Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagberg
    Användare
    • mars 2013
    • 4

    #16
    ägg och föräldraskap

    Hej, Jag har ett par fjärilciklider som bor i ett 125L.
    Det är nu andra honan lägger ägg, på precis samma ställe som första gången. I ett hörne nära pumphuset på gruset.
    Första gången tog det ca 2dagar sen åt pappan upp alla ägg, han vaktade över dem och honan motade bort alla inkräktare och sen åt han upp dom..


    Nu för andra gången det blivit ägg så är det samma visa, men nu så är han cikliden nästan manisk över äggen och lämnar dom inte en sekund. Honan däremot verkar förska ta sig fram till äggen med hanen motar bort henne och är allmänt elak. Och nu efter 2 dygn så har han börjat äta upp äggen igen.


    Jag har även en Platy som är intresserad hela tiden, han kommer om och om igen och vill fram till äggen. Men blir bort körd av han cikliden.


    Känner ni igen er i detta beteende? Att pappan motar bort mamman? Tror ni detta kommer upphöra efter att de fått några kullar innan de vet hur de ska bete sig med sina ägg.??


    Jag är helt ny på ciklider och är mycket tacksam för svar. Om denna fråga redan finns i en tråd på forumet så kan ni väl se till att den hamnar rätt!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Sv: Fjärilsciklider

      Först och främst, grattis till lek. Kul


      Det kan nog bero på ovana eller så störs de och honan känner sig inte helt trygg i vanliga fall och flyr fältet. Det blir för mycket helt enkelt.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Molin
        Användare
        • mars 2006
        • 60

        #18
        Bidrar med 2 bilder, en på min gamla kille o en på nya !!
        Bifogade filer

        Kommentar

        Arbetssätt...