Kakaduayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walle_j
    Användare
    • september 2010
    • 38

    Kakaduayngel

    Jag har fått yngel på mina kakaduor och har lite funderingar. Jag tänkte skaffa ett yngelakvarium till dom men är lite osäker på vad man ska mata dom med. Och om man ska lyfta över honan med eller om dom ska vara själva. Något annat man ska tänka på. Är mina första ciklidyngel.
    Mvh Mathias
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Walle_j
    Jag har fått yngel på mina kakaduor och har lite funderingar. Jag tänkte skaffa ett yngelakvarium till dom men är lite osäker på vad man ska mata dom med. Och om man ska lyfta över honan med eller om dom ska vara själva. Något annat man ska tänka på. Är mina första ciklidyngel.
    Mvh Mathias
    Vad har du för fiskar ihop med dom
    skulle nog prova att ha kvar alla i akvariet
    det är skojigare att se beteende

    välkommen till forumet
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Walle_j
      Användare
      • september 2010
      • 38

      #3
      Dom går i ett 375l ihop med.

      4st nyckelhålciklider
      3st skalarer
      20 rödmunstetror
      5 pansarmalr
      2 ancistrus

      Honan skyddar dom väl för tillfället.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Välkommen hit! Stället att vara för ciklidfrågor/diskussioner!

        Vad jag förstår så är det rätt små yngel. Antagligen hittar de en del mat av sig själva i akvariet annars kan du prova att mata med artemia som du kläcker själv. Möjligen är till och med de för stora i början då kan du prova att gynna infusorier i akvariet. Jag har hört någon som lägger ett banaskal i akvariet intill ynglen, där växer massor av infusorier som yngeln kan äta.

        Med artmemia kan du göra så här:

        Jag brukar skippa att sila och istället direkt suga upp dem med en spruta som man kan få på apoteket, jag fick min via en leksak barnen ratade.
        För att få bra värme i artemiaburken brukar jag använda en glödlampa för ljsu och värme samt ställa det hela i tvättstugan som är varmast

        Pumpprincipen:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Walle_j
          Användare
          • september 2010
          • 38

          #5
          Tack för snabba svar.
          Ja små är dom verkligen. Nu såg jag att honan flyttat dom till en rot där hon jagar efter dom som en galning. Riktigt kul att titta på. Hanen hjälper oxå till att hålla övriga fiskar borta.
          Får ta och kolla upp vart jag kan få tag på artemia. Men hoppas dom hittar lite att äta i karet nu för det ser ut som dom far runt i gruset och spekar.

          Tack för välkomnandet med.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Du kan också smula i flingfoder i så små smulor du kan. Tänk på att med yngel i karet är det lätt att mata lite för mycket så det lönar sig att byta vatten extra mycket. 2ggr per vecka med 50% är riktigt bra, men det beror lite på om du vill ha dem att växa upp helt eller bara låta det hela ha sin egen gång.

            Det vore kul med en film eller bilder.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Walle_j
              Användare
              • september 2010
              • 38

              #7
              Jo jag har försökt fota dom men dom är så små ännu att jag inte lyckats få någon bra bild på dom. Ska prova lite imorgon efter jobbet.
              Det svåra är väll att få ner maten till dom. Övriga fiskar blir galna när maten serveras så det är inte ofta något landar på bottnen. Några bra tipps på det?
              Tack igen.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Se om du kan få tag på någon spruta som du kan montera på en luftslang på. sug in vatten iden och smula i maten i sprutan. Skaka om och spruta direkt ned framför ynglen.

                Tror det finns på apoteket. Kanske något för akvariehandlare att ta upp.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Walle_j
                  Användare
                  • september 2010
                  • 38

                  #9
                  Ok. Jag får kolla om jag kan få tag på någon spruta.
                  Vad det är fint med all kunskap som fins på detta forum.

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Hur gjorde du för att få till leken? Har precis skaffat mig ett kakaduapar jag med. Bilder / film vill vi ha också
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • Walle_j
                      Användare
                      • september 2010
                      • 38

                      #11
                      Hur ja fick dom att leka. Jadu jag köpte två par och släppte ner dom i baljan för 4 veckor sen. Svårare var det inte
                      Det ena paret tog direkt stenröset i besittning och förra veckan såg jag att honan grävt ur mellan några stenar. På den vägen är det.
                      Har nog bestämt mig för att åka och skaffa en liten balja och flytta över ett gäng yngel till för att försöka få upp medans dom andra får gå kvar i 375an så man kan njuta av deras beteende där.
                      Angående bilder så har jag just köpt en digital systemkamera som jag inte riktigt lärt mig men jag ska försöka få till några bilder när jag kommer från jobbet ideg.

                      Kommentar

                      • chippog
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 251

                        #12
                        med en lång mjuk (teflon?)slang och en spruta kan du även suga upp yngel för att föra över till annat kar. sug dock inte upp vatten i sprutan. själv har jag en 100 mL spruta med en teflonslang på 8 mm innerdiameter. är ynglen större, kan en slang med större innerdiameter, en spann och häverteffekten användas. lycka till!
                        en kan bli beroende av att sitta framför karet

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Har lek på olika apistos och låter yngeln gå kvar med föräldrarna för det är lättast så.Ett bra sätt är att ha mycket bottenväxter typ sagittaria subulata och dvärg amazonas.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Walle_j
                            Användare
                            • september 2010
                            • 38

                            #14
                            Försökte ta lite bilder på dom idag inte så lätt men här är nog den som blev tydligast. (Träna mer med kameran tror jag)



                            Dom ska bo i denna när dom växt till sig lite är det tänkte.



                            Så nu är det bara att hoppas att dom får leva och frodas.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Bra bild. Du kan lägga in den direkt i forumet om du vill.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...