Symbiont filtermedia från Easy life

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jhes
    Användare
    • september 2010
    • 229

    Symbiont filtermedia från Easy life

    Hej! är det någon som använder symbiont filtermedia från Easy life?
    Enligt reklamen tar det bort Nitrit, Ammoniak och NITRAT!

    Låter ju hur bra som hellst, men funkar det bättre än andra filtermaterial?

    /Henrik
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag vet inte. Har du någon länk? Jag tar mig friheten att ändra i din rubrik så att folk ser att det handlar om ett filtermaterial och inte en bara en "symbiont".
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Jag har kört det under en period på ca 7-8 månader när jag hade ytterfilter, jag upplevde att det gjorde nytta. Vattnet var alltid bra i burken under den perioden även fast filtret var underdimensionerat. Jag hade ett Eheim på 900 l/t till ett 720L akvarium.

      Nästa gång när jag kör ytterfilter som kommer jag garanterat köra detta igen.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Någon som då vet var nitratet tar vägen. Vad bildas? Eller klumpar det sig och kapslar in sig på nått sätt och fastnar i filtret som skräp som inte bryts ned?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av DRE
          Någon som då vet var nitratet tar vägen. Vad bildas? Eller klumpar det sig och kapslar in sig på nått sätt och fastnar i filtret som skräp som inte bryts ned?
          Gasform kanske? typ oxiderar eller nått... finns det ingen kemist som läser detta? =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Finns det en syrgasfri fraktion med denitrifikationsbakterier omvandlas nitrat till till kvävgas och syret som avspjälkas används av bakterierna. Det är samma sak som du åstadkommer med ett rejält bottenskikt (har för mig att det måste vara minst 15 cm)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • chas
              Användare
              • augusti 2009
              • 304

              #7

              Är det denna ni talar om?
              http://naistick.wix.com/photo

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av chas
                Denna, http://www.easylife.nl/english/fresh.../symbiont.html
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Verkar bra
                  Men - hur vet man när effekten avtar?
                  Enda information som ges på sidan är "It works intensively and for a long period of time"

                  Kommentar

                  • chas
                    Användare
                    • augusti 2009
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Aha. Tackar för länken.
                    Om jag fattat det rätt så ska man stoppa detta i ytterfiltret?
                    Hur länge räcker det isåfall?
                    Kan man ha det i filtermoduler?
                    http://naistick.wix.com/photo

                    Kommentar

                    • Thommy
                      Användare
                      • februari 2011
                      • 84

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Finns det en syrgasfri fraktion med denitrifikationsbakterier omvandlas nitrat till till kvävgas och syret som avspjälkas används av bakterierna. Det är samma sak som du åstadkommer med ett rejält bottenskikt (har för mig att det måste vara minst 15 cm)
                      man brukar köra ca 10 lägga ett nät sen lägger man på mer grus,gäller ju att inte rota för långt ner sen bara viktigt att grunden är orörd

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #12
                        Tillåt mig tvivla lite på det här,
                        För att få till denitrifiering, om vi med det menar omvandla Nitrat till kvävgas så måste det vara anaerobt, helt syrefritt alltså. Visst kan det bli det inuti en sån ”korv” men hur kommer vattnet in i den? I ett normalt filter med hög genomströmning så tar nog vattnet den enklaste vägen, runt korvarna. Speciellt om det bildas en biofilm för nitrifiering på dessa. Vanliga filter kuber borde i så fall fungera minst lika bra. En rejäl sandbotten som ni nämnt borde fungera mycket bättre!
                        Frågan är bara varför vill man ha denitrifiering? Det fungerar mycket bättre och enklare att byta vatten som vanligt. Då ”lyfter” man ut Nitrat med vattnet helt enkelt.
                        I ett ”riktigt” denitrifierings filter har man lång väg och lågt flöde för att först göra av med syret och sedan låta bakterierna göra sitt jobb. En ganska komplex sak. Oftast tar man ”utvattnet” från ett fungerande aerobt filter, vilket bör ha låg syrenivå. Sedan kör man tillbaks vattnet från det anaeroba filtret tillbaks till inloppet på det aeroba. Orsaken till detta är att Nitrat tar vägen över Nitrit och det vill man som bekant inte ha ut i akvariet.
                        Det finns nog andra som kan förklara detta bättre! Skulle vara kul att höra vad de säger!
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...