O³ till Sötvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    O³ till Sötvatten?

    Vad tror ni om Ozon (O³) till sötvatten?

    Hittade denna nya produkten: Ozoniator/Ozonizer från anrika Philips.



    Produktbeskrivningen ger ju en härlig känsla av TV-Shop och Hallelujah

    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Debateras flitigt på bl.a diskusforumet och de flesta verkar ha postiva erfarenheter av dessa nya genartionens ozongeneratorer.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Debateras flitigt på bl.a diskusforumet och de flesta verkar ha postiva erfarenheter av dessa nya genartionens ozongeneratorer.
      Kul! ..ska söka upp några trådar där.

      Räknar med att de flesta som testat byter vatten mera änn två gånger pr år trots reklamen.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • zippoo
        Användare
        • november 2010
        • 23

        #4
        Jag är ganska ny i akvarievärlden så jag har inte hört talas om detta tidigare men det låter ju riktigt nice! Säg att man kanske kan byta vatten en gång i månaden istället (för två ggr om året låter lite för bra för att vara sant) så skulle det ju lätt vara värt det, för de är ju inte så dyra heller

        Vad är det igentligen och hur fungerar de? någon som har en länk med lite mer info kanske? Jag kommer säkerligen leta upp en massa info själv men har ni några bra länkar så kan ni gärna posta dem

        EDIT: efter att ha kollat runt lite så har jag ett par funderingar.

        1. Hur kommer det sig att Philipsen som det länkas till i början av tråden producerar/tillför så otroligt mycket mindre ozon än andra märken (aquamedic) för samma akvariestorlek? Aquamedicen för 500L "ger" 50mg/h och lite googlande visar att Philipsen ger 2,5mg/h i 400-700 liters modellen.

        (länk till aquamedicen http://www.akvarieshopen.com/aquamed...gh-p-2412.html)

        (länk där det står att Philipsen släpper 2,5mg/h http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=15&t=6934

        2. Innebär detta att det inte är någon risk för överdosering för fisk eller människa med Philipsen?
        Senast redigerad av zippoo; 07 februari 2011, 01:41.

        Kommentar

        Arbetssätt...