Herrklubb!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperiorTub
    Användare
    • september 2010
    • 6

    Herrklubb!

    ..som den sofistikerade() brittisk gentlemanna typen då.

    Undrar helt enkelt om det finns något som talar emot att bara hålla hanar av olika art i ett akvarie?
    Eller iaf att inte hålla fiskar som skapar revir tillsammans?

    Vet att en del överbefolkar sina afrika kar så fiskarna inte tillåts skapa revir, skulle det funka med CA också?

    Att jag då skulle gå miste om lekbeteende förstår jag, men finns ju så sjukt många häftiga CA!
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Det finns inget som talar emot det du nämner.

    Det kan snarare vara så att det är en källa till minskning av de problem som man oftast råkar ut för när man håller CA.
    Nämligen att de leker, det är då det oftast blir kaos i akvariet.

    Ett överbefolkat kar gör också att det blir lite lugnare på slagsmålsfronten, det blir för mycket jobb att försöka hålla ett revir.

    Sen är det ju faktiskt så också att en del centralare blir faktiskt fulare när de leker.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      ...men för säkerhets skull, köp små individer och låt dem växa upp ihop. Man vet aldrig, vissa tåler helt enkelt inte varandra.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vad jag förstått så äer detta koncept väl beprövat i staterna där det är vanligt och deet finns USA forum där det diskuteras en del.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lizardking
          Användare
          • december 2007
          • 79

          #5
          Jag hade bara hannar av : C.spilurus,C.Sajica,R.Octofasciata,Salvini,Multisp inosa i ett kar med 120cm längd. En av varje, det var lite trångt och dempsey eller salvinin var inte fullvuxna men det gick utan bråk.

          Kommentar

          • SuperiorTub
            Användare
            • september 2010
            • 6

            #6
            Ok det låter ju lovande för mina eventuella planer, kommer som nämts låta dem växa upp tillsammans. Tack för input!

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #7
              Jag tycker mig se detta beteende i det vilda till exempel bland Parachromis.
              Jag har inte tillräckligt med fakta men i Amatitlan sjön så tycks ungdjur gå för sig själva. I bland med honor, men hanarna är oftast enstöringar eller går I mindre stim. Det senare är då ofta yngre individer.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              Arbetssätt...