Grenmalstråden !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Grenmalstråden !!

    Hej!
    Jag tänkte här starta upp en tråd för grenmalar. Det finns som bekant många olika släkten inom detta malsläkte. Själv är jag facinerad över Sturisoma släktet då jag nu kommer och starta upp en odlingsanläggning för just Sturisoma Barbatum. Det som jag tycker ser så komiskt ut med dom Sturisoma jag sett är att dom liknar seriefiguren Kronblom i nosen och på ögonen. Odlar man malar ur dettta släkte så är det viktiga att man har en grupp som parar ut, jag har nu beställt 5 malar av just Sturisoma Barbatum och dom är VF ( Viltfångade) jag fick dom till ett bra pris. Det viktiga är att akvariet är inrett med stora rötter samt sand och gärna någon schifferplatta då dessa malar är nattaktiva. Sen har jag i akvriet också en vattenströmmare som skapar kraftiga undervattensströmmar strålen på denna kommer och riktas mot en stor rot det gillar dom. Filtret jag har är ett Tetratec med en kapacitet på 1500 lit i timmen. Jag kommer inte här och gå in på hela Sturisoma släktena utan ni får gärna fylla i det ni kan. Grenmalar är väldigt speciella, bla så finns också Farlowella släktet. Maten man ger är bla räkmix,ärtor, går bra att ge mat till kvällen då dom tar när akvariet är släkt,lek brukar också ske nattetid efter vad jag förstått. / Ann-Mari
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Går grenmalar loss på andra fiskars rom?
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Jag vet faktiskt inte Kurtan men odlar man dom så går dom själv i ett odlingsakvarium, men du kan också hålla dom med andra SA ciklider men din fråga hoppas jag du får svar på av någon här,/ Ann-Mari PS Jag tror att dom är snälla

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har en ensam Sturisoma Aureum och han är sugen på rom, men brukar lätt motas bort av alla vad jag sett.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Så fort jag fått igång min anläggning kanske jag kan lägga upp bilder här men man måste kanske vara medlem???? / Ann-Mari

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det går att lägga in bilder ändå nu för tiden.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Okej DRE men först måste jag få hem dom sen kommer bilder / Ann-Mari

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Hmm frågan är om man så småningom borde bli medlem i NCS och utveckla detta med grenmalar mer?? / Ann-Mari

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Klart du skall bli medlem du kan ju inte gå miste om Ciklidbladet =)
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Eftersom grenmalar inte är några ciklider, så kanske du får mer respons i de två malsidor som finns



                    på loricariidae forumet skriver du ju redan om samma sak har jag sett.

                    Nu är det så att jag inte kör iväg dig utan vill bara nämna att på de forumen där malnissarna häckar så får man bäst respons!
                    Lycka till med de fem du beställt från din favvobutik!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      En breddning av forumet skulle iofs inte skada. De forum du nämner är inte jätteaktiva i min mening och varför inte öppna detta forum för fler fiskar i egna underforum.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!
                        Tack Wilhlem även tack till DRE jo jag hoppas på och kunna verka för att denna mal får en spridning, det är sant att aktiviteten på nämda malforum inte är speciellt stor här på ciklid.se händer det saker hela tiden och det är väl allmänt känt bland akvairster att vi behöver malar i våra akvarier för renhållning etc,/ Ann-Mari

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          #13
                          Hej

                          Vi har ju en avdelning här som heter Övriga fiskar, akvariedjur och växter. I den får man skriva om övriga fiskar, akvariedjur och växter. Det kompletterar ju ciklidhobbyn på ett bra sätt. Men jag tror att det är viktigt att dessa ämnen hålls just inom denna avdelning, och att fokus för Foreumet är på ciklider.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!
                            Tack Mikael då ska jag succesivt uppdatera tråden med bilder och text / Ann-Mari

                            Kommentar

                            • chippog
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 251

                              #15
                              nä, nu vill jag ha ord om grenmal och inte om grenmaltråden även om grenmalar kar trådar...
                              jag har två i mitt kar och är nyfiken på det som kommer in här. jag kanske skulle skaffa fler för utparning? men jag har de i sällskapskaret. kan det bli ungar ändå? lycka till med dina, annmari!
                              en kan bli beroende av att sitta framför karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...