Äntligen ett akvarierum!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    #31
    Ursprungligen postat av RobinH
    Ja dovii har jag haft några par men nu har jag bara en kull ungfiskar och jag har aldrig kunnat ha dom tillsammans med några andra fiskar.

    Motaguensen och trimacen kan oxå vara svåra att ha med andra men för vissa fungerar det och hos andra går det inte alls, men du kan ju prova och se om inte annat!
    Får nog bli o göra så, har ju en svaghet för dom lite argare gossarna
    1000l CA..... i trappen!!!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ursprungligen postat av Tony Tiger
      Måste ju prova påfåglarna innan jag kan ha en åsikt
      Det tycker jag absolut att du ska göra om du har chansen! Personligen håller jag dem som en av mina absoluta favoriter. Det de inte har i kaxighet tar de igen med personlighet, med sitt spralliga och hundlika beteende kan de få vem som helst att smälta.
      Fixa ett 540 eller liknande, med dubbla ytterfilter, och kör det som artkar för en grupp på 4-6 individer. Jag tvivlar starkt att du ångrar dig.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Tony Tiger
        Användare
        • december 2009
        • 182

        #33
        Ursprungligen postat av FI
        Det tycker jag absolut att du ska göra om du har chansen! Personligen håller jag dem som en av mina absoluta favoriter. Det de inte har i kaxighet tar de igen med personlighet, med sitt spralliga och hundlika beteende kan de få vem som helst att smälta.
        Fixa ett 540 eller liknande, med dubbla ytterfilter, och kör det som artkar för en grupp på 4-6 individer. Jag tvivlar starkt att du ångrar dig.
        Tåls att tänka på. Har sett att de finns en hel uppsjö av varianter, någon som rekomenderas?? Är inte riktigt förtjust i den "vanliga" om man säger.
        1000l CA..... i trappen!!!

        Kommentar

        • danne0301
          Användare
          • mars 2010
          • 70

          #34
          Mja en uppsjö direkt finns det väl inte..en eller två och sedan albino..
          Har jag fel så hoppas jag på att bli rättad, då blir det ju nästan intressant
          540, 222, 54, 54

          Kommentar

          • Tony Tiger
            Användare
            • december 2009
            • 182

            #35
            Ursprungligen postat av danne0301
            Mja en uppsjö direkt finns det väl inte..en eller två och sedan albino..
            Har jag fel så hoppas jag på att bli rättad, då blir det ju nästan intressant
            Vanlig, albino, tiger, bahaia red...m.m har sett en del olika benämningar o teckningar.
            1000l CA..... i trappen!!!

            Kommentar

            • salmberg
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 830

              #36
              Ursprungligen postat av danne0301
              Mja en uppsjö direkt finns det väl inte..en eller två och sedan albino..
              Har jag fel så hoppas jag på att bli rättad, då blir det ju nästan intressant
              Det finns många varianter röd, albino,tiger,albinotiger,lime,slöjvarianter mm..
              Sen tror jag att Vf går mer åt olivgrön och orange istället för svart och rött som i den vanligare tigern.

              Kommentar

              • Dr-Brown
                Användare
                • januari 2011
                • 38

                #37
                Tänkte bara skriva ett par rader angående med försäkring etc om karet går sönder.

                Då min käre mor jobbar inom ett försäkringsbolag så gav hon mig informationen att ta en "allrisk" i hemmet. Dvs, det skulle skydda ifall ditt akvarium skulle gå sönder, dock ej om någon råkar ha sönder det.

                Jag betalar 82 spänn extra i månaden för detta, samt att skulle karet gå sönder så betalar jag en självrisk på 1500:-, samt att jag får ersättning om t.ex, fiskar dör, vattenskada på soffa, tv dator etc.

                Ring dock upp ditt försäkringsbolag som du ha, och be dom koppla dig till DJUR försäkringen. Allrisken som man vanligen kan ta täcker INTE vatten skador ifrån akvarier.

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #38
                  Ursprungligen postat av Dr-Brown
                  Tänkte bara skriva ett par rader angående med försäkring etc om karet går sönder.

                  Då min käre mor jobbar inom ett försäkringsbolag så gav hon mig informationen att ta en "allrisk" i hemmet. Dvs, det skulle skydda ifall ditt akvarium skulle gå sönder, dock ej om någon råkar ha sönder det.

                  Jag betalar 82 spänn extra i månaden för detta, samt att skulle karet gå sönder så betalar jag en självrisk på 1500:-, samt att jag får ersättning om t.ex, fiskar dör, vattenskada på soffa, tv dator etc.

