Inspirationshjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikost
    Användare
    • augusti 2010
    • 16

    Inspirationshjälp

    Hej på er!

    Har startat ett 1050 förra helgen och planerar för jordätare, men har väldigt lite, d.v.s. ingen, erfarenhet av dessa fiskar. Ni kanske är lite trötta på nystartare som frågar om samma saker som ni har svarat på tidigare, men jag hoppas få lite hjälp och det skulle vara uppskattat.

    Jag kommer flytta med några andra artersom jag tidigare haft, corydoras, l-malar och kardinaler, men jag har också mina kära pictusar. Dessa vill jag ha kvar, men dom är ju hungriga... Har ni ngn erfarenhet av denna kombination? Jag ser dem inte som ett hot mot de vuxna självklart, men om man i framtiden skulle ha tur och få lite yngel, hur väl kan jordätarna försvara sin avkomma?

    Har ni några förslag på nybörjararter att börja med? Hur många bör jag skaffa? 6-10 eller?

    Niklas
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Geophagus sp Tapajos orange head är lätthållen och vacker, mina gick bra med 20 cm Oscars samtidigt som de är mkt fredliga mot andra fiskar. De sprutar det fina gruset omkring sig som ett regn och dränker glatt både växter o medinvånare i detta i sin jakt på föda.

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Se till att ha väldigt finkornig sand om du skall ha jordätare. Men annars skle du nog kunna köra på vilken art som helst av dom lite större. Men kom ihå att köpa en grupp på minst 6 fiskar, ännu hellre 10st om det är ungfiskar och låta dom växa upp och para ut sig för att sedan minska ner gruppen till 6st. Lycka till, kul att ännu en väljer jordätare!
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Inga problem fråga på du bara.

        Vilka corydoras har du? Om det är de minsta kan de bli mat om du köper stora jordätare direkt.
        Jag hade ett gäng neontetror i mitt akvarium som blivit över från andra akvarium tidigare men de "tog slut" på några veckor. Jordätare har stora munnar och tar gärna småfisk om det finns på nära håll. Jag håller dolksticktetror med mina och de är så stora att de inte ses som mat. Jag har också ett par hantelciklider och 3st Aequidens sp Janero Herrera i samma burk.

        Jag har inte provat pictus, men ser inte det som ett problem. Vad jag förstått så är de aktiva på kvällarna och duktiga på att käka yngel, men det ska väl vara ok. Jag misstännker att jordätarna kommer att kunna försvara sina yngel i alla fall.

        Personligen tycker jag du kan gå på en mindre grupp om du vill ha fler arter istället. Det är upp till dig. Ofta är det en tillfredsställelse att ha en större grupp då de är vackra ihop och samspalet dem emellan blir lite extra. Själv har jag 9 Orange heads, men de stressar varandra och jag tror det blir bättre i mitt fall att minska gruppen till 4.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Nikost
          Användare
          • augusti 2010
          • 16

          #5
          Orange heads är ju riktigt fina, får fråga min handlare om de kan beställa. Vad ligger de på i pris ungefär? Vill ju ha lite koll... Vill dock köpa dem unga så att jag får ta del av deras uppväxt, tycker alltid att det blir lite mer personligt då...

          Jag har C. Panda och C. Sterbai och planerar att göra dessa stim större.

          Fortfarande lite fundersam över mina pictusar, när jag väl har lagt i dem så kommer jag ju aldrig att få tag i dem... Dom minskade mitt nyköpta kardinalstim, då bara ca 2 cm, med 15 individer på en natt, så de är effektiva.

          Jag tror att jag kommer att ha ganska få fiskar i nu, tycker det är snyggt, men sedan brukar "vilja ha-begäret" sätta klorna i mig, så vi får väl se...

          När det gäller skötsel så har jag sett på forumet att de har höga krav på vattenkvaliteten. Svårt att svara på då många faktorer spelar in, men klarar de vattenbyten var 14:e dag?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Prismässigt ~100 st beroende på storlek iofs.

            Panda är en liten art som jag tror på sikt kan råka ill aut även från Orange heads, men köper du in små tapajos så kommer antagligen dina Pandor klara sig utmärkt även på sikt. Jag har 25st Sterbaier och det är inga problem alls.

            Jordätare är rätt känsliga och kan få HiH sjukan. Om det räcker med 14dagar eller varje vecka vet jag inte, men jag kör 30% varje vecka i mitt 936 liters. Liten belastning i kombination med stort akvarium så borde det ju gå med var annan vecka.

