Nybörjarfråga..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_

    Nybörjarfråga..

    Ehmm.. Jag är på gång att införskaffa mig ett akvarium igen efter att ha haft det under 15 år när jag var liten, men.. behöver hjälp med att veta vilken sorts ciklid jag hade då.. Vill nämligen ha samma sort igen..

    De var ung 7-9 cm stora, och enligt hur jag minns utseendet så kan det vara regnbågsciklider.. Det som gjorde de så uppskattade var att varje kväll när jag släckte ljuset så samlade de in ynglen i munnen simmade in i krukan och spottade ut dem där...

    Så kan det vara regnbågsciklider jag hade? Eller vilka ciklider gör samma sak med sina yngel?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit, kul att så många hittar hit!

    Tja regnbågsciklider blir väl inte riktigt så stora kanske. De heter annars Apistogramma agassizi


    Ganska många ciklider har det beteendet när det börjar bli mörkt. Alla tar dock inte in dem i munnen utan lockar dem till ett tryggt område ofta där äggen lades. De jag tänker på främst är en afrikansk ciklid som heter palettciklid, men den lockar mer än tar in i munnen:


    Kan det ha varit den?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Andreas_

      #3
      Det var ju en himlans massa år sedan jag hade just dessa fiskar så minnet är ju inte det starkaste, men det var inte mycket färg på dem, helt gråa eller iaf nästan helt gråa.. fast när man tittar på länken du bifogade på palettcikliden så hade ju inte hanen och ynglen på bilden mycket färg heller..

      Kommentar

      Arbetssätt...