mikrogeophagus altispinosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    mikrogeophagus altispinosa

    någon som vill skriva nåt om mikrogeophagus altispinosa? jag har precis köpt åtta på knappa 4 cm. de går nu i ett 350 kar tillsammans med några corys, två grenmalar två ancistrus och 30 vinkeltetror. jag tänke försöka mig på två par alternativt ett par och ett par av en annan liten fredlig ciklid, i så fall tips?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Väldigt fredliga och vackra. De fungerar med vilka andra snälla ciklider som helst såsom nyckelhål, guianacara, laetacara, Biotodoma, Dicrossus, Scalare, discus

    Du skulle kunna ha 2-3 par apistogrammas.

    Jag har bolivianer med guianacara Geayi samt nyckelhål.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      tack dre!!

      guianacara geayi låter onekligen spännande! är de svåra att hitta i affärerna? nyckelhål, kanske det? hur känsliga är dessa två?

      ska jag då se till att få köpt några små av dessa arter för att ge de likvärdiga förutsättningar att hitta sin plats i karet? jag tänker mig lika stora fiskar av ovan nämnda arter eller till och med mindre än mikrogeossarna. alternativt kanske låta mikrogeossarna växa till sig lite för att sedan skaffa mindre fiskar av ovan nämnda. eller kan det finnas ett annat tänk som är bättre?
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har haft en massa Guianacara till salu, men nu finns de på akvarielagret bland annat. Vet ej hur det ser ut i göteborgsområdet. Nyckelhål är inte särskilt känsliga. Men alla trivs de bästa med veckovisa vattenbyten osv.

        Jag skulle tippa på att i ett 350 liters kar så finns gott om utrymme och det är inte så noga hur du introducerar dem. Alla dessa är fredliga särskilt mot andra arter.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • chippog
          Användare
          • augusti 2008
          • 251

          #5
          tack igen!

          det finns ett litet problem med vattenbyte. jag klarar inte av varje vecka, det är bara att akceptera. jag har dock hållit varannan vecka rätt så bra och kör med 80 till 100 liters byte då. jo, oftare och lite mindre hade nog varit lite bättre?

          därför vill jag vara lite mera sparsam med antal fiskar för att inte pressa vattenkvalitén för mycket. målet är att ha två lekpar mikrogeossar alternativ ett lekpar mikrogeossar och ett av en annan art (guianacara?) samt ovan nämnda besättning med några olika malar och en tetraart. å så vore det fint med lite yngel ibland för att ha nåt spännade att få uppleva. that's it. det kanske redan är för mycket begärt? ha d fint! c
          en kan bli beroende av att sitta framför karet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det bör fungera utmärkt. Det blir nog ett riktigt trevligt kar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • augusti 2008
              • 251

              #7
              tack för alla dina inlägg! som vanligt är det kul, trevligt och positivt för mig att hitta några rader från dig under mina frågor! ha det fint! blir det nåt, ska jag fota och ställa in här. c
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Kul att det uppskattas. Jag gillar själv dessa fiskar och ska skaffa 3 ytterligare under veckan. Även jag ska fota lite. Jag hade 2 förut men en dog pga camallus mask som jag upptäckte för sent. Man ser det genom att små röda spröt sticker ut ur analen.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • chippog
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 251

                  #9
                  det uppskattas verkligen! och tack för tipset! jag hoppas att jag slipper rött spröt och därmed slipper fråga vad du kunde ha gjort för att rädda firren. jag har suttit ikväll och kollat hur de tar upp mat och hur de har börjat med första revirgnabb fast de är så små än, mycket kul å se!
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Min ensamme hanne har nu fått denna sjukdom. Jag har igår medicinerat så jag hoppas han och de andra frisknar till. Främst noterade jag det på att ingen har lekt på 3 veckor...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • chippog
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 251

                      #11
                      växa gör de långsamt men aktiva är de hela tiden! en av de, är jag övertygad om, är en hanne, för att den har lite längre stjärtfena än de andra. ryggfenans andra stråle kan inte jag se någon skillnad. vad de blir bleka, när det är vattenbyte. imon blir det färg igen!
                      en kan bli beroende av att sitta framför karet

                      Kommentar

                      • chippog
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 251

                        #12
                        förresten dre, när tror du de kan tänkas börja leka? fem cm?
                        en kan bli beroende av att sitta framför karet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Det vet jag faktiskt inte, jag har som sagt endast en nu och han har varit ensam rätt länge. De han aldrig leka innan de andra blev så pass sjuka att de inte klarade sig.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • chippog
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 251

                            #14
                            på nån amerikansk sida läste jag 1,5 tum (inch) vilket skulle vara knappt fyra cm. låter tidigt och skulle i så fall vara nu för mina fiskar.
                            en kan bli beroende av att sitta framför karet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Jag köpte igår 3st bolivianer till och de är väl 3cm TL, medan den gamle är 7cm TL. Återkommer om/när jag får lek.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...