Behöver hjälp med Åsikter, synpunkter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr-Brown
    Användare
    • januari 2011
    • 38

    Behöver hjälp med Åsikter, synpunkter

    Hejsan allesammans.
    Är ny medlem här på sidan och skulle behöva hjälp med en massa saker.
    Först och främst dessa:
    Jag och min sambo har funderat på att införskaffa oss påfågelciklider.
    Vi blev dö kära i två stycken albinos som vi såg idag i en djuraffär.

    Behöver hjälp med följande:
    Jag har ett akvarium som har följande mått: 160x50x50 - Är detta för litet?

    Behöver pump/ytterfilter som är någorlunda billig men som ändå driver runt karet. Något förslag på ytterfilter som är bra i en någorlunda prisklass?

    Har hittat sand på biltema, är den bra att använda i akvarium?

    Vilka fiskar kan man ha tillsammans med påfågelciklider.

    Utöver karet jag har så kommer jag innan årets slut skaffa mig ett nytt akvarium på 720 liter+.

    Ska jag vänta med fiskarna tills dess och köra på något annat så länge?


    Jag är i stort behov av hjälp så alla svar jag kan få vore toppen.
    Då jag är en "nybörjare" med fiskar så frågar jag er som kan betydligt mer än vad jag kan.

    Länkar till sidor där jag kan köpa saker vore kanon eller om någon som läser detta har något att sälja vore toppen.

    Iallafall, tacksam för alla svar jag kan få.

    /BB-Brown
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit! Fråga på du bara så ska vi försöka hjälpa dig. Nya projekt är alltid kul att följa särsklit om du fotar och lägger upp bilder allt eftersom, bara ett tips

    Ett par påfåglar ska i min mening gå utmärkt i ett 400 liters akvarium som ni har. Möjligen kan ni har ett par tuffa centralamerikaner till dessa, inte de allra tuffaste. Exempelvis borde salvini, jack dempsey. Eller möjligen guldsöm från sydamerika fungera. Läs i artregistret här så kan du få en del inspiration eller läs i trådarna. påfågöar är rätt tuffa och passar i allmänhet bäst med centralamerikaner men det finns en del sydamerikanska ciklider som går bra att ha tillsammans. Tänk på att påfåglar är rätt glupska så mindre fiskar (även rätt stora) slukas snabbt.

    Vad gäller pump så är det lämpligt att ha en som pumpar runt minst 3gånger akvarievolymen i timmen. I erat fall 1200 liter i timmen. Jag själv brukar lägga mig på 4-5 gånger volymen. Det brukar dyka upp en hel del på blocket annars finns det bra grejor både på onlinebutiker eller din lokala akvariebutik.

    Biltemas sand ska gå bra, dock har biltema själv påpekat att det inte är för akvariebruk på senare tid. Jag har själv inte sett det men "hört" på något forum. Däremot har Jula blästersand som är filtrerad och tvättad med kornstorlek på 0,2-0,8 tror jag och i och med att den inte har alltför små korn så "dammar" den inte alls och håller sig på botten. Lite dimma brukar det vara någon vecka efter vattenfyllnad, men det försvinner med vattenbyten osv.

    Med ett 720+ akvarium så kommer påfåglarna trivas än bättre då de växer på sig och du kan nog ha 3 par större ciklider i ett det akvariet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Cronan
      Användare
      • juli 2008
      • 907

      #3
      Bara en sak att tillägga se till att skaffa så stort filter som möjligt. Finns nog ingen fisk som grisar ner så mycket som Oscarciklider när dom äter. Och mängden mat dom käkar är inte att leka med. Ang tuffheten på Oscarciklider tycker jag den är väldigt variabel finns vissa individer som är tuffa men tycker dom flesta är ganksa snälla. Dock har dom alla en sak gemensamt dom äter allt så att stoppa i småfisk är inte lönt. Angående att stoppa ner CA-ciklider så var försiktig med vad du stoppar ner dom flesta CA-ciklider är väldigt tuffa och ger sig på fiskar som är betydligt större än sig själva. Och kan nog trycka ner Oscarcikliderna rejält. Detta är min erfarenhet av Oscarciklider och CA-ciklider. Storleken på akvariumen passar utmärkt till att börja med och i ett 720l kommer Oscar passa perfekt.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har själv inte haft oscar och är lite osäker på vilket sällskap som fungerar. Cronan, har du förslag på partners. Vad tror du om de jag nämner?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Tony Tiger
          Användare
          • december 2009
          • 182

          #5
          Köp ett fluval fx-5 filter, blåser på riktigt bra och går att hitta nytt för ca:2000:-
          Värt varenda krona!!
          1000l CA..... i trappen!!!

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #6
            Hantelciklider eller Chokladciklider bör gå utmärkt (sydamerikanare).
            Parachromis loisellei,Jack Dempsey,eldbuk mm bör gå bra av centralamerikanarna..
            Finns en hel del att välja på...

