Två frågor angående Aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Två frågor angående Aulonocara

    Hur många hanar kan man ha av samma sort i ett 420 liters?
    Jag har idag 1+4 Aulonocara koningsi och skulle tycka det var kul med någon hane till.
    Fråga två är ett förslag på ytterligare en Aulonocarasort för karet!? En vacker, men inte där parningsrisken med Koningsi är så stor.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Att introducera en hane till är aldrig någon bra idé, då är det bättre du introducerar 3 till samtidigt. Den hanen du har kommer anse det vara mycket provokativt om det dyker upp en till, men dyker det upp några till så fördelas aggressionerna mellan dem.

    Jag skulle aldrig ha två olika Aulonocara i samma kar, men jag vet att vissa har det. Jag tycker det låter som en dålig idé, även om en del säkert tycker annorlunda.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Om du hittar någon hane i lämplig storlek (ungefär som din du redan har) och beroende på hur akvariumet ser ut (vad du har för andra firrar) så borde det funka i en så pass stor burk tycker jag. Men att köpa två hanar fördelar ju helt klart aggresionerna. Det är bara att testa.

      Kommentar

      • bjornwickman
        Användare
        • augusti 2010
        • 8

        #4
        Med Malawi kan man aldrig veta hur det går, ibland funkar det jättebra med nya individer, nästa gång blir de snabbt ihjälslagna. Prova att bygga två revir av sten med fritt utrymme emellan, då kanske båda nöjer sig. Flytta om inredningen just innan den nya hannen kommer ner, då brukar den redan etablerade ha fullt upp med att greppa sin nya omgivning

        Kommentar

        Arbetssätt...