Laetacara araguaiae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Laetacara araguaiae

    I augusti förra året närmare bestämt 2010-08-18 köpte jag sex vildfångade Laetacara araguaiae, vilket jag inte visste att det var vid inköpstillfället.

    Nu har det gått nästan sex månader så det är dags att lämna en liten rapport om dessa inte helt vanliga släktingar till kurvcikliden.

    Det är bara fyra kvar av dem nu, 2011-01-18 fiskade jag upp två stycken som var halvdöda, de låg på botten och lät sig fångas av håven utan protester.

    Så vad var orsaken? Ingen sjukdom utan helt enkelt terror som inte lät dem äta och inte lät dem vila!

    Nu har jag fyra kvar, varav ett är ett par utifrån vad jag kan se på beteendet. Problemet är att de anser att hela akvariet är deras revir. Detta i ett 400 liters kar som har maximalt med gömställen!

    Paret håller just nu på med att stressa de andra två fiskarna till döden, ibland förstår man varför vissa arter inte blir några mainstream i våra akvarier.

    Det positiva är att de inte bryr sig ett skit om övriga invånare.

    Förmodligen kommer ytterliggare två fiskar att gå hädan, man jag hoppas att paret kommer till när de väl har rensat karet från konkurrenter. Har sett tydliga putsningstendenser som tyder på att de är på hugget.

    Naturligtvis så frågar sig någon varför jag inte plockar ur de mobbade fiskarna. Förklaringen är enkel, jag ser inte skillnad på dem och inredningen underlättar inte fiskfångs direkt.

    Jag kan sitta tjugo minuter framför karet utan att se en enda av fiskarna.

    En film på karet.

    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Otroligt vackert kar..

    Blir sugen på att ha ett kar med växter i för omväxlingsskull hehe + ett stimm rosentetror och någon dvärgciklid... Någon gång i framtiden ska jag satsa på ett sådant kar!
    CA

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Verkligen snyggt akvarium med varierande färger på växterna. Du får börja som landskapsarkitekt
      Man skulle tycka att de borde kunna hålla samt i det stora akvariet med alla de gömställena?!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #4
        Ursprungligen postat av DRE
        Verkligen snyggt akvarium med varierande färger på växterna. Du får börja som landskapsarkitekt
        Man skulle tycka att de borde kunna hålla samt i det stora akvariet med alla de gömställena?!
        Tackar dubbelt

        Man tycker ju att de borde kunna få plats i ett sådant här kar, framförallt som de är släkt med Kurvcikliden som är en av de snällaste cikliderna jag vet om. Men släkten är värst brukar man ju säga
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          ...Men släkten är värst brukar man ju säga
          hehe
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av c90368
            Tackar dubbelt

            Man tycker ju att de borde kunna få plats i ett sådant här kar, framförallt som de är släkt med Kurvcikliden som är en av de snällaste cikliderna jag vet om. Men släkten är värst brukar man ju säga
            Det verkar helst sanslöst faktiskt (se till att du skriver tlll Ciklidbladet också! )
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • augusti 2008
              • 251

              #7
              verkligen inte klokt! jag önskar dig att du får tag i problemet på ett snyggt sätt! lycka till! kan förutom det bara instämma, ett fantastiskt vackert kar inte minst angående helheten! c
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #8
                Terrorn inte bar fortsätter, den förvärras!

                Nu har det dominanta paret även börjat "hugga" mot tetror och scalarer. Inte i ett revir, som är det vanliga, utan helt random i hela karet.

                En av de två som "inte får vara med" har jag konstaterat att det är en hanne. Han försökte i kväll hålla ett revir längst in till vänster i karet. När den dominanta honan kom dit gick han ut med alla klassiska ciklid försvar som tänkas kan. Han lyckades hålla henne på avstånd, sen kom den dominant hanen.

                Då var det inte fråga om några kraftmätningar, det var torped varianten och så blev det en dans, säkert två varv runt hela karet

                Denna "andra" hane har dessutom ett riktigt fult ludd (sår) över ena ögat, lever han om trettio dagar blir jag förvånad

                Ska försöka fånga deras beteende på film i morgon.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Nu när du säger det så kommer jag att tänka på en paletthanne jag fortfarande har som betedde sig så att den först tog kol på 1 hona. Jag köpte ny. Även den fick stryk och dog. Under denna tiden var han arg på allt och jagade fullvuxna zebraciklider utan anledning. Även när han var ensam.

                  Men så köpte jag en hona till och tänkte att han kanske var kräsen eller nåt. Om det var pga bra timing eller rätt hona vet jag inte men efter att ha försökt provocera den nya damen några gånger utan framgång, smällte han som is och blev hennes hjälte/toffel beroende på hur man vill se på saken. Inga mer stridigheter eller andra konflikter, även vid senare lekar höll han sig i skinnet så pass att han inte jagade mer än nödvändigt.

                  Kan det vara så att du har haft otur med hormonbalanserna hos fiskarna att de inte vill samtidigt och att det lett till frustration?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    Jag har faktiskt varit med om något liknande med en Ap trifasciata hanne, den som är avatar på Zoopet, han lyckades döda ett antal damer och var rent allmänt terror på alla andra Ap jag hade i karet.

                    Det som är intressant med dessa Laetacara araguaiae är att hanen och honan patrullerar karet, när de får se en släkting går de till attack. Ibland får de ju se sig själva, hanen och honan alltså, de går till attack och mikro sekunden innan det ska smälla så viker sig honan ner på sidan och spänner ut fenorna och darrar i hela kroppen

                    Hanen tvärnitar och honan avslutar sin uppvisning, sen simmar de upp bredvid varandra så nära att de i princip har kroppskontakt. Sen börjar de patrullera igen...

                    En ganska häftig uppvisning att beskåda, det är den jag hoppas få på film. Men när jag kommer med kameran så tar de säkert siesta
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #11
                      Jag hade ju på känn att något var på G med det dominant paret, idag kom resultatet

                      Det blev en rejäl kaka med rom!



                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Grattis!

                        Nu när jag ser bilderna kommer jag plötsligt ihåg en liten ettrig dorsigera som jag inte visste var jag skulle göra av. Den hamnade i ett 540 där det bland annat gick en 25cm+ nicaraguense som den glatt gav sig på Kanske var det en araguaiae som jag lyckats få tag på
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Härligt, då ser jag fram emot en film på frisimmande yngel. Dessa är ju dessutom värda att dra upp!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Härligt, då ser jag fram emot en film på frisimmande yngel. Dessa är ju dessutom värda att dra upp!
                            Hmm, undrar hur stor marknaden är för små terrorister

                            Den här rommen och eventuella yngel kommer jag inte försöka plocka ur karet, de får sköta sig själva. Men de verkar vara riktigt duktiga föräldrar, de lämnar inte rommen många sekunder och avlöser varandra på ett verkligt fint sätt.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Grattis...
                              Hur har det gått med dom andra? har dom klarat sig trots "terrorn"?
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...