Stressad munruvare, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cymbalaria
    Användare
    • januari 2011
    • 10

    Stressad munruvare, hjälp!

    Jag börjar med att berätta att jag är ny här men att jag varit här och läst en del utan att vara inloggad. Nu har jag fått tummen ur eftersom jag behöver råd... och jag kan inte hitta något om det här på forumet, eller också kan det hända att jag ser dåligt :-)
    Jag har en

    Stressad liten egyptisk munruvare, hjälp!

    Hon gick tidigare i en burk tillsammans med sin make (Pseudocrenilabrus multicolor*) och några andra. Frid och fröjd och inte helt förvånande började hon plötsligt likna Peter Harryson och fick därför flytta till en egen liten burk, särskilt som hanen var rätt 'på' henne och hon började gömma sig en del. Flytten gick efter ungefär en vecka sedan jag först noterade hakan. Pga platsbrist är nya burken inte så stor, 35x35x35, så ca 40 liter mao. Till den fick hon med sig några hålstenar från gamla burken, en ny liten pump sattes i och efter någon dag fick hon även en rot med kolplanta på. Botten blev också ny, från finaste sant till finaste engelsk sjösten som jag hade (1 till 3?).

    Flytten gick mycket lugnt till och jag kunde inte se att hon tappade några yngel, likaså var hakan kvar.

    Det ser ju precis urtrist ut att vara ensam fisk i en burk men hon verkade finna sig tillrätta, gjorde det jag förväntade mig, simma lite hit och dit, stod still rätt mycket, var allmänt lugn. Normalt trist ensam-morsa-som-inte-ens-äter-liv. I en vecka, kanske lite till.

    Sedan började STRESSEN!

    Efter en vecka i nya burken börjar hon plötsligt simma upp och ner längs glaset. Hon har hela tiden blivit smalare och smalare, inte så konstigt när man inte äter, men nu ser hon rätt eländig ut tycker jag.
    Hon har hela tiden blivit erbjuden mat, fast i minimala mängder - jag tycker hon borde hitta det ändå? Jag är rädd för att övermata och riskera vattenhälsan men hon har erbjudits bosmider, mysis, svarta mygg, guppypellets (!), bra flingor, samt torrfoder avsett för ciklidyngel men jag har inte sett att hon varit intresserad över huvud taget.

    Jag har förstås kollat alla värden jag kan på vattnet men hittar inget konstigt. Det enda som skiljer från burken hon gick i innan är att det nu är aningens mjukare, kanske är ph-värdet lite sänkt (kanske är det detsamma också, det är mätt på en sticka). Hon fick ju en rot efter knappt 24 timmar i nya burken, kan den ställa till det trots att det funkade bra i en vecka?

    Pumpen rör också om rätt bra i den lilla burken, även om jag gjort vad jag kan för att det ska vara mest rörelse i ytan och inte 'karusell' i resten av burken. Trots det rör det sig en del, men det finns lugnare områden också, främst bakom och runt de stenar hon fick med sig. Och det funkade ju också bra i en vecka?

    Sedan igår, ungefär två och en halv vecka från det hon fick dubbelhaka (vilket lär ska vara ordinarie tid att ha dem i munnen?), har jag kunnat se ETT frisimmande yngel. Det klart det kan gömma sig något mer, men det ser ut att bara vara ett - möjligtvis har hon något kvar i munnen (kan hon ha ägg befruktade vid olika tidpunkter i munnen? eller sparar hon på obefruktade ägg?). Jag tror jag stirrar på den där hakan tills jag ser vad som helst, men kanske är där något kvar eftersom hon fortfarande inte äter. Eller??

    För inte svälter hon sig med flit?! Anorektisk fisk? Som hetsar runt glaset för att - ja för att vadå? Jag hittar inte vad som felas henne, så snälla, hjälp mig hjälpa henne! Jag är rädd att hon ska dö av svält och utmattning :-(

    Jo, och burken står rätt lugnt till. I början täckte jag med en skiva för att hon skulle få lugn och ro men det verkar helt onödigt. Jag är ofta i närheten men hon har aldrig varit rädd av sig (inte när jag har barn hemma heller) och kommer fortfarande fram till rutan och kollar läget när jag är precis bredvid. Med den skillnaden att hon numera inte står kvar och glor tillbaka, följer inte vad jag gör, utan snart far hon efter rutorna igen. Hon är stressad vilket stressar mig, jag vill att hon ska ha det bra!!


    / den desperata novisen på p-brus






    * tror jag, det verkar vara lite förvirrat när jag söker på nätet. Mina ser i alla fall ut som den här, inga blå läppar och sånt, mest guldgula med lite silver och aningens orange.
    Senast redigerad av Cymbalaria; 22 januari 2011, 18:41.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen till ciklid!

    Har ingen erfarenhet av just den här arten, bara malawi, men att hon ska käka om hon har yngel i munnen är inte alls säkert. Vissa honor har jag sett göra det men då större honor som har lekt många gånger och har lite erfarenhet.

