Sönderavlad fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

    Jävlar nu kom jag upp i 4000 inlägg
    Förlåt Stefan L om att alla över 1000 inlägg var arbetslösa
    förlåt
    det var då vi inte visste vad Dator var.......
    Haha..man är aldrig för gammal att lära sig något nytt. Jag minns att jag läste någonstans att Bill Gates förutspådde att en dator som var på 1mb minne räckte för människans livstid...så även genier har fel. Det kan du trösta dig med..Haha!

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Ursprungligen postat av Jonny
      Då har nog alla fina exemplar gått åt i Sandby, Jaja man har inte bråttom o få tag i fina ändå. Så det e bara o ta det lugnt o köpa fina när man hittar.
      Du kan få yngel billig av mig
      Ett par är på gång med förberedelser för lek för tillfället, det är 30 år sen jag hade lek på eldbukar senast
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Jag tycker heller inte Eldbukar har så mycket defekter
        faktiskt är kvaliten bättre nu på
        många vanliga fiskar

        tror faktiskt att dom som massproducerar fisk tycker att det är billigt med Vildfångade avelsdjur, det ger ju lite status.
        Nu var det ett tag sedan jag hade eldbuk, men det var inte defekter jag tyckte många hade problem med. Det var allmänt slöa. De uppvisade ingen aggressivitet mot varandra eller intresse för motsatta könet. Färgade inte ut. Man såg detta både hos de jag köpte och i affären. Under den här perioden lyckades jag få tag på en individ som var helt annorlunda både i utseende och beteende. Detta gäller 80- och 90-talet. Känner någon igen det? Nu har jag sett eldbukar med "tryck" i affären.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 01 mars 2011, 15:46.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Jonny
          Användare
          • mars 2010
          • 231

          #19
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Du kan få yngel billig av mig
          Ett par är på gång med förberedelser för lek för tillfället, det är 30 år sen jag hade lek på eldbukar senast
          Låter ju hur bra som helst, hinner ju yngeln isf växa till sig lite innan mitt kar jag ska ha dom i blir färdigt för nya invånare
          Har bara problemet med o bli av med invånarna som går där nu, intresset för stora ca är nog rätt svalt verkar det som.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Nu var det ett tag sedan jag hade eldbuk, men det var inte defekter jag tyckte många hade problem med. Det var allmänt slöa. De uppvisade ingen aggressivitet mot varandra eller intresse för motsatta könet. Färgade inte ut. Man såg detta både hos de jag köpte och i affären. Under den här perioden lyckades jag få tag på en individ som var helt annorlunda både i utseende och beteende. Detta gäller 80- och 90-talet. Känner någon igen det? Nu har jag sett eldbukar med "tryck" i affären.
            Jag känner igen detta mycket väl Ola, och nu har jag igen hittat ett "slött" gäng Har 7 st kvar, köpte 9 från början. Dom är ca 8-9cm, Som jag dessutom har köpt från 2 olika håll ( Nästan 100 på att dom kommer från olika stammar) mycket bra färgade, och fina i formen, men som du säger helt ointresserade av varandra, eller andra fiskar också för den delen.. Nån aning om vad det kan bero på? Jag är nästan 100 på könen, och det är 3+4.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #21
              Ursprungligen postat av Jonny
              Har bara problemet med o bli av med invånarna som går där nu, intresset för stora ca är nog rätt svalt verkar det som.
              Svalt....nej, det är iskallt!

              Försökte själv bli av med 2 st par, det tog nog 2-3 månader innan jag blev av med dem.
              Vad är det för stora CA som du har?
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Jonny
                Användare
                • mars 2010
                • 231

                #22
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Svalt....nej, det är iskallt!

                Försökte själv bli av med 2 st par, det tog nog 2-3 månader innan jag blev av med dem.
                Vad är det för stora CA som du har?
                Dovii par o Labiatum troligt par.
                O sen försöker jag bli av med tre J.D o två guldsömm med.
                Men håller faktiskt på o mailar med en nu som verkar intresserad, ska bara luska fram vad han har tänkt o stoppa dom i för kar med