            Hur gör du vattenbyten? Kan du hitta något sätt att förenkla det hela? Byta mindre men varje vecka är nog att föredra.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Nikost
              Användare
              • augusti 2010
              • 16

              #7
              De jag tidigare har tittat på och främst väljer mellan är Geophagus sp. "orange head tapajós", Satanoperca jurupari, Geophagus steindachneri, Biotodoma wawrini, Geophagus altifrons och Geophagus brasiliensis. Vad säger ni? Är det några som absolut inte går att kombinera eller att ha med de övriga fiskarna jag har pratat om?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Brasiliensis är helt klar tuffare och man bör nog inte ha dem med satanopercor (utom möjligen deamon) Även Steindachnerin kan vara rätt tuff, men det finns väldigt varierande info om detta så det verkar bero på individer i rätt stor utsträckning.

                Men med den storleken på akvarium du har så tror jag alla dessa går att kombinera med lite smart inredning.

                Tänk på att mina och andras råd är högst personliga och det som någon har som erfarenhet kan andra ha helt annan erfarenhet om. Lite generella principer finns ju förstårs och jag försöker i alla fall hålla mig till dem.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Nikost
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 16

                  #9
                  Även om de är peronliga så är de uppskattade! Har ni några erfarenheter av kombinationen av jordätare, corydoras, l-malar som jag har pratat om tidigare men också skalarer och discus? Discus vill ju ha lite varmare vatten...

                  Tips på andra ciklider som skulle kunna kombineras med dessa?

                  Fortfarande lite ågren över mina pictusar, har dem i ett tillfälligt akvarium nu bara för att jag inte vet om jag ska släppa i dem... Ingen som har erfarenhet av pictus/jordätare?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag har heros sp red shoulder och Aequidens diadema med mina orange heads och det fungerar ypperligt.

                    Guianacaras är riktigt trevliga och de kan jag rekommendera.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • liv
                      NCS Medlem
                      • februari 2005
                      • 192

                      #11
                      Ursprungligen postat av DRE
                      Brasiliensis är helt klar tuffare och man bör nog inte ha dem med satanopercor (utom möjligen deamon) Även Steindachnerin kan vara rätt tuff, men det finns väldigt varierande info om detta så det verkar bero på individer i rätt stor utsträckning.

                      Men med den storleken på akvarium du har så tror jag alla dessa går att kombinera med lite smart inredning.

                      Tänk på att mina och andras råd är högst personliga och det som någon har som erfarenhet kan andra ha helt annan erfarenhet om. Lite generella principer finns ju förstårs och jag försöker i alla fall hålla mig till dem.
                      Stemmer,har hatt brasiliensis med mine daemon og de ble altfor tøffe mot dem.Mitt inntrykk med diverse jordspisere opp gjennom årene er att de skal gå i en gruppe for seg selv.De kan selfølgelig gå med andre fredelige fisker,men vær sikker på att de andre artene er rolige.Jeg har prøvd mye opp gjennom årene og dette er mine erfaringer med jordspisere.Pictusmallene er jo veldig aktive av seg,så maybe or maybe not.VANNSKIFTE er veldig viktig,slurver man med med det er hullsyken ikke langt unna.Lykke til.
                      jan

                      Kommentar

                      • Nikost
                        Användare
                        • augusti 2010
                        • 16

                        #12
                        Herosen var riktigt läcker, hittade inte mkt info på denna sida, men svåra att få tag på, hur många vill de vara m.m? Vill du ge lite info?

                        Kommentar

                        • Nikost
                          Användare
                          • augusti 2010
                          • 16

                          #13
                          Glömde en fråga jag funderade på DRE, men vad matar du corydorasen med? Hinner de få ngt?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Heros trivs utmärkt i par, men de kan vara lite nogräknade med att välja partner och de vill ha ett skyddat område där de kan ha revir. Det behöver inte vara stort men det ska vara möjlighet för dem att skapa en lugn vrå. Dessutom bör det finnas någon gren som skapar skugga från ljuset uppifrån där de kan gömma sig. Har man dessa förutsättningar anser jag inte att de är svåra att para ihop. Kolla på lite bilder i SA-bilder tråden. Det finns också en gammal Heros tråd någonstans.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • chippog
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 251

                              #15
                              corydoras matar jag på så sätt att jag ger lite mindre matbitar, en till två mm, då hinner inte andra fiskar äta upp allt innan corydoras börjar böka. jag har dock ingen bra tumregel hur mycket smått och hur mycket stort och ger mestadels smått. klart de ska va sjunkande annars blir det väldigt feta tetror och inget till malarna. det kanske finns andra knep?
                              en kan bli beroende av att sitta framför karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...