Bygga isolerad friggebod för akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Bygga isolerad friggebod för akvarium

    Hoppas det är rätt forumtråd!?

    Jag har länge tänkt att få byggt en isolerad friggebod, för att ha akvarium i. Helst vill jag ha två akvarium ett på 460 liter och ett 720 liter. Vi talar då om en vikt på 1500 kg.
    Men, det borde väl vara möjligt? Tyvärr är jag inte så kunnig, men lär mig gärna och läser gärna på.

    Idealet är ca. 23 grader året om, vilket säkert blir en utmaning både på sommaren och vinter. Golvbrunn och ett ställe att ta vatten ifrån är nog ett måste. Grundplattan måste också vara mycket bra "förankrad". El måste också finnas.

    Finns det någon här som gjort något liknande? Någon som har tips på typer av isolering, byggsätt och grund förändamålet? Andra tips? Jag kommer anlita folk till arbetet.

    Ska kanske skriva att friggeboden ska byggas på en vanlig villatomt.
    Hoppas på svar från mer kunniga!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tänk på att isolera ordentligt. Luften blir fuktigare där än i vanliga utrymmen och om väggarna är för kalla kommer fukten kondensera där och skapa problem.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Jag hade tidigare några av mina kar i mitt förråd visserligen men ändå, det var bara reglar papp och panel på utsidan innan jag plastade, isolerade och satte gipsskivor.. alltså inga konstigheter.
      Det höll ca 20grader på vintern och 24grader på sommaren utan någon värmekälla förrutom karen som var igång 4st.
      Tänk bara på att ha ett ventilations galler eller liknande då det kan bli fuktigt utan.

      Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går.
      CA

      Kommentar

      • Museo12
        Användare
        • oktober 2005
        • 153

        #4
        Ursprungligen postat av RobinH
        Jag hade tidigare några av mina kar i mitt förråd visserligen men ändå, det var bara reglar papp och panel på utsidan innan jag plastade, isolerade och satte gipsskivor.. alltså inga konstigheter.
        Det höll ca 20grader på vintern och 24grader på sommaren utan någon värmekälla förrutom karen som var igång 4st.
        Tänk bara på att ha ett ventilations galler eller liknande då det kan bli fuktigt utan.

        Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går.
        Tack båda för svar!
        Vad hade du för typ av ventilation? "Galler?"
        Hade du vatten/avlopp i förrådet?
        Senast redigerad av Museo12; 31 januari 2011, 10:01.

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Jo vatten är bra att ha...Det blir såklart trädgårdsslangen - förvara den varmt så kan du spola vatten vid minusgrader med. Vattnet håller väl ca 5 C på vintern så ställ du in en 200 l tunna i förrådet med att temperera det i före byte. Avlopp? Står boden inte på gräsmatta? Gräv ett meterdjupt hål och fyll med knutnävsstora stenar innan du bygger boden ovanpå. Strömmen klarar du med 10A. Visst är det dumt att det byggs hus utan källare idag...

          Kommentar

          • Museo12
            Användare
            • oktober 2005
            • 153

            #6
            Ursprungligen postat av nicson
            Jo vatten är bra att ha...Det blir såklart trädgårdsslangen - förvara den varmt så kan du spola vatten vid minusgrader med. Vattnet håller väl ca 5 C på vintern så ställ du in en 200 l tunna i förrådet med att temperera det i före byte. Avlopp? Står boden inte på gräsmatta? Gräv ett meterdjupt hål och fyll med knutnävsstora stenar innan du bygger boden ovanpå. Strömmen klarar du med 10A. Visst är det dumt att det byggs hus utan källare idag...
            Jo, faktiskt kommer boden stå relativt nära tvättstugan, så vatten och avlopp behövs ju inte. Du tror det skulle räcka med en stenkista (för det är väl så det kallas?) som säkerhetsavlopp. Det skulle ju underlätta mycket. Vatten väller ju oftast inte ut vid läckor....

