Crenicichla Regani (Tapajos)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Crenicichla Regani (Tapajos)

    Jag ser att det finns en som är märkt regani/TAPAJOS (seldom available) på GLASER medan akvarieteknik bara skriver regani.

    Jag hittar inget vettigt om eventuella skillnader på nätet. Någon som vet mer? Eller är det samma firre bara att Glaser väljer att skriva det annorlunda?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 108

    #2
    Crenicichla regani är det vetenskapliga namnet.

    Tapajos (Rio Tapajós) är en flod i Brasilien och dokumenterar den ungefärliga ursprungliga fångstplatsen. http://en.wikipedia.org/wiki/Tapaj%C3%B3s

    Arten skiljer sig lite mellan olika fångstplaser. Det finns även Crenicichla regani från t.ex. Trombetas och Santarem.
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jo jag inser att det är kopplat till fångstplats, men jag var lite nyfiken på om det är utseendemässiga skillnader eller om de ser likadana ut. Exempelvis så finns ju Herichthys Carpintis 'escondido' som märks med escondido just för sin speciellt färggranna färgteckning. Det är kopplat till fångstplats.

      Konkret: jag vet att det finns regani att få tag på i stan, men kan det vara värt att beställa den som heter Tapajos från glaser pga att den har extra snygg färgteckning. Men jag hittar inga bilder som visar på några skillnader.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Aqua_Max
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 108

        #4
        Ursprungligen postat av DRE
        Konkret: jag vet att det finns regani att få tag på i stan, men kan det vara värt att beställa den som heter Tapajos från glaser pga att den har extra snygg färgteckning.
        Tapajos har mindre kontraster i färgteckningen jämfört med t.ex. Trombetas. Det kanske är andra skillnader i beteende, vuxenstorlek osv mellan varianterna, men det har jag tyvärr ingen koll på.

        Vilket variant du tycker är snyggast vet jag inte, det är en mycket subjektiv bedömning.

        Vill du ha en variant med varm mjuk harmonisk färgteckning som en solnedgång?
        Då passar nog Crenicichlia regani 'Tapajos'


        Vill du ha en variant med skarpare kraftfull färgteckning som sticker ut nästan som en geting?
        Då passar nog Crenicichlia regani 'Trombetas'


        Helt rättvist blir det dock inte med bilderna i länkarna ovan eftersom fiskarna varierar teckningen en del med ålder, humör (samma exemplar kan se lite olika ut med några minuters mellanrum) och vid lek, natt, dag m.m. samt fotograferingsmetod osv spelar in...
        ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Suveränt. Tack för svaret. Snygga båda två. Om jag tolkar bilderna rätt så ser det ut att vara tapajos de har på lagret just nu.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Har för mig att det finns bra bilder på regani-varianter i någon Cichlid yearbook. Betydligt fler färgmorpher än man tror.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • liv
              NCS Medlem
              • februari 2005
              • 192

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Har för mig att det finns bra bilder på regani-varianter i någon Cichlid yearbook. Betydligt fler färgmorpher än man tror.

              Hilsen,

              /P
              Det stemmer.Køpte6 stk.regani og de har en utrolig flott oransje ryggfinne med mye spots i.Desverre hadde butikken bare hunner,men hanner er bestilt.Reganiene kom faktisk fra Sverige.Til de som vil ha bilder må jeg si att jeg prøver på og lære det.
              jan

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Gärna bilder. Jag har nu köpt ett regani par. Hanen hade fått stryk av en nyinkommen:
                Thysochromis ansorgii

                Och stjärtfenan var skadad, men jag tyckte inte det såg alltför farligt vid närmare blick.

                Återkommer med bilder så kanske någon kan hjälpa till med bestämning av typ/morph.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Kom ihåg att kolla upp det igår, det är Cichlid yearbook nr 6. 20 olika fångstplatser för reganin (finns troligen fler) och bilder på sju olika morpher.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Någon vet om motsvarande info finns online? Eller hur får man tag på cichlid yearbook??
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Inte sett infon online. Vet inte om cichlid yearbook går att beställa fortfarande, kika inom Bokus och kolla. Alternativt gå igenom ciklidpolarnas bibliotek, kan ju finnas där. Du bor lite långt ifrån, annars kunde du lånat min. Vill dock inte göra mig av med den, just regani-överblicken är anledningen till att jag vill ha den kvar... en vacker dag kommer jag att ha regani, så är det bara.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Inte sett infon online. Vet inte om cichlid yearbook går att beställa fortfarande, kika inom Bokus och kolla. Alternativt gå igenom ciklidpolarnas bibliotek, kan ju finnas där. Du bor lite långt ifrån, annars kunde du lånat min. Vill dock inte göra mig av med den, just regani-överblicken är anledningen till att jag vill ha den kvar... en vacker dag kommer jag att ha regani, så är det bara.

                        Hilsen,

                        /P
                        Den finns på pdf för 22 USD dvs. knappt 150 spänn på www.cichlidpress.com.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Tackar för tipset!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Någon vet om motsvarande info finns online? Eller hur får man tag på cichlid yearbook??
                            tror den går att köpa i vissa affärer. har för mig att den finns här i kalmar, ring netto zoo och kolla
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Den finns på pdf för 22 USD dvs. knappt 150 spänn på www.cichlidpress.com.
                              Bra tips, tackar!! Trodde det fanns fler än 6, men det tog kanske stopp någonstans.

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...