    Om hon har spottat och inte käkar skulle jag lagt tillbaka henne i stora burken igen. Släkt belysningen och väntat ett dygn, sen tända upp och prova att mata. När övriga fiskar äter kan det trigga honan.

    Om hon inte har spottat hade jag inte matat alls i den lilla burken. Om hon har släppt ut yngel, fast har kvar en del i munnen, kan du mata pyttelite och kolla om ynglen käkar. Artemia brukar funka.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Cymbalaria
      Användare
      • januari 2011
      • 10

      #3
      Tack, och tack för svar!

      Nja, det är ju det där med att jag är osäker på om hon har något kvar i munnen eller inte. Men jag har också funderat på att stoppa tillbaka henne och så får det gå som det går med de hon eventuellt har kvar, det viktigaste är ju att hon klarar sig.

      Släcka ner hade jag däremot aldrig tänkt på! Varför gör man så? Men om, när, jag stoppar tillbaka henne ska jag göra så!

      Artemia - okej! Ska utöka förrådet med det :-)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Släck ner innan du stoppar tillbaka henne. Blir lite lugnare i burken då och hon kan slinka undan utan att hon blir jagad av de andra fiskarna.

        Om du inte orkar kläcka artemia själv så funkar det med skalade artemiaägg som bara är att slänga i. Sen funkar det att ta bra pellets (hög protein%) och köra i pepparkvarn.

        Själv matar jag mina yngel med NLS grow.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Till skillnad från från mbuna i Malawisjön tar Pseudocrenilabrus upp ynglen igen efter att de släppts ut. Om de äter när det ruvar beror i stor utsträckning på art men det skulle inte förvåna mig om Pseudocrenilabrus hör dit, men ruvande honor frossar knappast i mat utan det är några nykläckta artemia, kanske till ynglen, det handlar om. Två och en halv vecka är ungefär första gången de släpps ut gissar jag och hon kan nog tänkas ta hand om dem en vecka till eller mer. Jag höll en hona av en annan Pseudocrenilabrus med sitt enda yngel i flera månader. Det är inte speciellt förvånande att du inte sett henne äta. 40 liter är stort för en ensam hona så jag tycker nog att det låter bäst att hon får äta upp sig först.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Lyssna på Ola, han har koll

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ett potentiellt problem du har är (att om jag förstår dig rätt) att hon är den enda honan till en enda hane. Då kommer hon inte bara råka ut för all hans uppvaktning om hon släpps tillbaka utan också allt hans territorieförsvar. Det är därför du bör göra som Erik skriver - släcka ner så att hon kan lugna ner sig och hitta gömställen.

              Har du fler hanar kommer hanen vakta mot dem och har du fler honor finns det fler att uppvakta. Hur stort är akvariet?

              Edit: Tack för berömmet Erik
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Cymbalaria
                Användare
                • januari 2011
                • 10

                #8
                Vad skönt att ni är här!

                Även om jag tycker hon är läskigt smal nu så är det som oroar mig mest är det där stressiga simmandet upp och ner längs glaset. Det kan ju hända att det är något jag bara ska acceptera men det känns inte bra. Jag har fått lära mig att stressade fiskar innebär att något är dåligt och det är den egentliga orsaken till att jag felsöker, det vore nästan (nästan!) skönt att få ett galet resultat på vattenvärde bara för att ha något att åtgärda och säga 'ahaa, nu blir det nog bra!'... :-o

                Hade hon 'bara' varit smal men betett sig som vanligt i övrigt hade jag inte blivit orolig (inte så mycket i alla fall).
                Ändrat beteende däremot är läskigt.

                Vad hade du för Pseudocrenilabrus? Jag har fallit rätt pladask för dem. Kul att de gick ihop så länge!

                Kommentar

                • Cymbalaria
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 10

                  #9
                  @ Ola: Tycker du 40 liter är FÖR stort? Att storleken kan stressa henne? Hon hade inte fullt så mycket vatten från början, när hon var lugnare. Det har jag inte tänkt på innan!

                  I övrigt så har du förstått ett av de övriga problemen alldeles rätt! Akvariestorlek:

                  Jo, jag har bara ett par p-brus och de har gått i ett 160-liters tillsammans med elva fantomtetror och en ensam pakistanbotia, modell äldre. Inte så många fiskar, däremot så vet jag att det akvariet snart måste bytas och då får de tränga ihop sig i en 52:a tills problemet är löst, och då känns det å andra sidan som det kommer bli riktigt trångt istället.

                  Jag har även ett 360liters där det egentligen finns plats över (men inte för botian, han har redan bott där!). Vattnet är något mjukare osv och jag har inte tagit reda på hur det funkar med cikliderna som redan är där - ett par av Laetacara Dorsigera.
                  (I övrigt siamensis, rödmunnar och kardinaltetror samt mycket växter - och olika snäckor.)

