För låg BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    För låg BTN

    I mitt 720 akvarium så var det en BTN bakgrund monterad av tidigare ägaren. Det är en äldre variant som har tjockare väggar som är lite mjukare. Materialet liknar tät fogskum. Varianten är denna:


    Trots att det är ett CA kar ser det rätt ok ut.

    Dock har jag problemet att när jag fyllt akvariet till nivå så att vattenytan inte syns framifrån. Då är bakgrunden för låg och det rinner vatten över modulen vilket förstör cirkulationen. Jag hade tidigare lagt på en sträng silikon där men den har släppt. Jag misstänker att den inte fäster utan tryck.

    Någon med förslag hur jag höjer bakgrunden?

    Jag har varit inne på att skära en skåra och trycka ned en styv smal plastlist och silikona fast den?!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Skär till en lagom tjock frigolitbit som du placerar under hela bakgrunden. Det finns svartfärgad frigolit som skulle passa bra som underlägg. Då syns den inte så mycket om firrarna skulle gräva fram den.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Frigolit brukar vara bra att höja bakgrunder med. Försök att skära till frigoliten så att den följer bakgrundens kontur så blir det inte så tydlig skillnad på bakgrund kontra tillägget med frigoliten. Du kan sedan silikona frigolitdelen helt och kasta sand på den så att den torkar med sandyta.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Tack för tipsen!

        Jag vill hellst inte skära loss bakgrunden nu iom att det är fyllt och fullt av fisk, så bygger hellst upptill istället för undertill.

        Men att skära till frigolit eller liggunderlag och limma fast upptill borde ju vara ett bra alternativ. Jag har köpt torv idag som jag kan limma fast i silikonet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Hur stort är "glappet" mellan vattenytan och bakgrundens topp?

          Det kan ju vara så att förre ägaren gjorde det med flit för att ha ytvattenavrinning och därmed få insug både från ytan och från den del som är avsedd för vanligt insug. Det är också en säkerhetsanordning med ytvattenavrinning då det gör att du slipper oroa dig för eventuell översvämning om det skulle sätta igen de vanliga insugen.

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Jag ställde min på blå filtermatta för även få lite bottenfilter effekt. Underskattade dock bakrgrundens flytkraft den tänjde ut filtermatta. Men efter en silikonförstärkning så blev det bra.
            Ävenå ovansida har jag lagt en svart filtermatta som jag skurit till efter bakgrunden. Denna ligger mellan Btn o täckglaset.
            Senast redigerad av kaj.p; 06 februari 2011, 16:00.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Filtermatta är ju för uppenbart, varför tänkte jag inte på det. Då kan jag få tätt mot täckglaset utan exakt precision utan det sköter den "mjuka" filtermattan.

              Limmade du filtermattan eller fäste på annat sätt?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Nej har bara "klämt" fast det med täckglasen har 4 täckglas a 50 cm så lyfter man ett i taget så ligger allt kvar på plats.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • laestander
                  Användare
                  • april 2009
                  • 71

                  #9
                  kör oxå med filtermatta mot täckglaset men enbart för att mina malawi vid matning ibland hamnade bakom bakgrunden. rätt så svårt att fånga dom då. så nu slipper jag det fenomenet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    VAB dag idag så då kan man passa på att fixa lite med burkarna...

                    Det blev fastsilikonad filtermatta (tät) och sedan spacklade jag silikon på sidan av filtermattan för att göra den ännu tätare och slutligen klibbade jag på torv.

                    Ska jag ansa torven eller låta den vara fransig?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Botia
                      Användare
                      • juni 2009
                      • 63

                      #11
                      Läckert
                      Fast jag tycker du ska behålla torven som den är - ser lite naturtrognare ut
                      Annars kanske det blir knas och silikonet tittar fram efter ett tag om man råkar ta lite för mycket - och vad är det värsta som kan hända? Att det lossnar någon "trådbit" och flyter runt i karet? Isåfall suger du ju upp det vartefter du städar i karet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...