Hjälp med äggstinn hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Hjälp med äggstinn hona

    Hejsan, jag har ev ett begynnande problem på jäsning i min robertsoni-hona som varit romstinn nu i snart två veckor utan att hanen "lekt av henne". Börjar se att hon börjar bli lite svullen vid analöppningen och är rädd för en inflamation.

    Har inte haft problemet tidigare men har hört talas om sk. inflamation beroende på om honan inte får leka, att äggen kan skapa en inflamation och jag vill helst inte att honan ska dö eftersom det är långt till närmsta robertsoni-flicka i norrland

    Alla tips och råd tas emot tacksamt! Tömma honan? Medicinera? Erfarenheter? etc. etc. .

    Med tack på förhand
    /O
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Vet inte om det är så mycket att göra åt saken. En del honor klämmer ut sörjan som skulle blivit rom och en del konsumerar rommen i magen. Tror inte det finns några mediciner mot sådant. Hur hade du tänkt tömma henne?

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Vet inte om det är så mycket att göra åt saken. En del honor klämmer ut sörjan som skulle blivit rom och en del konsumerar rommen i magen. Tror inte det finns några mediciner mot sådant. Hur hade du tänkt tömma henne?
      Har tömt x antal öringar och tänkte att man kunde göra på samma sätt.. Ajja får se hur det går då, hoppas hon fixar det själv
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      Arbetssätt...