                  Hade du någon idé om omfördelning mellan burkarna? Att 40liter är rätt stort för bara henne, så är det ju, och planen från allra första början var att hon skulle få gå kvar och äta upp sig och ha 'semester' från hanen, men om ensamheten gör att hon inte äter... men det tror inte du? Viktigast för mig är ju att hon lever och mår bra (även om jag är angelägen om yngel också, haha) och teoretiskt sett kanske hon även skulle ha semester i 360:an (förutsatt att det passar alla) där hon skulle vara ensam i sin sort men ha gott om ätande sällskap. Men nu gjorde jag en egen mix av ditt och Eriks svar.

                  Det här var nog väldigt mycket mer info än du frågade om men nu vet du å andra sidan allt

                  - - - -

                  Och tillbaka till maten ändå: att p-brusen tar upp ynglen igen visste jag - men borde hon inte visa om så bara aaningens intresse för mat då, om hon ändå tar i och ur ynglena? Tycker jag... *önsketänkande*
                  Att jag ändå är osäker på om hon har något där inne eller inte, ens ibland alltså, är att jag försökt titta så mycket att jag nu varken vet in eller ut. Jag fortsätter prova så får jag se. Utan dubbelhaka tycker jag hon borde äta, med haka har hon all min förståelse.

                  (För det är inte så att de kan ha yngel befruktade vid olika tillfällen i munnen och därför tycker vissa är för små, för att slussa in och ut, men det har jag aldrig hört om?)

                  Men den där stressen, oavsett yngel i munnen eller inte, kanske också gör att hon inte äter. Jag är alltså tillbaka vid stressen igen. Hmmm.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Nej det är inte för stort men testa att täcka för sidorna. Rejält med växter särskilt javamossa är bra. Orsaken till att hon simmar så mycket är troligen för att hon släppt ut ynget och därför inte ligger och trycker längre. Kan du köpa levande foder så testa med det. Frusna röda mygglarver är helt oemotståndliga men kraftigt allergiframkallande för människor så ta inte i dem.

                    Du får försöka att göra en bedömning själv hur illa det är. Är hon tokstressad är det förstås bäst att släppa tillbaka henne till det stora akvariet, men det bästa är om hon har full mage i någon vecka när det sker.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 22 januari 2011, 11:00.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Cymbalaria
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 10

                      #11
                      Hej igen

                      Då ska jag försöka ta det lite lugnare själv - jag kanske är den som är mest stressad
                      Det ÄR dessutom något lugnare i burken idag, och jag ser henne trixa lite med ynglet då och då, mellan glasjagandet. Så jag härdar ut och ser var det barkar; blir det sämre får hon flytta tillbaka, i mörkret.

                      Jag återkommer nog med en rapport om hur det går...

                      Tack!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cymbalaria
                        Hej igen

                        Då ska jag försöka ta det lite lugnare själv - jag kanske är den som är mest stressad
                        Det ÄR dessutom något lugnare i burken idag, och jag ser henne trixa lite med ynglet då och då, mellan glasjagandet. Så jag härdar ut och ser var det barkar; blir det sämre får hon flytta tillbaka, i mörkret.

                        Jag återkommer nog med en rapport om hur det går...

                        Tack!
                        Et tips år som sagt att täcka rutan som hon "jagar" vid (tejpa dit tidningspapper eller vad som helst). Hon försöker helt enkelt simma genom rutan.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Cymbalaria
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 10

                          #13
                          Är det det hon gör?! Men... varför ...? undrar jag och önskar fiskar kunde prata

                          Hon jagar vid alla rutorna! Två och en halv sida är täckta redan från början där det står i ett hörn med ett skåp som går ut över tredje sidan. När jag förut täckte de sista 1,5 sidorna blev det ingen skillnad (okej, jag hade en liiten springa jag kunde kika in igenom), jag har iofs inte gjort om det på ett par dagar men jag gjorde det då när hon började 'hålla på'. Jag får prova det igen!
                          Det är nog en risk att jag duttar för mycket, däremot (en dag si, två dagar så, etc). Testar och testar och hinner egentligen inte se resultatet av det jag provar. Hm.

                          Även om belysningen i hennes burk är dålig är det ännu mörkare runt omkring, utom ibland när jag tänder upp. När burken varit utan täckning kommer hon fram och studerar vad som händer utanför - förut till 95% av tiden jag grejade, nu gör hon avbrott från stressen, tittar till och fortsätter sedan simma igen (jag skulle sätta 15% av tiden på det, om det går att förstå hur jag menar). Hon känns inte rädd tycker jag, eftersom hon är nyfiken och kommer fram? Jag, som förmänskligar henne, tycker mer det känns som 'äntligen händer det något'. Förmodligen är jag helt fel ute, hahaha!

                          Jag provade faktiskt att sänka vattennivån en liten bit, efter den idé som jag fick av det du skrev igår (även om jag tolkade dig fel). Om det är för sänkningen eller om det är något annat går ju inte att veta, men hon har minskat på stressandet ytterligare lite till sedan i morse i alla fall, så nu simmar hon och tar det lugnt då och då - och det är jätteskönt. För mig!

                          Jo, och så har jag nu skådat två yngel
                          (Ibland tycker jag om att ha fel :-)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...