Tanganyika bilder utom tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    är alunskiffer från öland därav rosten men det har inte varit några problem för mig med att det finns lite rost i det och har använt mig av det i över 10år
    Hmm, ska till Öland i slutet av april. Kan hända att jag försöker få med mig lite hem. Kan dock bli en aning pinsamt eftersom jag ska dit med jobbet. Men va faen, e ju redan idiotförklarad så vad spelar det för roll :-) I en perfekt värld blir det ett besök hos dig osså.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      Ursprungligen postat av 56ovwal
      Hmm, ska till Öland i slutet av april. Kan hända att jag försöker få med mig lite hem. Kan dock bli en aning pinsamt eftersom jag ska dit med jobbet. Men va faen, e ju redan idiotförklarad så vad spelar det för roll :-) I en perfekt värld blir det ett besök hos dig osså.
      Djupvik kan du plocka lite på stranden. Om du är sportfiskare kan jag rekommendera att ta med en kustvobbler eller två, samt ett spö Öländsk havsöring är inte fel...

      Du lär väl ha vägarna förbi Blekinge med antar jag Pigge. Så du är välkommen till J-hus med om du har tid.

      /Jocke

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        Tack för positiv respons på bilderna på J. ornatus.

        Mikael: lokalvarianten är Dansk.

        Efterlyser sedan en tid den gamla goa 70-tals ornatusen som var väldigt gul med svarta hela band men detta är inte lätt att hitta.
        Påstås att denna inte går att finna i sjön alt. att det inte fångas fisk på dessa platser längre.

        Målet är att hitta och få fram en stabil stam med dessa juveler.

        Så finns det någon med "bra" ornatus så är det bara att höra av sig.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Tack för positiv respons på bilderna på J. ornatus.

          Mikael: lokalvarianten är Dansk.

          Efterlyser sedan en tid den gamla goa 70-tals ornatusen som var väldigt gul med svarta hela band men detta är inte lätt att hitta.
          Påstås att denna inte går att finna i sjön alt. att det inte fångas fisk på dessa platser längre.

          Målet är att hitta och få fram en stabil stam med dessa juveler.

          Så finns det någon med "bra" ornatus så är det bara att höra av sig.
          Jag köpte ett litet gäng hos Mal-Ta-Vi, Tyskland i höstas från Uvira. De påminner mycket om de J. ornatus jag minns från förr (80-talet). Jag har några halvtaskiga bilder nånstans i datorn på dem som inte gör dom rättvisa. Har inga yngel att undvara, men tror den finns i handeln i Sverige.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Jag köpte ett litet gäng hos Mal-Ta-Vi, Tyskland i höstas från Uvira. De påminner mycket om de J. ornatus jag minns från förr (80-talet). Jag har några halvtaskiga bilder nånstans i datorn på dem som inte gör dom rättvisa. Har inga yngel att undvara, men tror den finns i handeln i Sverige.
            Kanon info!
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              Ursprungligen postat av 56ovwal
              Hmm, ska till Öland i slutet av april. Kan hända att jag försöker få med mig lite hem. Kan dock bli en aning pinsamt eftersom jag ska dit med jobbet. Men va faen, e ju redan idiotförklarad så vad spelar det för roll :-) I en perfekt värld blir det ett besök hos dig osså.
              e i djupvik jag har plockat, men det finns garanterat lite överallt, men stora fina bitar kanske e svårt att hitta, men det är ju bara att spåna runt lite längs stränderna......

              du e välkommen bara hojta så jag e på plats
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                Lite gott o blandat
                Bifogade filer
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Hac
                  Användare
                  • februari 2012
                  • 10

                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  och de sista till jag fotat lite mer
                  Helt otroliga bilder d ä konstverk allihop! Ser nästan ut som målade tavlor . Stor beundran värt .

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    In med bilderna i artreg tävlingen!!

                    Vi har nästan inga på Benthochromis tricoti
                    detsamma med:
                    Cyprichromis coloratus

                    det ryms lätt 6 nya bilder vardera för dessa arter dvs 12 poäng i tävlingen. Det skulle placera dig först.

                    Artbeskrivning på den senare ger 2 poäng till 14 totalt.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • nike69
                      Användare
                      • augusti 2005
                      • 172

                      Bild på en av mina hanar > Benthochromis tricoti
                      Fisk gör dig smart !

                      / Niklas

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        Callochromis Macrops Red Ndole

                        Callochromis macrops Red Ndol

                        Punkaren

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Härliga bilder!!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell
                            Användare
                            • mars 2012
                            • 231

                            Jag satt och tittade i den här bildtråden och funderade tillbaka på det 960-kar jag hade för några år sedan med Tanganyka. Tyvärr var ju detta innan man köpte sig en vettig kamera så bilderna som följer är riktigt kassa - men man kan ju kanske kolla ändå..?
                            Minns också den cyanodust som uppstod ett tag när karet var hyfsat nystartat - men som Lasse Forsberg hjälpte mig att få bort genom att tipsa om en liten dos KNO3 under någon månad. Efter ytterligare några veckor "satte sig" karet och cyanon försvann, för att aldrig återkomma.
                            Jag börjar med några bilder på Neolamprologus gracilis - som efter en tid byggde upp en enastående koloni i karet.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell
                              Användare
                              • mars 2012
                              • 231

                              Forts. gracilis.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell
                                Användare
                                • mars 2012
                                • 231

                                Här är några bilder på Lamprologus ocellatus . En bild där är ganska skön - jag matade med räkrom, som blev en succé!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...