Fler nybörjarfrågor !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maestro

    Fler nybörjarfrågor !

    Hej igen !

    Ytterligare en fråga! Vågar man bygga upp rötter och stenar mot bakrutan av akvariet eller finns de någon riska att trycket blir för stort mot bakrutan? Bör man bygga "rakt upp" utan att använda sig av den bakre glasrutan som stöd?

    Tack på förhand!

    Mvh MAttias
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Om jag skulle använda den bakre rutan som stöd för en sten/stenparti så skulle jag absolut lagt silikon emellan. Det har jag gjort i många kar.

    Rötter kan jag inte tänka mig kan vara något problem att luta mot glaset.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Den största risken med att bygga upp stenar mot bakrutan är om dessa kan ramla ner på bottenskivan och orsaka kraftiga skador. Därför kan det vara klokt att "limma" ihop stenarna. Förslagsvis kan man använda en glasskiva som bottenstöd/grund att bygga ifrån och sedan även "limma" dit ett litet ryggstöd i form av en glasbit ...
      Glaset limmas i form av ett L + stenar och lite silikon

      Lite repor på insidan av akvariet brukar inte orsaka några katastrofer, så man behöver inte oroa sig för att "skrapa" lite (invändigt) i glaset med stenar. Får man däremot repor på utsidan av akvariet så kan det vara klokt att göra ngt. åt saken.

      En plexiglasskiva under gruset är en bra försäkring om man är orolig!

      Vänliga hälsningar

      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • patrik_k
        Användare
        • april 2002
        • 125

        #4
        Hej
        Man kan köpa svart struktur(inner)bakgrund (juwel). Och limma på bakrutan. Sedan kan man stapla stenar mot den. Så gjorde jag när jag hade malawiciklider och behövde bygga upp stora stenbyggnader.

        P.K
        MVH Patrik K

        Kommentar

        Arbetssätt...