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Jag känner igen detta mycket väl Ola, och nu har jag igen hittat ett "slött" gäng Har 7 st kvar, köpte 9 från början. Dom är ca 8-9cm, Som jag dessutom har köpt från 2 olika håll ( Nästan 100 på att dom kommer från olika stammar) mycket bra färgade, och fina i formen, men som du säger helt ointresserade av varandra, eller andra fiskar också för den delen.. Nån aning om vad det kan bero på? Jag är nästan 100 på könen, och det är 3+4.
                  Jag tror att detta är inavel/avsaknad av avelsmål (dvs. sönderavlad) eller möjligen att de drivits hårt dvs. vuxit för fort och "missat" något. Min annorlunda individ var alltså som den skulle och uppvaktade samt var aggressiv men fick mycket lite reaktion. De slöa var förvånansvärt stora dessutom- Som om de kastrerats - medan den vettiga var mindre.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #24
                    Talar för att ni skall prova T maculipinnis! Dessa jag har är aggressiva mot varandra - lekparet hade ihjäl den andra hannen och jobbar med den tredje. Detta trots gott om stenrösen, javamossa etc i 325-l. Handlarn i Kristianstad jag sålt ciklider till innan sa att han inte var intresserad av dessa när jag berättade vad artemian skulle vara till. Han hade haft ett kar T maculipinnis i butiken och de hade haft ihjäl varandra till ett par återstod.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av nicson
                      Talar för att ni skall prova T maculipinnis! Dessa jag har är aggressiva mot varandra - lekparet hade ihjäl den andra hannen och jobbar med den tredje. Detta trots gott om stenrösen, javamossa etc i 325-l. Handlarn i Kristianstad jag sålt ciklider till innan sa att han inte var intresserad av dessa när jag berättade vad artemian skulle vara till. Han hade haft ett kar T maculipinnis i butiken och de hade haft ihjäl varandra till ett par återstod.
                      Jag hade 11 stycken i en 540 och de hade ihjäl varandra en efter en. Jag köpte två till men de fortsatte att minska tills jag hade en kvar. Jag är inte säker på att jag hade båda könen utan köpte alla i butiken vid båda tillfällena. Däremot har jag sett snälla trevliga i en affär i Danmark. Jag har fiskat ellioti i Laguna Catemaco. Snyggaste fisk jag någonsin sett!

                      Ni har väl inte missat Thorichthys-artikeln i senaste Ciklidbladet?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #26
                        Ursprungligen postat av nicson
                        Talar för att ni skall prova T maculipinnis! Dessa jag har är aggressiva mot varandra - lekparet hade ihjäl den andra hannen och jobbar med den tredje. Detta trots gott om stenrösen, javamossa etc i 325-l. Handlarn i Kristianstad jag sålt ciklider till innan sa att han inte var intresserad av dessa när jag berättade vad artemian skulle vara till. Han hade haft ett kar T maculipinnis i butiken och de hade haft ihjäl varandra till ett par återstod.
                        Jo jag har odlat dessa i 3-4 år eller så, jag höll då 2 par i ett 540, det funkade utmärkt.
                        Det jag vill komma fram till är att när jag började med akvarium någon gång i slutet på 70 talet så var Eldbuken i klass med Maculipinnisen. Alla fall som jag minns det

                        PS Ola, jag har inte fått tidningen än
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av Beast
                          PS Ola, jag har inte fått tidningen än
                          När betalade du medlemsavgiften? Vilket namn? Jocke Bergengård var inte med på utskicket vad jag kan se.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            När betalade du medlemsavgiften? Vilket namn? Jocke Bergengård var inte med på utskicket vad jag kan se.
                            Nee jag var sent ute, betalade någon gång förra vecka Svårt att komma ihåg ibland
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #29
                              Ursprungligen postat av nicson
                              Talar för att ni skall prova T maculipinnis! Dessa jag har är aggressiva mot varandra - lekparet hade ihjäl den andra hannen och jobbar med den tredje. Detta trots gott om stenrösen, javamossa etc i 325-l. Handlarn i Kristianstad jag sålt ciklider till innan sa att han inte var intresserad av dessa när jag berättade vad artemian skulle vara till. Han hade haft ett kar T maculipinnis i butiken och de hade haft ihjäl varandra till ett par återstod.
                              Vet inte hur det var hos din handlare i Kristianstad, men ofta är problemet i butiker att fiskarna går för trångt och får för lite/dålig mat. Detta leder ofta till att de har ihjäl varandra eller skadar varandra allvarligt.

                              Kommentar

                              • Jonny
                                Användare
                                • mars 2010
                                • 231

                                #30
                                Ursprungligen postat av Beast
                                Jo jag har odlat dessa i 3-4 år eller så, jag höll då 2 par i ett 540, det funkade utmärkt.
                                Det jag vill komma fram till är att när jag började med akvarium någon gång i slutet på 70 talet så var Eldbuken i klass med Maculipinnisen. Alla fall som jag minns det

                                PS Ola, jag har inte fått tidningen än
                                Då skulle man ju haft tag i vildfångade isf, så man fick fiskar med lite drag i.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...