Hur håller man ett malawi kar fräscht?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    Användare
    • mars 2010
    • 70

    Hur håller man ett malawi kar fräscht?

    Kort bakgrund..frugan börjar tröttna på att ha det igenvuxna channakaret som finkar på boplanet Hon insisterar på att ha ett "vackert" kar med färgglada fiskar, tror hon sett för många salta men det blir för dyrt så då tror jag ett Malawi hade funkat super.

    Jag tänker mig vit fin sand typ blästersand, lite skiffer som grottor och vita kalkstenar. Någon enstaka växt som kanske en Vallisneria baktill. Cleant och propert med klickar av Golden och någon skarpt blå eller röd art.

    Karet är ett 222L med limmad bakgrund som filterfack på en 6-8L. I hörnet en resun 1100l/h och ovanpå sitter 2*30W aquarelle.

    Så till den egentliga frågeställningen! Kortfattat har jag aldrig tidigare kört utan MASSOR, av växter. Det har givetvis sina nackdelar med meck för att få dom att trivas osv, men framförallt fördelar i form av biologisk filtrering. Det håller alger på ett minimum och ett kar i god balans blir nästan underhållsfritt. Mer fisk ger bara mer mumma till växter och goda bakterier.

    Ett kar med relativt hög belastning i form av Malawi och obefintligt med växter, hur fasiken slipper man alginvasioner? Och hur håller man hyfsat rent på botten med inget som bryter ner avfall?
    540, 222, 54, 54
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Tror inte det går att hålla algerna borta i Malawi- o Tanganyika. Därför kör jag SA i vardagsrummet. Vitt är enl min erfarenhet det som alger syns bäst på. Rött istället?

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Inga problem alls. Ett ganska tunt lager korallkross (inte ciklidgrus/kalciumkarbonat) + så mycket filtermatta du får plats med bakom bakgrunden + lagom matning + ancistrus som tar hand om överblivna matrester i kombination med vattenbyten kommer att hålla ditt kar i perfekt skick utan alger. Tofsalger kan du få ändå, men allt annat bör sköta sig självt.
      Tony Englund

      Kommentar

      • danne0301
        Användare
        • mars 2010
        • 70

        #4
        Korallkross säger du? Är det hög kalkhalt eller? Har hört att kalk i karet är bra på många sätt..
        Var får man tag på det?
        540, 222, 54, 54

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Det är väldigt hög kalkhalt på korallkross. Av någon anledning får du aldrig den gröna algmattan på korallkross som du får på kalciumkarbonat/ciklidgrus om vattenvärdena är riktigt trevliga för algerna Jag har under min 2-åriga akvariedvala haft igång ett 800-literskar med ca 40 malawiciklider i helt ypperligt skick. Jag har matat någon gång i veckan, och bytt/fyllt på vatten ungefär en gång i månaden. Burken har alltid vart superclean och fiskarna har mått bra, men det är väl inte att rekommendera om man vill ha lekar/yngel.
          Tony Englund

          Kommentar

          • palleh
            Användare
            • december 2006
            • 704

            #6
            Håller med om det du säger. Ljus sand-vit. Sen kan du köra gro-lux lysrör som framhäver det röda som ett powerglo som framhäver det blåa. En färgexplosion=)
            http://picasaweb.google.com/palleph

            Nya bilder laddas upp hela tiden


            Mvh Patrik

            Kampfisk!

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              I mitt 450L Malawi i vardagsrummet kör jag med vit slimline-bakgrund, vita hålstenar och vit korallsand (inte för finkornig) + har fyllt på med grov vit korallsand i de hörnen sanden tenderar att försvinna efter ett tag pga den kraftiga vattencirkulationen.

              Jag har kraftig filtrering med filterhöra (förfilter och patron) + en extra powerhead med patron + ett internt Green Killing Machine UV-filter som bl.a. håller vattnet kristallklart + aquarelle ljusrör som ljuser upp ordentligt och får fram alla färgerna. ...och självklart har jag ett gäng Ancistrus.

              Jag rengör det lilla förfiltret till UV-filtret varje vecka, och de andra ca var 6 månad. Byter ca 150 liter i veckan och har i 0,3dl havsalt och 0,3dl bikarbonat pr 100L bytt vatten.

              Förutom de obligatoriska brunalgerna 1-2 månader efter uppstarten (januari 2009) så har det varit totalt fritt från alger förutom några få små gröna prickar som jag bort från framrutan max varannan månad.

              Klicka på fotona nedan för större versioner:
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • danne0301
                Användare
                • mars 2010
                • 70

                #8
                Ser ju klockrent ut som jag/hon skulle vilja ha det..det låter lovande tack ska ni ha!

                UV hade jag faktiskt ingen tanke på..har aldrig brytt mig om att läsa på om hur och varför, ska nog ta och göra det
                540, 222, 54, 54

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av danne0301
                  /../ UV hade jag faktiskt ingen tanke på..har aldrig brytt mig om att läsa på om hur och varför, ska nog ta och göra det
                  Jag kör endast med innerfilter och de allra flesta UV-C filter kräver tyvärr att man har ett ytterfilter då de inte är dränkbara. Kör AA Green Killing Machine UV-C 24W i mitt 450L och grabbens 240L + ett 9W i 112L yngelburken i hallen.


                  Har bl.a skapat en tråd här frågat en hel del ang andras UV-C erfarenheter, men de flesta verkar inte se fördelarna med dom. Själv så ser jag endast fördelar då UV-C dödar flytalger (och algsporer!), bakterier, parasiter mm, samtidigt som jag inte hittat några negativa effekter.