            Kommentar

            • Cronan
              Användare
              • juli 2008
              • 907

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Jag har själv inte haft oscar och är lite osäker på vilket sällskap som fungerar. Cronan, har du förslag på partners. Vad tror du om de jag nämner?
              Tror att dom skulle kunna funka bra. Ända att tänka på är att inte köpa ett guldsömspar som är större än Oscarcikliden. Hade själv ett guldsömspar och dom blev galna när dom fick yngel men enligt mig är guldsömsciklider en av de vackraste ciklider som finns. Mina förslag hade nog varit guldsöm och en av de större tuffare jordätarna (som kan städa i akvariumet). Tror denna blandning skulle kunna funka fint i ett 720l kar även när dom är fullvuxna. Dessutom blir det ett rent SA-kar (vet att jag är nörd men jag klarar inte av att blanda olika biotoper).

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Cronan
                Tror att dom skulle kunna funka bra. Ända att tänka på är att inte köpa ett guldsömspar som är större än Oscarcikliden. Hade själv ett guldsömspar och dom blev galna när dom fick yngel men enligt mig är guldsömsciklider en av de vackraste ciklider som finns. Mina förslag hade nog varit guldsöm och en av de större tuffare jordätarna (som kan städa i akvariumet). Tror denna blandning skulle kunna funka fint i ett 720l kar även när dom är fullvuxna. Dessutom blir det ett rent SA-kar (vet att jag är nörd men jag klarar inte av att blanda olika biotoper).
                Håller med, nån av Brasiliensis varianterna kanske!?
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Dr-Brown
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 38

                  #9
                  Tack för alla svar!!! Men tänkte, finns det någon butik i Sthlms området som säljer dessa ytterfilter eller vilka länkar ska man gå in på?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    De finns på många affärer. Akvarielagret; bromma zoo tror jag; arninge zoo har tror jag. Annars finns de på nätbutiker. du kan ju kolla på länkarna på denna sida. ett tips kan ju vara att skaffa medlemskap i NCS som ger dig 10% rabatt, dvs ~200-300 spänn och det täcker stor del av medlemskapet, då får du dessutom ciklidbladet med mycket spännande läsning.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Cronan
                      Användare
                      • juli 2008
                      • 907

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dr-Brown
                      Tack för alla svar!!! Men tänkte, finns det någon butik i Sthlms området som säljer dessa ytterfilter eller vilka länkar ska man gå in på?
                      Går att komma undan med mindre pengar genom att andvända blåfiltermatta och powerheads kör själv detta i alla mina kar. Plus med denna metod är stor filter volym, man håller allt vatten inne i karet och att det är billigare än ett dyrt ytterfilter. Minus är att man tar upp plats inne i karet och att när man ska städa filtert blir det oftas lite mer jobb. Men har haft några av mina filter igång i över två år och har aldrig städat dom och alla mina kar har bra vattenvärden.

                      Kommentar

                      • luppe
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 154

                        #12
                        Påfågelciklider är bland de härligaste fiskar man kan ha. Har haft ett flertal, har nu ett par på ca 25 cm. Lugna harmoniska. Observerar dej när du kommer in i rummet. De äter allt...inte pjoskiga. Ibland smäller det till ordentligt i burken..då kan dom kivas lite. Man kan tror att det är krokodiler ibland. Har inge täckglas och då stänker det ut på golvet :-) Oscar, min erfarenhet är mycket snälla mot andra fiskar för sin storlek, inte för små som dom ser som mat. Har haft dem, tidigare med fiskar som är 1/3 del av deras storlek. Man kan ha ytter eller innerfilter. Själv har jag kört med Fluval FX5, har en över om intresse finns, gillar bättre innerfilter och gör rent oftare. Powerhead är mycket prisvärda och ger bra effekt.
                        Lycka till
                        Mvh/Bosse

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #13
                          Kan bara instämma - påfåglar är väldigt kul att ha. Riktiga personligheter. Tacksamma att ha på alla sätt. Ett rejält filter är ett måste.
                          Men det finns olika uppfattningar om dem på forumet. Och det beror väl lite på vad man vill ha ut av det hela.
                          De är inget svåra att ha i alla fall.
                          Jag har 2 fullvuxna och 4 mindre tillsammans med 12 silverdollartetror och 2 malar i ett 900 liters kar.
                          //Kaj

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dr-Brown
                            Hejsan allesammans.

                            Länkar till sidor där jag kan köpa saker vore kanon eller om någon som läser detta har något att sälja vore toppen.

                            Iallafall, tacksam för alla svar jag kan få.

                            /BB-Brown
                            Här har du ett gäng affärer som ger rabatt om du är medlem hos NCS

                            Senast redigerad av tege; 28 januari 2011, 08:32.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              #15
                              Det går naturligtvis att blanda, men speciellt påfåglar som är både veka och tuffa samtidigt brukar gå bättre att ha för sig själva. Speciellt om dom leker blir 400 liter plötsligt väldigt litet. Ett lekreviir bör väl vara några kvadratmeter, så det blir svårt för alla utom lekparet att få plats. Visst kan man flytta de som blir över om det skulle bli lek, men så stora fiskar bör man inte flytta i onödan. Dom får lätt sår vid infångandet som kan bli infekterade.

                              Jag rekommenderar ett eget artakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...