            Bör betongplattan vara isolerad på något sätt? Tänkte mot fukt, men även värme. Jag skulle gärna klara mig utan avfuktare för elräkningens skull.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Museo12
              Bör betongplattan vara isolerad på något sätt? Tänkte mot fukt, men även värme. Jag skulle gärna klara mig utan avfuktare för elräkningens skull.
              Ska du värma upp med el? Då är avfuktaren "gratis" då den värmer upp luften och därmed vattnet och på köpet får du torrare inomhusklimat. Ett tips är annars att inte ha värmare utan att värma upp luften istället. Då avdunstar det inte alls lika mycket som om vattnet är varmare än luften.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Har du täckglas och inte så mycket öppet vatten överhuvudtaget så avdiunstar inte så mycket vatten att du ska behöva avfuktare. I mitt garage där jag har 4 stpra akvarier behöver jag avfuktare pga kalla väggar där fukt kondenserar, men då har jag inte så mycket täckglas just nu. Jag hämtade idag hos glasmästaren så framöver borde det vara ok utan avfuktare tror jag.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Ska du värma upp med el? Då är avfuktaren "gratis" då den värmer upp luften och därmed vattnet och på köpet får du torrare inomhusklimat. Ett tips är annars att inte ha värmare utan att värma upp luften istället. Då avdunstar det inte alls lika mycket som om vattnet är varmare än luften.
                  Nja varm luft kan bära mer vatten och därmed avdunstar mer vatten i varm luft. Varmt vatten + varmluft ger max avdunstning. Då har man redan satt vattenmolekylerna i rörelse. Möjligen lönar det sig vad gäller relativ luftfuktighet. Det beror på om avdunstningen ökar snabbare än förhållandet för den relativa luftfuktigheten med ökad temperatur.

                  Även om luften är varm så är det viktigt att väggarna och taken inte är avsevärt kallare där ångspärren sitter då kommer den relativa luftfuktigheten där att öka snabbt med kondensation/mögelbildning som följd.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #10
                    Efter haft igång mitt hobbyrum lite mer en ett år, med två super kalla vintrar.
                    Så säjer jag så här, isolera och isolera, du kommer tjäna på det.
                    Bygg det som ett badrum så det inte fuktskadas. Jag satte väv på gipsen och använd badrums färg.

                    Trodde mitt akvarium rum skulle dra mycket ström. Men ligger bara 500 kr mer cirka än grannarna med villa oxå.
                    Doppvärmarna går sällsynt igång i rummet. Har bara takbelysningen på när jag inte är där ute.
                    Avfuktaren har jag ställt in på hålla 50% fuktighet i rummet.
                    Övertygad att avfuktaren som har hjälpt mig hålla nere ekonomin till strömen, och även hålla värmen i rummet. Håller alltid 26 g där inne.
                    Kolla lite på min tråd där jag bygger mitt hobbyrum.

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av Museo12
                      Bör betongplattan vara isolerad på något sätt? Tänkte mot fukt, men även värme. Jag skulle gärna klara mig utan avfuktare för elräkningens skull.
                      Ska du gjuta platta och isolera? tror det är 300mm frigolit under betongen som rekomenderas.

                      Klart du ska dra in vatten och avlopp när du ändå håller på, annars kommer du att ångra dig och få bygga om.

                      Hur stort blir det? friggebod menar du 15kvm.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Joakim E
                        Användare
                        • februari 2010
                        • 128

                        #12
                        Ursprungligen postat av tege
                        Ska du gjuta platta och isolera? tror det är 300mm frigolit under betongen som rekomenderas.
                        Rekomendationen är det men till vilken nytta?? fins ingen chans att värmen skulle krypa så långt ner eller kylan så högt upp... men byggbranschen gillar definitivt idén
                        Jocke Eriksson
                        SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Joakim E
                          Rekomendationen är det men till vilken nytta?? fins ingen chans att värmen skulle krypa så långt ner eller kylan så högt upp... men byggbranschen gillar definitivt idén
                          Okej, men säg hur mycket det bör vara då?
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Museo12
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 153

                            #14
                            Många värdefulla tips

                            Ja, jag hade tänkt mig en friggebod på 15m2.

                            En sak jag funderar på - ju mer jag isolerar. Hur blir det då på sommaren när det är varmt. Kan rätt isolering också utestänga värme?

                            Kanske borde man i längden så till med två 720 liters istället, men det ställer väl också stora krav på markarbeten och grund...?

                            Kommentar

                            • nicson
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 639

                              #15
                              Klart du skall ha lite mer kar, boden håller - den skall väl inte byggas i klenvirke heller? Jag har spenderat en del uscudos på att muta in halva garaget som akvarietillhåll - det blev 14 m2 då jag slagit upp mellanvägg o isolerat om. I detta har jag just nu 1 x 1000 l och 2 x 325 l och då betraktar jag det som halvfullt. Jag har också 2 x 200 l tunnor för att temperera vatten då jag endast har tillgång till kallvatten. Betongplattan blir snorkall om jag inte kör värmefläkt halva dygnet och då ligger strömmen nära 8 ampere, så där har jag min begränsning idag med 10A-säkring. På sikt har jag tänkt sätta värmepump i garaget o då rackarns blir det kar från tak till golv!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...