Project: 280 liters kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Project: 280 liters kub

    Inser att det inte finns ett forum för projekt, varför? Det är kul att föklja andras projekt och blogga om egna.

    Köpte en kub på 280 liter med 72x60cm bottenyta och hemmagjord bakgrund.

    Nu blev grabben eld och lågor och vill ha denna till sig själv. Jag som hade tänkt ha den till yngelkar. hmm hur gör jag nu (måste försöka behålla ett 112 liters utan att frugan hoppar alltför högt)

    Hur som haver så är han sugen på Malawi eller Tanganyika. Några tips på vad man kan ha? Han fastnade för calvus.


    Hur många är lämpligt, vilka andra firra borde kunna ingå? Han gillar ju dessutom färggranna så jag har funderat på att visa honom
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #2
    Skoj med projekt! För lite av den varan här tycker jag.

    Till calvusen i det karet skulle jag nog köra med prinsessor och någon snäckis. (är ju nästan ett måste Tanganyikakaret) både snäckisarna och prinsessorna ynglar enkelt så det blir skoj att titta på.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Hur noga är det med val av substrat i ett afrikanskt akvarium? Kan jag använda vanlig Jula sand eller bör jag ta något pH höjande. Jag landar på neutralt vatten medelhårt KH ~5 utan åtgärd.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Julasand funkar bra, höj hårdhet och ph med bikarbonat om du vill, jag har aldrig gjort det i mina malawiburkar och det verkar ju funka bra ändå.

        N. Leleupi är riktigt snygg. Har inte haft den själv men har planer på att skaffa den när jag kör igång en större burk för Tanganyika. Det som gör att jag känner mig tveksam till den är att jag har läst och hört att den är aggressiv och gärna tar kål på honor och andra hanar om man inte har en stor burk. Jag hade tänkt mig en burk på runt 200 liter och det känns tveksamt om det kommer funka.

        Snäckisar är ju roliga att kolla på och har attityd, passar bra med calvusen som är lite "tråkigare" och mest står och hänger.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jo jag läser också nu att Leleupin är för kaxig för det lilla karet. Nu låter det iofs som om han tänker om på akvariet och vill ha öronål och fengäddor istället. Vi får se var det landar. Han ska få rätt fria tyglar men utan att skapa ett ickefungerande akvarium.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...