T5 armatur på 150cm. tror dom rören är på 80 watt. plus en armatur T8 på 150cm. Vet inte watten på den heller. (är inte hemma så jag kan kolla nu)

                          Har beställt aktiv kol och ett nitrat NO3 test så jag vet hur jag ligger till där. Nästa steg låter som att kanske är en god ide att införskaffa sig ett UV-C filter. verkar vara väldigt bra i många lägen..

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av deon
                            Grumligheten går lite i det bruna hållet. men nu har det klarnat igen och är fint. Men jag får väll säga att det inte är 100% klart men mycket bättre. Belysningstiden på bägge karen är det samma.
                            Men akvariumet som jag har i källaren (375L) har 2 lysarmaturer som jag inte vet watt talen. Men det är T8 armaturer som är 120cm långa. Det stora akvariumet som problemen är i har ett T5 armatur på 150cm. tror dom rören är på 80 watt. plus en armatur T8 på 150cm. Vet inte watten på den heller. (är inte hemma så jag kan kolla nu)

                            Har beställt aktiv kol och ett nitrat NO3 test så jag vet hur jag ligger till där. Nästa steg låter som att kanske är en god ide att införskaffa sig ett UV-C filter. verkar vara väldigt bra i många lägen..
                            Jag skulle släcka T5 armaturen en vecka och se om det hjälper. Dom ger mer ljus än man tror.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Proppa i filtervadd i ett innerfilter o byt vadd var tredje dag så får du bort algerna.
                              Har du gulvatten så hjälper aktivt kol.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...