                  Ring dock upp ditt försäkringsbolag som du ha, och be dom koppla dig till DJUR försäkringen. Allrisken som man vanligen kan ta täcker INTE vatten skador ifrån akvarier.
                  Och som "vanligt" när det gäller försäkringsbolag så är det bäst att kolla upp vad som gäller innan man anmäler eventuell skada. Råkar man säga exakt vad som hände på ett sätt så kanske man inte får ersättning, men om man säger samma sak på sätt nr 2 så får man ersättning - skillnaden kan vara hårfin...jag menar...har man malawi så vet man ju att dom gräver mycket...då kan ju framrutan gå sönder när stenar välter
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • Dr-Brown
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 38

                    #39
                    Ursprungligen postat av Byttorp
                    Och som "vanligt" när det gäller försäkringsbolag så är det bäst att kolla upp vad som gäller innan man anmäler eventuell skada. Råkar man säga exakt vad som hände på ett sätt så kanske man inte får ersättning, men om man säger samma sak på sätt nr 2 så får man ersättning - skillnaden kan vara hårfin...jag menar...har man malawi så vet man ju att dom gräver mycket...då kan ju framrutan gå sönder när stenar välter

                    Därför pratar jag alltid med "mammsen" om något gått sönder innan jag ringer HAHA

                    Kommentar

                    • Tony Tiger
                      Användare
                      • december 2009
                      • 182

                      #40
                      Ursprungligen postat av salmberg
                      Det finns många varianter röd, albino,tiger,albinotiger,lime,slöjvarianter mm..
                      Sen tror jag att Vf går mer åt olivgrön och orange istället för svart och rött som i den vanligare tigern.
                      Men vilken rekomenderas?? Utseende & beteende mässigt?
                      Får nog sätta mej o googla lite bilder
                      1000l CA..... i trappen!!!

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Ursprungligen postat av Tony Tiger
                        Men vilken rekomenderas?? Utseende & beteende mässigt?
                        Får nog sätta mej o googla lite bilder
                        Personligen tycker jag röd eller röd tiger är snyggast, sedan finns det givetvis bra och dåliga exemplar också, men de flesta ser riktigt riktigt bra ut.

                        En snygg Påfågel
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Tony Tiger
                          Användare
                          • december 2009
                          • 182

                          #42
                          Ursprungligen postat av FI
                          Personligen tycker jag röd eller röd tiger är snyggast, sedan finns det givetvis bra och dåliga exemplar också, men de flesta ser riktigt riktigt bra ut.

                          En snygg Påfågel
                          http://4.bp.blogspot.com/_KgIqQvYUs3...carCichlid.jpg
                          Riktigt fin "Påffe"
                          Tror de lutar åt röd tiger varianten
                          1000l CA..... i trappen!!!

                          Kommentar

                          • danne0301
                            Användare
                            • mars 2010
                            • 70

                            #43
                            Ursprungligen postat av FI
                            Personligen tycker jag röd eller röd tiger är snyggast, sedan finns det givetvis bra och dåliga exemplar också, men de flesta ser riktigt riktigt bra ut.

                            En snygg Påfågel
                            http://4.bp.blogspot.com/_KgIqQvYUs3...carCichlid.jpg
                            Visst måste det där vara den som är absolut vanligast?
                            Eller jag kanske bara inte ser skillnad då jag aldrig varit hyperintresserad..tycker iaf att så ser dom ut 99ggr av 100 i butik, med enstaka albinos.

                            Inte visa för mycket intressanta bilder nu för jag har ju bestämt mig för att inte vilja skaffa påffar!
                            540, 222, 54, 54

                            Kommentar

                            • salmberg
                              NCS Medlem
                              • oktober 2007
                              • 830

                              #44
                              Ursprungligen postat av Tony Tiger
                              Men vilken rekomenderas?? Utseende & beteende mässigt?
                              Får nog sätta mej o googla lite bilder
                              Utseende är en smaksak. Dom har samma beteende.
                              Jag hadde köpt vf eller vanlig tiger..

                              Kommentar

                              • Dr-Brown
                                Användare
                                • januari 2011
                                • 38

                                #45
                                Ursprungligen postat av danne0301
                                Visst måste det där vara den som är absolut vanligast?
                                Eller jag kanske bara inte ser skillnad då jag aldrig varit hyperintresserad..tycker iaf att så ser dom ut 99ggr av 100 i butik, med enstaka albinos.

                                Inte visa för mycket intressanta bilder nu för jag har ju bestämt mig för att inte vilja skaffa påffar!
                                Så ser mina påffar ut. Måste säga att jag har haft mina i drygt 2 veckor.
                                Redan nu så äter dom ur min hand.
                                Enligt mig så är det helt underbara fiskar.

                                Jag läste även att dessa fiskar absolut inte går ihop med en Black Ghost, men nu har dessa tre individer simmat omkring med denna. Nästan kelar med varandra. Men snart är det dags för lite färg i karet och då blir det albinos.

                                Bilder på allt kommer att komma upp.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...