Hårdhet och PH i stockholm ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Materik

    Hårdhet och PH i stockholm ?

    Hej !

    Jag undrar om någon kollat hårdhet och PH inom Stockholm ? Specifikt Johanneshov. På Miljökontoret sa dom "mjukt och surt i hela Stockholm".


    Mvh Mattias
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2002
    • 157

    #2
    Hej Materik!
    Vi i Botkyrka har bra vatten också så det stämmer nog vad du säger,mvh Ann-Marie

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      Jag undrar om någon kollat hårdhet och PH inom Stockholm ? Specifikt Johanneshov. På Miljökontoret sa dom "mjukt och surt i hela Stockholm".
      Om man med surt menar mellan 7.5 - 8 så... Vattenverken tillsätter
      kalciumhydroxid för att höja pH och därigenom motverka rost i rören. De drar upp pH till 8.5, men det dalar sen i rören.

      Bor man i Stan eller söder om stan får man Mälar-vatten från Norsborgsverket eller Lovöverket.
      Bor man norr om Stan, som jag, får man vatten från Görvälverket.
      Undantaget är Ekerö, som tar grundvatten via ett eget vattenverk.

      Här i Täby är vattnet *mycket* hårdare än det var i Huddinge - här får vi kalkavlagringar i rör, och det blir vita fläckar där vatten torkar. Det är dessutom mycket hårdare klorerat -vattnet här i Täby luktar tydligt av klor- och att döma av algväxten har det också högre nitrathalt. Det är först efter att jag flyttade till Täby som jag börjat fundera på att skaffa en RO-anläggning.

      Mitt tips är att ringa ditt vattenverk; det är ingen idé att ringa kommunen, de förstår inte frågan och kommer bara att ge dig vattenverkets riktvärden. Vattenverkets kemist vet däremot vad du har för värden vad gäller pH, hårdhet, nitrat och klor, och kan berätta vilka resultat de fick i senaste mätningarna.


      Kommentar

      • Materik

        #4
        >>Mitt tips är att ringa ditt vattenverk

        Bra tips . Jag kollade in på www.stockholmvatten.se och ringde dom. Där sa dom att jag hade hårdhet 4-6 DH (tyska grader) och ett PH-värde på 8.5, svagt alkaliskt alltså. Så det som miljökontoret sa om "surt" stämde alltså inte...

        Men nu vet jag, tack för hjälpen.



        Kommentar

        Arbetssätt...