Extremt Biotop Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Venflon
    Användare
    • mars 2003
    • 9

    Extremt Biotop Akvarium

    Hej
    jag funderar på att starta upp ett ganska extremt biotopakvarium med fiskar ifrån Centralamerika. Jag har ett 540L akvarium. Problemet är att jag hittar väldigt få beskrivningar av olika fångstplatser och dess invånare samt miljö, vattenvärden osv. Målet med projektet är ha mer än bara ciklider i akvariet och att arterna lever ihop i naturen. Jag inser att det begränsar urvalet av ciklider men det är jag villig att ta. Så några förslag på hemsidor, böcker eller kanske egna erfarenheter ifrån någon fångstplats. Jag tror att det största problemet är att hitta tetror/ungfödare samt malar ifrån Centralamerika.

  • Jan T
    Användare
    • mars 2003
    • 18

    #2
    Hej!

    Jag tycker du ska ta en titt på "Centralamerikas ciklider" av Larsen&Hansen. Samt "Ciklidboken" som kommit i ny upplaga. Där finns en hel del information om de olika arternas utbredning samt vilka biotoper de föredrar.


    Lycka Till / Janne


    MVH / Janne

    Kommentar

    • Venflon
      Användare
      • mars 2003
      • 9

      #3
      Hej
      Har redan båda böckerna och även om de beskriver cikliderna som saknas tyvär de andra grupperna.

      Kommentar

      • Jan T
        Användare
        • mars 2003
        • 18

        #4
        Hej

        Kolla "Akvariets lexikon" samt "Aquarium Atlas"(finns i flera band på engelska/tyska). Samtliga skrivna av Riehl & Baensch. Vad gäller ungfödare så finns det ett flertal att välja på. Håller med dig om att det nog är värre med tetror och malar.

        Lycka till / Janne

        MVH / Janne

        Kommentar

        • Venflon
          Användare
          • mars 2003
          • 9

          #5
          Jag har lusläst Akvariets lexicon och även om jag hittar i vilka områden de lever så hittar jag väldigt få eller generella beskrivningar om vilka fiskar som lever tillsammans på samma fångstplats. Innan någon frågar så har jag även Biotopakvariet. Boken har varit min ständiga följeslagare under ca 10 år. Jag har även CentralAmerikas Ciklider samt Ciklidboken.

          Min dröm är att ha akvariet med ciklider, tetror, ungfödare samt malar ifrån samma område och biotop. Det var betydligt lättre att göra samma sak med fiskar ifrån sydamerika

          Kommentar

          Arbetssätt...