Dags att packa för västafrika..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    Dags att packa för västafrika..

    Då håller jag på att packa för en resa till Gabon med bla Anton Lamboj och duktiga Mikael Håkansson från Imazo. Vi ska jaga små avloppsgråa fiskar runt Makokou, Ndjole och Lambarene. Främst är planen enligt Anton att vi ska hitta Parananochromis brevirostris, P longirostris, P ornatus, Sarotherodon mvogoi, Chromidotilapia melaniae mm. Själv hoppas jag givetvis på så mycket Ctenopoma och Microctenopoma som möjligt.

    På hemväg stannar Micke och jag några dagar i och runt Addis Abeba i Etiopien. Någon var sugen på en sväng till Nilen ;-)
    www.akvarielagret.se/akvarieboken
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det låter som en toppenresa, Gabon verkar spännande. Ha en bra resa!
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Kan bara hålla med. Ha det så trevligt och hälsa Anton.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Glöm inte kameran och anteckningsblock. Du är härmed inbjuden till att hålla föredrag om denna intressanta resa hos oss i Linköping!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #5
          Låter ju som en kanonresa, åhh vad avundsjuk man blir...! Håller med Wilhelm glöm inte kamera och notebook, får jättegärna komma å hålla föredrag om denna resa hos oss (Göteborgs Ciklidgrupp) oxå!
          Ha en trevlig resa.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Akta dig för bilhartsia och annat man kan få i de vattnen
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • gryni
              Användare
              • februari 2004
              • 63

              #7
              Låter som en skoj och intressant resa. Kom själv hem från en månads resa i Kamerun (grannland med Gabon) och där var det både en fantastisk natur och trevliga människor.
              Flög också via Addis Abbeba och kan rekommendera, att om ni har några dagar där, ett besök på Naturhistoriska museumet där "Lucy" ligger och ta en vända till marknaden där de gör de mest fantastiska prylar av metallskräp ifrån Europa. Själv köpte jag en sil gjord av en gammal oilvoljeburk t.ex.
              Trevlig resa!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Gabbi
                Då håller jag på att packa för en resa till Gabon med bla Anton Lamboj och duktiga Mikael Håkansson från Imazo. Vi ska jaga små avloppsgråa fiskar runt Makokou, Ndjole och Lambarene. Främst är planen enligt Anton att vi ska hitta Parananochromis brevirostris, P longirostris, P ornatus, Sarotherodon mvogoi, Chromidotilapia melaniae mm. Själv hoppas jag givetvis på så mycket Ctenopoma och Microctenopoma som möjligt.

                På hemväg stannar Micke och jag några dagar i och runt Addis Abeba i Etiopien. Någon var sugen på en sväng till Nilen ;-)
                När åker ni?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #9
                  Tionde februari.
                  Robin kommer finnas hemma och svara på ev. frågor och bokningar till ciklidstämman.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ja nu när man läst den intressanta artikeln om denna resa i CB så undrar jag
                    kommer några av de fiskar som fångades att dyka upp här i Sverige för försäljning ?. Och såg ni några Hemichromis spec Gabon ?

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #11
                      Nej. Varken Micke eller jag tog med några fiskar till Sverige, så just de individerna kan du inte få tag på. Samma arter kan jag i vissa fall ordna. Hemichromis hittade vi inte jättemycket vad jag minns.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Artikeln var suverän, som vanligt!! Ett äkta äventyr, med bil i diket och allt... fast just sådant läser jag nog hellre om än deltar i. Resten är jag lite avis på. Fast bara lite. *s*
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Jan Sørensen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 114

                          #13
                          Min hoved interesse er Cichliderne fra Vestafrika, så Anton Lambojs artikler i Ciklid bladet, og hans bog The Cichlid fishes of Western Afrika er meget intresante.

                          I 2003 havde nogle bekendte til en af mine akvarievenner været en tur i Gabon, og han havde nogle nogle unger af vildtfangne Hemichromis med til mig på en udstilling.

                          Pascal Sewar havde fanget arten i en skovbæk, men vidste ikke hvilken Hemichromis der var tale om. (jeg har nogle data omkring fangsted, men skal lige finde dem frem).

                          For nemheds skyld kaldte jeg den Hemichromis spec. Gabon indtil jeg havde fundet ud af hvilken Hemichromis det var.

                          I linket her har jeg skrevet en artikel om den:
                          Med venlig hilsen.
                          Jan Sørensen
                          www.vestafrika.dk
                          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...