Behöver HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr-Brown
    Användare
    • januari 2011
    • 38

    Behöver HJÄLP!!!

    Då är det så att senaste inköpet påfågelciklider har lagt ägg/rom.

    Nu är frågan, hur ska jag göra, hur långt tar det innan det blir yngel?

    Jag har ett 30 liters akvarium över med en syrepump, går den att använda?

    Som sagt, har aldrig fött upp yngel så vet inte hur man gör....


    Tacksam för svar,

    /Dr-Brown
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Grattis. alltid kul med rom och yngel!!
    Det brukar ta 2 dagar innan romen kläcks. En del av rommen kan mögla och då vitnar den. det brukar betyda att den inte befruktats. den vita rommen äts i allmänhet upp av föräldrarna, det ger att möglet inte sprids, men de äter nog mest för att det smakar gott.
    Efter kläckning har ynglen en gulesäck och kan inte direkt simma dock sprattlar de en del och föräldrarna brukar flytta dem till en annan plats efter de kläckts. Gulesäcken räcker c:a 7 dagar efter set så är de frisimmande. I det läget behöver de mer mat om du vill driva upp dem, men tänk lite på varför du vill dra upp dem. Det kan vaar svårt att avyttra stora ciklider så spara inte för många åtminstone.

    När de är frisimmande kan du flytta över dem till det mindre akvariet och mata med artemia eller smulad mat.

    Med artmemia kan du göra så här:

    Jag brukar skippa att sila och istället direkt suga upp dem med en spruta som man kan få på apoteket, jag fick min via en leksak barnen ratade.
    För att få bra värme i artemiaburken brukar jag använda en glödlampa för ljsu och värme samt ställa det hela i tvättstugan som är varmast

    Pumpprincipen:
    [/QUOTE]
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Det är bara att vänta och se vad som händer med rommen. Har du tur så är dina påffar ett par. Honor brukar leka av varandra och då blir det förståss inget annat än lite energirik mat åt fiskarna. Påfåglar´s odlarvalör är Guld, så det är inte så lätt att få yngel av dessa, och jag önskar dig all lycka om det funkar!
      Är det ett par, så kommer de att leka massor av gånger, så det är inte hela världen om första, andra leken går om intet.

      Jag skulle låta ynglen växa upp med föräldrarna. Och börjar de att kalasa på sina yngel, så är det bara att plocka upp ett antal och ha dem i ett yngelkar.
      Mata som ovan beskrivet. Det funkar även med frysta cyclops. Påffar har stora munnar!
      Pellets eller torrfoder "mortlade" till pulver går också bra.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Dr-Brown
        Användare
        • januari 2011
        • 38

        #4
        En fråga:
        Kan jag plocka upp stenen rommen ligger på efter drygt 2 dar.
        Fylla ett nytt 40 liters akvarium med vatten ifrån det stora, och lägga ner stenen där och enbart köra syrepump, doppvärmare? Eller dör ynglen då?

        Behöver ynglerna LJUS dygnet runt tills dom är kläckta och simmar själva?

        Tacksam för svar.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Visst kan du göra det. Men det är väl roligare och intressantare att se hur föräldrarna sköter om sina små!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Dr-Brown
            Användare
            • januari 2011
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Visst kan du göra det. Men det är väl roligare och intressantare att se hur föräldrarna sköter om sina små!

            Jo visst är det sant, men grejen är denna:
            Jag sa till att om vi får många yngel som överlever så måste alla bo i ett 720 liters kar.

            Hon NEJ inte ett till akvarium!!!

            Då sa jag: men älskling, vill du att dom ska dö??? (samt såg ut som en hundvalp)

            Hon då som är en riktig djurvän gick med på det.

            Vet att jag inte kommer till pärlporten senare i livet, men men hahahaha....

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Då vet du hur du ska göra i framtiden när du måste ha fler akvarier!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Dr-Brown
                Användare
                • januari 2011
                • 38

                #8
                Äggen är uppätna av föräldrarna tråkigt nog.

                Äggen låg på stenen i två dar.
                Färgen: Inte vit utan mer hudfärgad (beige).

                Men nu en klurig fråga.

                Nu finns det enbart max 100 ägg kvar på stenen.
                Föräldrar "vibbrerar" mot varandra hela tiden.

                Är det en ny lek på gång eller brukar dessa firrar göra såhär efter att äggen har lagts?

                Tacksam för svar.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Leker dom igen, så är det 2 honor.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Dr-Brown
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 38

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Leker dom igen, så är det 2 honor.

                    Saken är den att han jag fick dom av har använd dessa bjässar till att föda upp yngel med.

                    Kan det bero på att jag hämtade dom, fraktade dom drygt 1 timme med bil innan dom kom ner, till ett nytt kar? - Alltså att denna gång gick det inte för att dom var stressade till exempel?

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ok, såg på Zoopet om dessa. Då får du lugna dig lite till nästa lek! De klarar tydligen av det.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • HighwayStar
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 38

                        #12
                        Grattis till äggen Mattias ! =)
                        Som du skrev så har jag fått upp massor av yngel från det paret, så jag e rätt övertygad över könsrollerna där
                        Plocka upp stenen nästa gång och flytta till ett annat kar.. Vi pratade just om dina fiskar på ciklider.se :

                        Efter ett par dagar efter att äggen blivit lagda så ska dom bli åt en mera gråaktig nyans.. Blir dom inte det så har dom inte blivit befruktade, vilket aldrig här hänt med dom två dock..

                        Bättre lycka nästa gång, och hör gärna av dig om du har nå funderingar =)

                        Mvh Johan
                        www.tanganyika.se

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Har dom lekt en gång så kommer det att ske igen. Håll tummarna och håll oss uppdaterade.

                          OT: HighwayStar för tankarna på sköna Deep Purple låtar! Välkommen hit med andra ord
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Dr-Brown
                            Användare
                            • januari 2011
                            • 38

                            #14
                            Nu har jag en annan fråga, vet ej om detta är RÄTT forum för dessa men, tjejen har ju papegojciklider.

                            Och nu på morgonen såg jag att DOM har lagt ägg under natten.

                            Äggen ligger på ett skepp och "verkar" genomskinliga.

                            HUR får man dessa att överleva? Har läst att det är oerhört svårt att få yngel av just papegojciklider...

                            Några förslag?

                            Sista saken jag måste säga: Verkar ha lekpar i samtliga kar hehe. Nybörjar tur =)

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Leken hos ciklider är en av de stora behållningarna så grattis!

                              Ingen aning om man ska agera på något speciellt sätt med papegojciklider. Skulle inte tro det egentligen. Om de är svåra att dra upp kanske det beror på att det är en korsning och att självöverlevnaden är svårt pga av missbildningar kanske? Vill du dra upp så vänta till de är frisimmande sug upp med slang och mata med artemia. Alternativt plocka skeppet redan nu och lägg i eget akvarium. Sätt en syresten intill så att vattnet rör sig kring romen. När de väl är frisimmande mata med artemia och var noga med täta rejäla vattenbyten.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...