                  För ca 2 veckor sedan så la lampan av i filtret i mitt 450L så jag började leta ersättningslampor... men hittade istället ett annat intressant 55W dränkbart filter (utan pump & förfilter) som jag beställt nu:
                  Aquael UV-C


                  Resultatet av att köra utan UV-C i mitt 450L i 2 veckor är:
                  - Brunare vatten, vilket man ser extra gott när man tittar in genom kortsidorna.
                  - Fiskarna har börjat klia sig lite mot gruset igen, ett vanligt malawi-beteende som försvann när jag installerade UV-C filtret för ca 11 månader sedan.

                  Vanliga UV-C Filter:http://www.akvariewiki.se/index.php/UVC-filter

                  Fotona nedan:
                  1. 112L yngelakvariet i hallen (med röd slimline)
                  2. Grabbens 240L fullproppad med en miljon snäckor i olika storlekar.
                  3. Grabbens 240L efter inplantering av växter (vattnet grumligt efter vattenbyte & Happy-Life)

                  Glömde skriva ovan att jag också kör med Happy-Life vid vattenbyterna. Har fått veta att man inte ska köra med det när man har UV-C, men jag gör det endå!! (...då ingen har förklarat varför så ser jag endast att UV-C kan döda några av filterbakterierna jag tillsätter, dock fastnar nog en del i filtren endå + jag får de andra positiva effekterna.)
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • danne0301
                    Användare
                    • mars 2010
                    • 70

                    #10
                    Var hos handlaren idag och han bryr sig vanligtvis inte om UV då det inte är så efterfrågat och lite överkurs. MEN han hade ett innefilter på 500l/h med en UV LED, "nästan lika effektivt som ett stort och absolut gott nog till de flesta normala sötkar" - hans ord ungefär.
                    Nu slog guldfisksminnet till och jag kommer inte ens ihåg vad det var för fabrikat....
                    Rent spontant känns det skräp med LED men vad säger expertisen? 350kr så det var ju riktigt bra pris tycker jag.
                    540, 222, 54, 54

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Var hos handlaren idag och han bryr sig vanligtvis inte om UV då det inte är så efterfrågat och lite överkurs. MEN han hade ett innefilter på 500l/h med en UV LED, "nästan lika effektivt som ett stort och absolut gott nog till de flesta normala sötkar" - hans ord ungefär.
                      Nu slog guldfisksminnet till och jag kommer inte ens ihåg vad det var för fabrikat....
                      Rent spontant känns det skräp med LED men vad säger expertisen? 350kr så det var ju riktigt bra pris tycker jag.
                      Jag har hört av en person som jag litar på att LED inte funkar (men han är saltvattensakvarist så det kan kanske betyda "inte funkar bra nog"). Om man egentligen inte behöver UV (som du) så är det kanske möjligt att det förbättrar vattnet tillräckligt åt hållet Björn beskriver.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Paradoxus
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 9

                        #12
                        AquaEls "UV" LED innerfilter ger jag inte mycket för. Alldeles för hög cirkulation på för lite effekt för att det ska göra nån skillnad alls. Tyvärr så är nog dom lite dyrare och krånligare versionerna bättre på alla sätt.
                        Hoppas du hittar nåt annat.

                        Kommentar

                        • Museo12
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 153

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bjorn
                          Jag kör endast med innerfilter och de allra flesta UV-C filter kräver tyvärr att man har ett ytterfilter då de inte är dränkbara. Kör AA Green Killing Machine UV-C 24W i mitt 450L och grabbens 240L + ett 9W i 112L yngelburken i hallen.


                          Har bl.a skapat en tråd här frågat en hel del ang andras UV-C erfarenheter, men de flesta verkar inte se fördelarna med dom. Själv så ser jag endast fördelar då UV-C dödar flytalger (och algsporer!), bakterier, parasiter mm, samtidigt som jag inte hittat några negativa effekter.

                          För ca 2 veckor sedan så la lampan av i filtret i mitt 450L så jag började leta ersättningslampor... men hittade istället ett annat intressant 55W dränkbart filter (utan pump & förfilter) som jag beställt nu:
                          Aquael UV-C


                          Resultatet av att köra utan UV-C i mitt 450L i 2 veckor är:
                          - Brunare vatten, vilket man ser extra gott när man tittar in genom kortsidorna.
                          - Fiskarna har börjat klia sig lite mot gruset igen, ett vanligt malawi-beteende som försvann när jag installerade UV-C filtret för ca 11 månader sedan.

                          Vanliga UV-C Filter:http://www.akvariewiki.se/index.php/UVC-filter



                          Glömde skriva ovan att jag också kör med Happy-Life vid vattenbyterna. Har fått veta att man inte ska köra med det när man har UV-C, men jag gör det endå!! (...då ingen har förklarat varför så ser jag endast att UV-C kan döda några av filterbakterierna jag tillsätter, dock fastnar nog en del i filtren endå + jag får de andra positiva effekterna.)
                          Hur funkar Aquaels UV-C? Kopplar du det med slang till filterkammaren eller cirkulationspump?

                          Kommentar

                          • danne0301
                            Användare
                            • mars 2010
                            • 70

                            #14
                            55W och 10.000l/h herregud det räcker väl till 10 kubik...
                            Annars ser de intressanta ut.
                            540, 222, 54, 54

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              har 2 uvc av deltec (24w nånting) å ser bara fördelar som klart vatten, byebye till infusorier mm och det ena har gått tilltanganyika iflera år det andra i ett ganska nytt saltvattensakvarium
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...